Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing frågor om RS Racing, beagnat RS Racing köpes

  • frågor om RS Racing, beagnat RS Racing köpes

    Publicerad av filipl på 25 juni, 2009 vid 10:34

    Hej,

    Jag är ute efter ett begagnat RS Racing, ca 6.2 kvm, från 2007, 2008 eller 2009.

    Vad är skillnaden i egenskaper mellan RS Racing och RS Racing Evo 1?

    Om någon har något till salu, PM:a gärna!

    Filip

    culing svarade 14 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • filipl

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 10:40

    Var skulle ni säga att gränsen “uppåt” går för ett RS Racing 6.7 kvm, om man “bara” väger 75 kg, men är hyfsat stark?, ca 14 m/s? Tacksam för uppskattningar/gissningar om detta!

    Filip

  • jester

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 10:57

    14 m/s bör inte vara några större problem. Även om en 6.2 kanske är bekvämare i det läget…

  • jester

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 10:59

    Just det.. Enligt Surfan så var det egentligen ingen större skillnad i känsla mellan RS racing o evo 1. Dock skall det vara ganska stor skillnad mellan evo 1 och evo 2. Har knappt kört på några av dom själv, typ mest bara korta testrepor.

  • tobhed

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 11:02

    Tror det blir svårt att hitta beg RS:Racing i den storleken i Sverige mitt i säsongen. Du kan dock förmodligen hitta något i danmark om du tittar på http://www.riders.dk

    F ö så finns det RS:racing, RS:Racing Evo I (bara 6,2 & 6,7) samt RS:Racing Evo II (där storleken 6,7 är borttaget).

  • kinetic

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 11:10

    Inget svar men men…Gunsails.se säljer ett demo 6.2 Mega XS -07. Jag har föregångaren (XS -06) o det är ett riktigt bra segel, när man väl riggat det rätt o vant sig vid att de slutar aldrig att dra (min bror tex gillar inte att de drar så-in-i…, men smaken e som baken). Just 6.2 har jag kört med en gång bara, 6.8 har jag kört med ca 10 gånger, o det är ett kanonsegel, planar snabbt, riktigt stabilt. Jag är i vart fall mega-nöjd:laugh:

  • filipl

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 13:13

    Hur pass mastkänsliga är RS Racing?

    Jag kommer att köra med en Sailworks Speedstick (100% carbon), jag tror att det i princip är samma mast som Powerex.

    Om främsta registret för min del blir 9-15 m/s, tycker ni 6.2 är bättre än 6.7 då? (75 kg, hyfsat stark).

    Surfan: Jag läste tyska Surfs recension av RS Racing Evo 2, och de var lyriska. Skillnaden mellan Evo 1 och Evo 2 är alltså ganska stor?

    Tror ni Evo 2 (6.2) kommer dyka upp begagnade nästa säsong, eller behåller folk dem?

    Tack för svaren!

    Filip

  • andersbq

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 13:18

    folk och folk, det finns väl bara 2 sådana segel i Sverige, det var Daniel och Johan som hade dem förra året.

  • tobhed

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 13:32
    filipl;555347 wrote:
    Hur pass mastkänsliga är RS Racing?

    Jag kommer att köra med en Sailworks Speedstick (100% carbon), jag tror att det i princip är samma mast som Powerex.

    Om främsta registret för min del blir 9-15 m/s, tycker ni 6.2 är bättre än 6.7 då? (75 kg, hyfsat stark).

    Surfan: Jag läste tyska Surfs recension av RS Racing Evo 2, och de var lyriska. Skillnaden mellan Evo 1 och Evo 2 är alltså ganska stor?

    Tror ni Evo 2 (6.2) kommer dyka upp begagnade nästa säsong, eller behåller folk dem?

    Tack för svaren!

    Filip

    De är mastkänsliga, kör pryde x6 eller x9 och om det kommer att finnas några beg evo II till nästa år beor väl på om det kommer några Evo III eller så… Tror inte du behöver stirra dig blind på vilket evo-variant det är, du kommer att klara dig fint med vilket Rs.racing som helst…

  • glader

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 13:32
    filipl;555347 wrote:
    Om främsta registret för min del blir 9-15 m/s, tycker ni 6.2 är bättre än 6.7 då? (75 kg, hyfsat stark).

