Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framkrystat spot i 08 på SV-VSV

  • Framkrystat spot i 08 på SV-VSV

    Publicerad av diil på 24 maj, 2007 vid 07:27

    Vad tror ni om det här? Jag har bara några timmar efter lunch idag inklämt mellan två långmöten (i Solna) men ska fasen ut på vattnet, må så vara att det är byigare än i en virvelvind. Någon som kanske provat till och med? /D

    rosen svarade 16 år sedan 17 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • ola_p

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 07:36

    Rent allmänt så är det förmodligen bättre vid om du ser till att hålla dig där sundet är som smalast. Bortsett från att det blir mer vind när det pressas ihop så har sådana sund en tendens att samla in byar, mer % med vindbyar alltså. Stockholm har jag dock aldrig seglat så…

  • dr-masse

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 07:40

    Kanske värt att åka ut till Ekerö?

    Tror inte det är någe bra alls där du ritat…

  • diil

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 07:57

    Om jag bara hade tiden, det blir två mil till enkel resa… Och nu fick jag just ytterligare ett dokument på skrivbordet att korrekturläsa före fyra. Pust… Om det blir nåt över huvud taget så blir det på Alvikavstånd, jag återkommer med den uppenbara spotsågningen… /D

  • j_man

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 08:02

    Holmen öster om Fågelön är väldigt hög så räkna med en hel del “skugga” bakom den, men det kommer att trycka på rätt så bra från Mälarhöjden. F ö så går det ganska bra att parkera vid Ålstensängen och rigga o kliva i vid den lilla badplatsen (gräs+sand). Se upp för Drottningholmsbåtar etc som kommer runt hörnet från stan sett.
    Tala gärna om hur det gick, har själv varit sugen på att testa flera gånger.

  • goose

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 08:05

    Vilket spot gäller idag? På Landsortsfyren är det 240 grader, för mycket väst för Fituna?

  • fastlandsguten

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 08:16

    Man ska vara trygg i sin segling som en god vän sa till mig, stress segla är aldrig bra… Försöker ta en repa på lunchen vid Tofta/Gotland=10min med bil. Fördel Gotland 🙂 Doktorn, har ni några planer på att komma ner i vår?

  • dr-masse

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 08:24

    Siktar på sommaren, först och främst. Har fakiskt börja “sälja in” en långhelg hos er med familjen… 🙂

  • fastlandsguten

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 08:28

    Dra ett PM när ni tänkte komma ner så fixar vi något. Det börjar bli rätt fullt.
    Shit vad det drar utanför, nu blir man stressad..och mailen trillar in!!

  • diil

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 12:16

    16.30-mötet inställt, drar till Ekerö eller Kallhäll om 45min. Lycka!

  • jps

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 18:10

    Klart att man testat där. Det är ju mina hemmavatten 🙂

    Pga öar och dylikt fungerar det bättre lite mer österut. Jag brukar köra vid de lila strecken ungefär. Riggar (på södra sidan av vattnet) gör man lämpligast vid den högra blå cirkeln (gräsplan + bad) ev vid den vänstra blå cirkeln om det blåser SV.

    Stället är väl ingen höjdare men fungerar rätt OK på SV-NV. Mååånga båtar. Bäst att hålla sig på ena sidan av farleden istf att köra fram och tillbaka rakt över densamma. Det som är bra (förutom att jag bor på gångavstånd) är att vinden komprimeras bra vid smalaste passagen. Det som är dåligt är att det oftast är ruskigt byigt och att det blir rätt korta repor.

    Inget ställe jag skulle rekommendera att åka till för att få riktigt kvalitetssurf men visst tusan kan man surfa där! Senast idag var jag ute och planade runt i byarna.

  • diil

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 08:07

    Gött att höra JPS, då är stället spikat som mitt kortavståndsalternativ på SV-NV. Kommer enbart användas när kravet resa + surf <= 2 timmar måste uppfyllas. /D

  • svenne

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 15:59

    Inte för att jag är för dåligt surf framför inget alls (för då föredrar jag inget alls) men det är nästan så att jag måste gå i vid ångbåtsbryggan på Stora Essingen och kryssa upp till dig nästa gång. 😀

  • supasonic

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 16:20

    Jag har också kört där när jag av tillfällig sinnesförvirring bodde i Stockholm ett tag. Tyvärr… det är skit. Suck, Stockholm är helt värdelöst för vindsurfing. Kunde man inte spränga bort skärgården och mälaröarna så att det blev lite yta och fina wejvs.

    .s

  • diil

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 17:43

    Härligt, Svenne-mannen, så kan vi svära åt kastbyarna och krasha av vind in från fel riktning ihop. Jag postar här när ShortShitSpot går av.

  • jps

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 18:26

    Det är ju kastbyarna som är spännande. Man lär sig att vara på sin vakt när det växlar mellan 2-12 m/s på nolltid. För att göra det extra spännande byter vinden gärna riktning om man kommer för nära land här och där.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framkrystat spot i 08 på SV-VSV

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.