Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtidens material

  • sailortrash

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 18:58

    Dax att gräva fram fysik a och b från gymnasiet om detta ska fortsätta…

  • robin

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 19:28

    @sailortrash 715222 wrote:

    Dax att gräva fram fysik a och b från gymnasiet om detta ska fortsätta…

    Jo, gör det…

  • swe-496

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 19:36

    @challgren 715218 wrote:

    Meh hallå…att hijacka en tråd är inte bra netikett 😉
    Starta en ny tråd.

    om du kollar så hade Kinetic gjort inlägget om bommarna tidigare och jag bemötte hans inlägg…. Men jag håller med dig i sak, men gå på ursprunget 😉

  • challgren

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 20:12

    @SWE 496 715224 wrote:

    om du kollar så hade Kinetic gjort inlägget om bommarna tidigare och jag bemötte hans inlägg…. Men jag håller med dig i sak, men gå på ursprunget 😉

    Meh hallå Kinetic…skapa en ny tråd! 🙂

  • kinetic

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 20:36

    SWE496: Min Tekkno bom är den sista årsmodellen (2011), dvs vad de kallade för “Carbon 100%”, (Carbon Mono) den har även ett bakdel helt i kol “roundtail”. Den duger mer än väl, o är tillräckligt styv. Och jävligt lätt. Bommen håller formen tillräckligt bra, kör den på ca 24cm förlängning (totalt 274cm). Den andra bommen (230-290) är inte optimal till Formula segel då den har ett smalare bakstycke. Roundtail bakstycket på Tekkno bommen är riktigt brett. Slut OT 🙂

    Edit: Det var Henke_A som spann in på bommar, jag spann bara vidare 😀

  • challgren

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 20:40

    @kinetic 715227 wrote:

    Edit: Det var Henke_A som spann in på bommar, jag spann bara vidare 😀

    Wtf…Henke_A!! Ny tråd!! 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 20:48

    Men nu kommer vind och vågor, då kan vi äntligen slita lite på materialet i stället för att teoretisera om det! Nu får de för f-n inte ta bort proggen…… /JB

  • doc

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 21:12

    @kinetic 715159 wrote:

    Doc: 80 bred typ 130 liter Freeride med ovansida (över sandwich) helt i Textreme 7.3 kg inkl pads o stroppar, byggd lätt men inget äggskal…Men som sagt Textreme är dyrt…

    Coolt, vem har byggt den?

  • nickeapa

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 21:51

    Kolla vad Lib-Tech Waterboards byggs av. De är lätt och hållbara…

  • challgren

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 22:03

    @NickeApa 715232 wrote:

    Kolla vad Lib-Tech Waterboards byggs av. De är lätt och hållbara…

    Ballt! Och om man läser i den här artikeln så verkar en Jeff Henderson vara involverad. Är det samma Jeff som driver Hot Sails så kanske den här tekniken kan komma till vindsurfingbrädorna snart!

  • swe-496

    Medlem
    29 augusti, 2013 vid 02:55

    Sorry Kinetic, jag missade hans inlägg om BOMMAR 😉 .Slut OT från mig 😉

  • henke_a

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 05:28

    Sorry, nu är det fixat.

  • svenne

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 14:45

    @challgren 715233 wrote:

    Ballt! Och om man läser i den här artikeln så verkar en Jeff Henderson vara involverad. Är det samma Jeff som driver Hot Sails så kanske den här tekniken kan komma till vindsurfingbrädorna snart!

    “Klassiska” material, lätt och hållbart?

    http://www.youtube.com/watch?v=9BQM4X9coRg

  • eriknilsson

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 14:33

    hej, Håller på att doktorera inom fiberutveckling och följer delvis utvecklingen av ny hög presterande fibrer.
    Det senaste är utvecklingen inom området är den såkallade, M5 fibern var motståndskraft mot gevärskulor presterar 50% bättre än kevlar. Alltså kan vävens ytvikt reduceras med 50%. nya fibrer i kombination med smarta konstruktioner som tex I-balken som stringer från starboard. Kan man även hitta nya textila konstruktioner som texemplevis Oxeons vävar så borde rimligtvis vikten reduceras.
    /E

  • svenne

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 17:00

    @eriknilsson 715345 wrote:

    hej, Håller på att doktorera inom fiberutveckling och följer delvis utvecklingen av ny hög presterande fibrer.
    Det senaste är utvecklingen inom området är den såkallade, M5 fibern var motståndskraft mot gevärskulor presterar 50% bättre än kevlar. Alltså kan vävens ytvikt reduceras med 50%. nya fibrer i kombination med smarta konstruktioner som tex I-balken som stringer från starboard. Kan man även hitta nya textila konstruktioner som texemplevis Oxeons vävar så borde rimligtvis vikten reduceras.
    /E

    Ny och ny. Det har pratats om M5 (PIPD) i över 10 år nu, om inte 15. Den har inte massproducerats till vettig kostnad än (endast labbproduktion) så sätt inte allt för mycket hopp till den än på ett bra tag.

    För övrigt så är jag total-anti till allt som har med aramid att göra i en vindsurfingbräda, det är inget annat än säljpitch och ett helvete att laga när det går sönder. För det gör det trots vad brädsäljaren säger.

    Jag har redan sagt det. Det går att göra en lätt bräda men ingen vill betala.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtidens material

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.