Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Fotografimobil istället för surfmobil

  • Fotografimobil istället för surfmobil

    Publicerad av arleklint på 2 juni, 2006 vid 18:48

    Hejsan!

    Jag har just registrerat mig på ert forum. Inte därför att jag surfar, utan för att jag tycker det verkar kul det här att inreda bilar.

    Jag fotograferar och vill ha en bil jag kan resa runt med och bo i. Jag hoppas jag får vara med på ert forum iallafall.

    För ett drygt år sedan köpte jag mig en “fotografimobil” i form av en VW T4 Transporter -96. En skåpbil som jag tänkte inreda för att bo i på fotoresor.

    Här är en bild på hela bilen. Till vänster finns en brits att sova på som oxå är förvaringsutrymme. Nätkassarna på väggen kan man oxå stoppa saker i. Helst mjuka saker såsom kläder m.m
    hela.jpg

    Rakt bakifrån ser skåpet ut såhär. Jag måste fixa till mattan på golvet.
    grund.jpg

    Vill man äta kan man fälla ner ett bord
    bord.jpg

    Vill man sova så finns det plats för två. Två uppblåsta gummimadresser finns förvarade mot innertaket.
    platsfor2.jpg

    drakglenn svarade 18 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • arleklint

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 18:48

    Från sidan ser man spännremmar för stativ och ett köksskåp från IKEA för förvaring
    sida.jpg

    Matlagning får än sålänge ske på Trangia-kök.

    På några ställen i skåpet har jag monterat batteridrivna lampor med vita lysdioder för att kunna ha ljus utan att oroa mig för att dra ur bilbatteriet.

    Fortsättning kanske följer.

    Hälsningar/
    Janne

  • kris

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 19:16

    Kalasfin bil, är det det långa karossen? Den ser så rymlig ut.. Själv har jag en gammal med motorn bak,
    avundsjuk på den låga lasthöjden!
    Och det är klart du får vara med – i utbyte mot att du plåtar oss surfare någon gång 🙂

  • arleklint

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 19:31

    Jag vet inte om det är den långa eller den korta, men jag vet att mitt skåp är knappt 250 cm långt.

    Tack för att jag får vara med, och självklart ställer jag upp och fotar er, det skulle vara riktigt roligt 😀

    En sak till förrästen…. Känner någon till någon bra solcellsdriven takventilation som ni kan rekommendera. Jag vill ha något pålitligt som inte går sönder.

    /Janne

  • svenne

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 01:25
    arleklint wrote:
    Jag vet inte om det är den långa eller den korta, men jag vet att mitt skåp är knappt 250 cm långt.

    Tack för att jag får vara med, och självklart ställer jag upp och fotar er, det skulle vara riktigt roligt 😀

    En sak till förrästen…. Känner någon till någon bra solcellsdriven takventilation som ni kan rekommendera. Jag vill ha något pålitligt som inte går sönder.

    /Janne

    Du har den korta.
    Fläkt finns på SeaSea eller Erlandsons brygga, köp inte Biltemas skräpfläkt.

  • arleklint

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 08:33

    Tack för tipset!

  • sumo

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 14:20

    Otroligt fina bilder.

  • sumo

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 14:22

    Då menade jag inte på bussen ,men dom va bra med:grin:

  • arleklint

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 19:24

    Tack SUMO,

    Nu har jag letat runt bland ventilatorer och hittat två kandidater
    En Nicro RF Day&Night med solcell och laddningsbara batterier och en Kama K0407 med solcell, men som funkar med självdrag på natten.
    Nicro är dyrare.

    Har någon erfarenhet av kvalité och funktion hos dessa. Är någon att föredra?

  • svenne

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 23:33

    Det har snackats fläkt tidigare:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=39478

  • fastforward

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 10:21

    Än så länge verkar det vara gott om plats i bussen – skulle det inte vara bekvämare med en skummgummimadrass istället?

  • arleklint

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 22:41

    Nackdelen jag ser med skumgummi är att det lättare tar åt sig eventuell fukt, men visst vore det säkert skönare 😉

  • ola_p

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 18:14

    Vädra ordentligt så ska det inte vara några problem, de flesta kör med skumgummimadrasser.

  • getwet

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 10:38

    @arleklint]Nackdelen jag ser med skumgummi är att det lättare tar åt sig eventuell fukt, men visst vore det säkert skönare )[/QUOTE wrote:

    Lägg in en madrass du och sov gott istället. Den fukt som möjligtvis skulle kunna sugas upp är minimal. Har själv aldrig haft problem med fukt i madrassen, däremot täcket innan värmaren installerades.

  • thefloyd

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 13:46

    Det är vanligt med både solfläktar och skumgummimadrasser inom båtvärlden så det är inga problem!
    Ett tipps är att ta en perforerad gummimatta eller liknande och lägga under madrassen så det blir en luftspalt, då hålls möglet borta mycket längre! och så givetvis vädra ur ordentligt efter en natts svettiga sängaktiviteter 😉

  • getwet

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 19:47
    TheFloyd wrote:
    Det är vanligt med både solfläktar och skumgummimadrasser inom båtvärlden så det är inga problem!
    Ett tipps är att ta en perforerad gummimatta eller liknande och lägga under madrassen så det blir en luftspalt, då hålls möglet borta mycket längre! och så givetvis vädra ur ordentligt efter en natts svettiga sängaktiviteter 😉

    Nu vaknar man till lite här….minns när man hade båt, och där är det alltid skumgummimadrasser. Finns ett speciellt material i båtshopar/kappellmakare som fästs under madrassen för att lufta nedåt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Fotografimobil istället för surfmobil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.