Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtlopen

  • Framåtlopen

    Publicerad av ekern på 31 januari, 2006 vid 14:34

    Hej alla surfkolegor!
    Har inget att göra idag och tänkte därför bidra med en ny tråd till alla er som lovat att 2006 ska bli året då ni sätter framåten.
    Jag själv e långt ifrån en framåt speciallist, satte mina första i augusti förra året.. Jag vet att det finns mycket teknisk info om hur man ska göra så jag tänkte inte behandla den aspekten så ingående.

    Det tog för mig cirka ett drygt år från att jag sa att jag skulle sätta den tills att jag faktiskt gjorde det. Kan tyckas vara lång tid nu…

    Problemet med framåten är att man säger att man ska prova, men när man sitter i bilen påväg hem har man oftast inte gjort ett enda försök… Man tyckte kanske att vågorna var för stora eller för små, vinden för stark eller för rakt på mm (så var det för mig). Ju fler ursäkter desto längre tid tar det att faktiskt göra ett försök.

    Mina tips till er som hoppas på att fixa lopen i år är att:

    1.) Lär er lopen i teorin utan och innan. dra upp bakbenet, titta bakåt å skota in!

    2.) Använd all dötid som man har till å från jobbet/skolan/akassan mm till att tänka på hur du ska göra. Testa gärna att titta bakåt å skota in när du väntar på kopiatorn eller i andra lämpliga sammanhang. Dina vänner kanske undrar vad du håller på med, men skit i dem eller ljug ihop något som låter vettigt.

    3.) Har du kommit så här långt gäller det att testa dina kunskaper har du gjort din läxa rätt så kommer du att våga prova!

    4.) Detta e viktigt! Många tycker att det är lättast att lopa med små segel, vilket e sant, men låt dem inte lura dig till att inte testa med din 6,0a. Du kommer kanske inte runt hela vägen, men kommer du runt halvägs så har du liksom vågat å hade det varit 4,7 väder hade du satt den! (Detta steget var väldigt viktigt för mig. Hade några 6,0 dagar när jag testade och kom halvvägs. Tyckte det var lättare att våga prova när det inte blåste pung)

    5.) Oj då var vi redan framme.. Det blåser 5,4 eller 4,7 å du e laddad. Du har samlat erfarenhet från dagarna med din 6,0 och bara väntar på att få använda din kunskap. Kör några gånger fram och tillbaka och fokusera.. Nu är du redo bestäm dig och gör det! Klarade du den på första e det bara å gratulera, kom du runt men tappade brädan då sätter du den på nästa. Vågade du inte hoppa tillbaks till steg 4.

    Det är faktiskt inte svårare än så. Du behöver inte vara duktig för att testa och testar du så blir du iaf inte sämre eller hur! Myten om att det gör ont e inte sann kom ihåg det oxå!

    mvh

    eRik

    enkan svarade 17 år, 4 månader sedan 33 Medlemmar · 66 Svar
  • 66 Svar
  • highflyer

    Medlem
    31 januari, 2006 vid 20:06

    Det kan faktiskt göra ont om man har en himla otur som jag “klantig” hade.
    Jag kollade inte riktigt bakåt så jag såg inte landningen och landade med brädan under rumpan “som man har den vinklad i luften” så att den skärde i vattnet och därmed vred jag knäet rätt ordentligt.
    Men då får man klanta sig rejält.
    Alla andra misslyckade försök har inte gjort ont alls.

  • ian

    Medlem
    31 januari, 2006 vid 20:20

    hehe, mina försök gjorde i alla fall sjukt ont. ska se om jag kan hitta en bildserie på et av mina tidigare försök som avskräckande exempel.

    annars kan man ju ta en titt på section8-rullen för att få reda på hur man inte ska göra

  • hakman

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 10:40

    Du hade en ihopklipt bildserie upp förra året…
    Ganska fina tips förövrigt.

