Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fråga vad du vill om speed – så svarar Lüderitz!

  • Fråga vad du vill om speed – så svarar Lüderitz!

    Publicerad av andersbq på 3 november, 2013 vid 09:08

    På förslag av Anders Bringdal. Du som läser på Surfzone, Posta upp alla frågor mellan himmel och jord i denna tråden, så gör vi en eller flera videosvar.
    När det kommit in lagom många frågor, så gör vi en rulle med svaren.

    [video=vimeo;78453268]https://vimeo.com/78453268[/video]

    robin svarade 10 år, 4 månader sedan 29 Medlemmar · 68 Svar
  • 68 Svar
  • mgs

    Medlem
    3 november, 2013 vid 09:14

    Är det en stor skillnad med trimning på segel att köra i en kanal mot upp ett hav. Samma fråga på fena och bräda.

  • badjanne

    Medlem
    3 november, 2013 vid 09:35

    Vad är fördelen med “halv bom”?
    Förklara lite om olika fenformer och profiler.

  • speedan

    Medlem
    3 november, 2013 vid 10:24

    Tjena!
    Skillnaden mellan att vara tung och lätt, jag väger strax under 70 vad skall jag tänka på vid trimning av segel och mast bräda för att hänga med de tunga grabbarna 😉

  • detskavakul

    Medlem
    3 november, 2013 vid 10:32

    Hur svårt är det att segla på “fel” bog med en assymetrisk fena? Om det funkar ok, är det i så fall alltid bättre med en assy-fena? Man speedar ju oftast på en bog/session. Den andra bogen är ju bara för att kriga sig tillbaka.

  • dr-masse

    Medlem
    3 november, 2013 vid 11:40

    Kul idé!

    Om man skulle vilja börja köra lite speed, hur stor omställning är det från mer än 15 år med enklare freestyle och mest vågsegling i bagaget? Kan man plocka fram sina gamla slalomvanor från 90-talet, eller är det bara att börja om igen?

    Vad är det största hindret för vindsurfing att bli snabbast på vattnet igen? Kan det överhuvudtaget ske?

  • kevlarsjal

    Medlem
    3 november, 2013 vid 12:18

    Olika segel kräver olika mycket nedhal, men vad är det man ska titta efter för att hamna så nära idealet som möjligt när det gäller speed?

    Inte kan det väl vara så här det ska se ut:cool2::grin:

  • marden

    Medlem
    3 november, 2013 vid 17:43

    när jag såg filmen som florerar på fb sen igår
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F2MLnAz6A1k#t=26
    undra jag igen hur snabbt det kan tänkas gå ner för vågorna vis tex Jaws
    är ju nästan fritt fall 🙂
    fråga ab o a2 som har lite rutin om dom har någon känsla för det , går det över 40kn ?

  • challgren

    Medlem
    3 november, 2013 vid 18:57

    Grymt kul idé!!

  • Knatte

    Gäst
    3 november, 2013 vid 20:58

    Skall bli jäkligt spännande att läsa/följa denna tråden.

    Men en fråga i alla fall. Hur fort hade ni kunnat köra i Luderitz, OM ni hade varit tvunga att använde era gamla prylar från typ – 97 I Anders fall RRD 271 och Simmer segel?
    En rent teoretiskt fråga alltså och vad skulle den största skillnaden vara i ett 15 års perspektiv..

  • kapten-k

    Medlem
    3 november, 2013 vid 22:44

    Finns det ingen som testar nya ideer för att minska motståndet ytterligare, tex hydrofoils eller liknande. Förstår att man inte vill göra det i en kanal när det blåser apa, men vi måste nog komma på nåt nytt för att komma ifatt kitarna. Lättvindsdagarna där borde väl vara guld att testa nåt nytt på!

  • glader

    Medlem
    4 november, 2013 vid 06:35

    Skulle vilja höra lite resonemang om bomhöjd och stance. På sistone har en del surfare (t.ex. Jurjen van der Noord) kört väldigt framgångsrikt med extremt låg bomhöjd och samtidigt hänga ut väldigt mycket. På bilder jag sett tycker jag att det ser ut som om t.ex. Anders Bringdal & Antoine Albeau kör mer “traditionellt”. Vad är för- och nackdelar med de olika stilarna?

    Edit: Vill också lägga en extra röst för Speedans fråga som tbsurf också vill höra mer om nedan. För oss som ligger närmare Lena Erdil än de stora manliga stjärnorna i vikt: vilka är de stora skillnaderna mellan t.ex. Lenas och Anders Bringdals trim/utrustning?

  • tbsurf

    Medlem
    4 november, 2013 vid 10:36

    @SPEEDAN 718366 wrote:

    Tjena!
    Skillnaden mellan att vara tung och lätt, jag väger strax under 70 vad skall jag tänka på vid trimning av segel och mast bräda för att hänga med de tunga grabbarna 😉

    Ja, det vore kul att höra lite om detta med speedtrim för lättviktare

  • speedan

    Medlem
    4 november, 2013 vid 13:49

    Ja vi är inte så många 😉
    Lena Erdil verkar vara den enda som väger under 70 som kör i kanalen, hon kanske har en massa tips.

  • jester

    Medlem
    4 november, 2013 vid 14:16

    Synd att den lätte fransmannen åkt hem: http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=135649&uid=5203

    Lätt (och ung!) kille som körde oerhört fort där nere

  • davven

    Medlem
    4 november, 2013 vid 15:01

    Sist jag var ute och körde speed var jag ordentligt anfådd mellan varje repa,
    jag körde mer med armarna än och hitta trycket i kroken. Är problemet för korta tampar?
    jag funderar på gå tillbaka till vario-tampar igen. Även undrar jag om tamparnas position,
    bör man justera dom lite framåt/bakåt för full-läns/slör gentemot slalom där man kör mycket halvvind/kryss eller ska dom alltid sitta på samma ställe för utnyttja kraften optimalt, oavsett vad man kör.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fråga vad du vill om speed – så svarar Lüderitz!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.