    Nu har jag inte RS Racing utan RS6, men gissar att lämpligt register är någorlunda likt. Jag har 5.8, 6.7 & 7.8. Väger som du runt 75kg och är rätt vältränad. Kollat vindmätaren i klubbhuset och kommit fram till att jag byter från 7.8 till 6.7 runt 10m/s och från 6.7 till 5.8 runt 13m/s. Det beror dock väldigt mycket på hur vattnet ser ut och hur jag tänker köra. Om jag kör slalom i krabb sjö eller speed i plattvatten påverkar minst 2-3 m/s. Men från din beskrivning 9-15m/s låter det som om du skall ha 6.7.

  • p-malmkvist

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 14:08

    Har ett rs racing 6.2 men säljer det absolut inte..:cool2: Kanonsegel rakt igenom men tänk på att dessa bukiga segel enl min mening iaf passar bäst med brädor som går högt i vattnet då mastfottrycket är väldigt högt.. Välj hellre ett rs slalom eller likn om du ska segla på en freeridebräda som i regel ligger lungnare och lägre i vattnet, sedan så ska du alltid ha rätt mast i ett sådant lyxsegel..

  • surfan

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 16:49
    andersbq;555348 wrote:
    folk och folk, det finns väl bara 2 sådana segel i Sverige, det var Daniel och Johan som hade dem förra året.

    Jupp mitt ligger i garaget (6.7) hur gött som helst 😀

  • filipl

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 17:57

    Är RS Slalom mindre mastkänsliga än RS Racing?, jag har i bakhuvudet att det någonstans på nätet skall finnas någon kompatibilitetsförteckning (RS Racing/Slalom vs olika master), men jag kanske bara har fått för mig det. Någon som vet?

    P Malmkvist: Jag kör Fanatics Hawk brädor, och de är väl lite åt Freerace-slalom-hållet, ganska snabba och ligger som du säger “högt” i vattnet och seglar “fritt”. Några fler tankar om kompatibliteten mina brädor/RS-seglen?

    Någon som har lust att beskriva skillnaden mellan RS-Racing/RS-Slalom?

    Tack för svaren,

    Filip

  • tobhed

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 19:39

    Nu har jag ju absolut inget emot Neil Pryde RS:Racing (kör ju såna själv), men varför plötsligt ett sånt otroligt intresse just för ett sånt segel?

  • filipl

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 20:41
    tobhed;555413 wrote:
    Nu har jag ju absolut inget emot Neil Pryde RS:Racing (kör ju såna själv), men varför plötsligt ett sånt otroligt intresse just för ett sånt segel?

    Hej,

    Jag har bara camberlösa segel, men gillar att segla fort, t ex tänkte jag försöka ta mig in bland (de svenska) topplaceringarna på “timmen,” och tycker att Long Distance är kul. Däremot kommer jag nog inte att satsa “fullt ut” och skaffa slalombräda och racingsegel för att kunna hävda mig på Speed-challenge tävlingarna.

    Jag seglar Sailworks Hucker (6.6, 5.6, 4.8 och 4.2), som är ett camberlöst segel, men som trots att det saknar cambers har nästan samma stabilitet som ett cambersegel genom ovanligt stark inbyggd “spänning” i seglet. Sailworks Hucker är känt för att vara snabbt och det har seglats över 40 knop med Hucker-seglen. Jag gillar de seglen så mycket att jag inte vill gå över till rena slalomsegel eller racingsegel, det jag gillar mest är det sk “Huckerrycket”, genom att seglet twistar ovanligt lite känns det som att varenda vindby förvandlas till effektiv framåtkraft, istället för att seglet twistar ut. Känns lite som skillnaden mellan att köra en manuellt växlad bil (Hucker seglen) och en bil med automatlåda (“vanliga” camber segel som twistar mycket). Seglingen blir klart mer adrenalinfylld, även om man inte har riktigt samma kontroll som med ett cambersegel.

    Men som komplement till Hucker seglen, för att kunna prestera en bra fart på “timmen” och för att kunna behålla stabiliteten i “toköverriggade” förhållanden, tänkte jag skaffa mig ett slalom/racingsegel, ca 6.2 kvm.

    Anledningen till att jag frågar efter just RS-segeln är att det är de som jag har läst mest om och de verkar också dyka upp begagnade rätt ofta.

    Någon som har tips om något annat segel (märke) som inte är lika “mastkänsligt”?

    Filip

  • jester

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 20:52

    *Alla* full-race segel är mastkänsliga. Dock finns det segel med tillhörande master som kostar betydligt mindre än NPs varianter. Det finns även dom som kostar lika mycket, iofs.. 🙂

    Men så här mitt i säsongen är inte utbudet tokstort, tyvärr…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing frågor om RS Racing, beagnat RS Racing köpes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.