Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtidens material

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 13:29

    Who’s Tha man..

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 13:31

    Aloha till JB

  • challgren

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 13:42

    Om man är villig att betala så kan man säkert få en bräda under 5kg med tillräcklig hållfasthet…men det är för den där sista totalnördiga promillen 🙂

    Nya material är superspännande men kanske ännu mer spännande är nya material kombinerat med nya tillverkningsmetoder.
    3D-printers är ju bland det hetaste på marknaden just nu och här en artikel om att printa fenor:
    http://www.surfermag.com/blogs/design-forum/just-press-print/

    Eller varför inte printa hela brädan:
    http://madeboards.com/

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 14:54

    @Ola H. 715136 wrote:

    Jag tror Jonas Landwehr (svennes polare) är något på spåren. Man kan bygga lätt till sig själv när man vet vad man får och har rätt förväntningar på vad brädan skall klara och inte klara. Men “på bred front” går det i princip inte.

    Men det heter han väl ändå inte? Men i övrigt håller jag med.

  • jesper-b

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 15:05

    Ola, vad menar du med “i princip” inte? Går det med andra ord praktiskt eller om man gör undandtag från någon speciell princip?

    Vore helt enkelt på plats med en matematikers mer eller mindre principiella hållning på vad som går/inte går “i princip”, men då inte går/går om man då inte ser det “principiellt”/”i princip”.

    Eller också är det bara (“bara”??) ett sånt där utfyllnadsord, just detta då med lite mer akademisk, närmast vetenskaplig klang?

    /JB

  • doc

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 15:07

    @fredrik plantin 715124 wrote:

    Snyggt! Upp med lite bilder och beskrivning på hur den är byggd?

    Ska se om jag hittar bilden, den ligger långt bak i någon facebook- eller instagramtråd. Brädan är byggd i tExtreme, med strategisk sandwich, mer än så vet jag inte. Vill minnas att det var en FSW-modell men knappast byggd att hoppa med 🙂 Helt ärligt vägde den nog 4.2kg eller så, men utan stroppar o fenor. Men min 62 breda 92-litare i dubbelsandwich väger bara 6.3 inklusive stroppar och tre G10-fenor och då är den stark som brännvin så jag känner ingen drift att betala för lättare och potentiellt skörare. Grejen med Moo-brädorna i tExtreme är väl delvis att laminatet blir så brutalt platt att mängden epoxy går ner radikalt, därtill bygger Jon utan spackel och en massa onödig färg. Trivs man bara med hans shapes så finns det kvalitetsmässigt ingen anledning att någonsin se sig om efter en annan customtillverkare, vilket är anledningen till att jag fortsätter åka med kossor på mina brädor. (Man kan ju få annan grafik om man vill men vitt är lättlagat om man går på grund).

    Jag är f.ö. betalande kund, inget jäv alltså.

  • kinetic

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 16:09

    Doc: 80 bred typ 130 liter Freeride med ovansida (över sandwich) helt i Textreme 7.3 kg inkl pads o stroppar, byggd lätt men inget äggskal…Men som sagt Textreme är dyrt…

  • emmhmms

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 16:15

    Gör en ihålig bräda, fyll den med en ädelgas, t.ex. helium. Istället för luftplugg har man en ventil så man kan fylla på gas en gång per säsong.
    De mest extrema utövarna fyller den såklart med den lättaste gasen, vätgas! Pang vad det går då!

  • henke_a

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 18:38

    Jag väntar på att nån tillverkare skall göra en linje med samma bomlängd och sen göra en fast bom (självklart byggd i framtidens material). det vore ett ganska enkelt och billigt sätt att spara ganska mycket vikt.

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 18:39

    ahd ff väger in på 7.7 kg ink stroppar vid 130 l…surfspots bestseller kan jag tänka mig under 8000:-. svårslagen vikt för det priset men den är inte direkt stryktålig. den har stickers också så där hade man kunnat måla istället och kanske spara 300 g..då hade man kommit ner på 7.4 för serieproducerat =)

    inget textreme i den brädan inte…

  • kinetic

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 18:46

    Trash: Ja det var lätt! Fast normalt så anger tillverkarna den nakna skrov-vikten, dvs utan pads o stroppar. Fast AHD anger kanske inklusive vad vet jag…

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 19:23

    @kinetic 715165 wrote:

    Trash: Ja det var lätt! Fast normalt så anger tillverkarna den nakna skrov-vikten, dvs utan pads o stroppar. Fast AHD anger kanske inklusive vad vet jag…

    Jag vet faktiskt om de anger ink Stroppar, men jag har för mig jag kontrollvägde mitt ex efter en lagning en gång och att det stämde. Men bicless vet antagligen…

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 19:27

    @Henke_A 715163 wrote:

    Jag väntar på att nån tillverkare skall göra en linje med samma bomlängd och sen göra en fast bom. det vore ett ganska enkelt och billigt sätt att spara ganska mycket vikt.

    Ett sjukt bra sätt att tjäna massa pengar för tillverkarna vore att gör en sådan bom för varje segelstorlek. Känner jag svenska surfare rätt skulle det sälja som smör m

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 19:28

    …mot löfte om att spara några gram. . .eller vad säger JB om en sådan innovation=)

  • kinetic

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 19:35

    Apropå bommar…Har en Formulabom (250-310) från Tekknosport i “100% kolfiber”, aplätt bom…Har en Aeron Carbon (230-290) o den väger över ett kg mer…En annan bom jag har även den i kolfiber, 200-260cm, den är något tyngre än den där lätta Formulabommen. Iofs så har jag blivit tvungen att laga Formulabommen då den var på väg att “gå av”, men lagningen blev bra så numera vågar jag hänga ut så mycket det bara går, jag litar helt enkelt på bommen som helhet o min lagning i synnerhet:)

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtidens material

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.