  • andreas-f

    Medlem
    2 februari, 2006 vid 09:53

    Den här kanske?

    Jag var i en gymnastikanläggning och tränade för ett tag sen, där kunde man testa på massa olika rotationer utan att slå sig (utan surfprylar dock såklart) Kändes som en rätt bra övning för att vänja kroppen vid att snurra och få kontroll på var man är i luften. Om det sen verkligen hjälpte för att komma över spärren återstår att se till våren….

  • svenne

    Medlem
    2 februari, 2006 vid 10:11

    Jag har fortfarande Ian-mannen som bakgrundsbild. 😀

  • hakman

    Medlem
    2 februari, 2006 vid 15:06

    Man kan känna att han får ont precis innan bilden där benet sticker upp. Just den delen gör nog gaska ont också, och om jag inte minns fel sticker ett ben upp på andra sidan också, haha.

  • ekern

    Medlem
    8 februari, 2006 vid 18:51

    Visst kan det göra lite ont, men det ska ni ju inte berätta här grabbar!
    Det kan göra ont i mig när jag märker att jag tog prickig korv iställät för ost på morgon mackan! Hehe

  • ian

    Medlem
    8 februari, 2006 vid 21:13
    Ekern wrote:
    Det kan göra ont i mig när jag märker att jag tog prickig korv iställät för ost på morgon mackan! Hehe

    så jäkla jobbigt när det händer. 🙁

  • mbkpeter

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 11:55

    Tja. Jag skall sätta den innan det står 2007 i kalendern. Ett måste.
    Efter mycket om och men gjorde jag mitt första försök i November 2005. I brasilien. Hade haussat upp ögonblicket, men det var dax. Problemet var att det var 4.2. Jag gjorde 3 tappra försök med totalkrascher som resultat. Dessutom testade jag med hängsele vilket resulterade i att Vela Center fick byta tampar. Men första riktiga dagen i Kattegat så jä..ar

  • jakob_s

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 13:19

    Två fel jag gjorde var att jag inte satsar helhjärtat.. OCH att jag höll alderles för långt fram på bommen och således fick en rotation som blev på tok för “killer” (där masten vill rakt fram och rakt neråt.)

    lättast är nog att man börjar med plattvattenloopen (kallas den så?)

    På invägen; Slöra av och i god tid innan man ska hoppa, ta greppet långt mycket längre bak på bommen än vad man brukar..
    Sen brassar man på det som går, åker ikapp en våg eller ett chopp.
    Poppa till lite på kickern.
    Sen Paus..
    Nu ska du göra allt detta (1-4) på en och samma gång..
    1 tryck ifrån framhanden lite (blir mer rotation runt X axelt då / mer spinloop !
    2 dra in bakhanden. J ä r n e t !
    3 vrid torson bakåt ( Titta bakåt !)
    4 lyft upp brädan under kroppen..

    Pang.. du landar sittande och kan vattenstarta direkt..

  • jakob_s

    Medlem
    11 februari, 2006 vid 08:47
  • andreas-f

    Medlem
    11 februari, 2006 vid 10:20

    Från det ena till det andra: Noterar att det är en av dom nya AB+ brädorna han har där (eller?) Är det många som kör med dom eller? Det har varit rätt tyst ett tag kring det märket.

  • donpedro

    Medlem
    11 februari, 2006 vid 13:30

    Om jag inte missminner mig så har Jeber B en sån bräda. kanske skicka ett PM till honom?

  • andreas-f

    Medlem
    11 februari, 2006 vid 15:14
    donpedro wrote:
    Om jag inte missminner mig så har Jeber B en sån bräda. kanske skicka ett PM till honom?

    Äh bara lite nyfiken på vad som hände. Jag har själv en ABplus-vågis av första generationen, helschyrre bräda.

  • loco-locals

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 09:20

    Den är enkel… bara skota och håll i!

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtlopen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.