Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Från syd-svenskan: Kitarna på näset får på taffsen

  • Från syd-svenskan: Kitarna på näset får på taffsen

    Publicerad av bananen på 6 juli, 2009 vid 07:27

    Det har ju länge förekommit kritik mot kitearna på näset och kitesurfing är totalförbjudet på näset, undantaget skanörshamn och ett stycke söder ut.

    Förra vecka polisanmälde en person en kitare vilket står att läsa i dagens nummer av sydsvenskan.

    Vindsurfing är fortfarande tillåtet från parkvägen och norr ut mot kanalen, men respektera förbudet på övriga platser!

    el_duderino svarade 14 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • gnutten

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 08:09

    Så Kämpinge har också blivit förbjudet??

    Hur är det med Hölleviken, precis vid vägen?

    Dags att börja spela golf…

  • superextrem

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 08:40

    “Vindsurfing är fortfarande tillåtet från parkvägen och norr ut mot kanalen, men respektera förbudet på övriga platser!”

    NOPE!! Förbud runt hela storvägsområdet, ingen skillnad mellan kite och v-surf. spana in mellersta kartan i:

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60550″]Näset.. Respect your spot. – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    /X

  • bananen

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 15:50
    SUPEREXTREM;557260 wrote:
    “Vindsurfing är fortfarande tillåtet från parkvägen och norr ut mot kanalen, men respektera förbudet på övriga platser!”

    NOPE!! Förbud runt hela storvägsområdet, ingen skillnad mellan kite och v-surf. spana in mellersta kartan i:

    Näset.. Respect your spot. – http://www.Surfzone.se

    /X

    Hördö… spana in kartan själv din :santa:. Förbudsområdet tar ju slut en bit ovanför bryggan och det är alltså tillåtet att surfa i området upp till vågbrytarna – åtminståne enl den kartan du refererar till!

    Och enl tidningen och länsstyrelsen, är det endast tillåtet med vindsurfing, inte kite. Mohohohohaaaa 😉

  • pelle_o

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 07:53

    “Fåglarna reagerar på skärmarna som vore de stora rovfåglar och flyr området upp till mer än en kilo-meter från kitesurfaren”, skrev Falsterbonäsets naturvårdsförening och Skånes ornitologiska förening i ett gemensamt brev till länsstyrelsen

    Är det konstigt att det tillkommit så många förbud de senaste åren??
    Synd att alla ska behöva drabbas

  • superextrem

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:24

    “Förbudsområdet tar ju slut en bit ovanför bryggan”
    Vet inte riktigt hur du menar, men visst en bit ut i vattnet är det ok en liten sträcka in i storvägsområdet. Men det är inte ok att starta från stranden vare sig från parkvägen eller storvägen. Förbudet vid stranden börjar vid rådjursvägen vilket är ungefär mitt i bukten mellan bryggorna, så det så….

    “Fåglarna reagerar på skärmarna som vore de stora rovfåglar”
    DETTA ÄR BARA TRAMS!! ETT PÅSTÅENDE SOM DET INTE FINNS NÅGRA SOM HELST BELÄGG FÖR, MEN SOM TROTS ALLT NÅTT ÄNDA IN TILL DAGENS SYDSVENSKA LEDARSIDA!
    /X

  • gnutten

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 09:26

    Men häckar verkligen fåglarna i brytande vågor? Kan förstå att dom (fåglarna) vill hålla till i grunda och skyddade vikar, tex delar av höllvikssidan. Men mot öppet hav som i Ljunghusen??

    Iofs det har väl aldrig handlat om fåglar, de boende vill inte ha surfdrägg i sin närhet… 😮

    I artiklen kunde man också läsa att länstyrelsen skulle skynda sig upp med skyltar inför sommaren. Det säger ju lite om vilken kunskap man har om surfing. Sommaren är ju inte direkt någon högsäsong. Kan det ha något med badgästerna har högsäsong då???

  • kapten-k

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 09:55

    Vellinge kommun stiftar egna lagar…
    Det är bara att överklaga om man skulle bli tagen.

  • getwet

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 10:05
    SUPEREXTREM;557497 wrote:
    “Förbudsområdet tar ju slut en bit ovanför bryggan”
    Vet inte riktigt hur du menar, men visst en bit ut i vattnet är det ok en liten sträcka in i storvägsområdet. Men det är inte ok att starta från stranden vare sig från parkvägen eller storvägen. Förbudet vid stranden börjar vid rådjursvägen vilket är ungefär mitt i bukten mellan bryggorna, så det så….

    “Fåglarna reagerar på skärmarna som vore de stora rovfåglar”
    DETTA ÄR BARA TRAMS!! ETT PÅSTÅENDE SOM DET INTE FINNS NÅGRA SOM HELST BELÄGG FÖR, MEN SOM TROTS ALLT NÅTT ÄNDA IN TILL DAGENS SYDSVENSKA LEDARSIDA!
    /X

    Det är väl inte helt okänt att man på vissa ställen skrämmer bort fåglar med hjälp av drakar som ska påminna om rovfåglar, exempelvis fruktodlignar mm.
    Det finns ett kitemärke med två stora ögon i sin logga på kiten, påminner mycket om en rovis, smart……….
    Att stora flygande saker i luften skrämmer fåglar är inte något trams, snarare är det en naturlig instinkt som fåglar (och andra bytesdjur) har medärvt.
    Att vissa fågelarter som vistas mycket i vår egen närmiljö vant sig vid vårt beteende kan naturligtvis förekomma, exempelvis havstrutar, fiskmåsar, änder och andra vanliga arter. Dessa är knappast föremål i en sådan här diskussion, däremot finns det betydligt skyggare arter som verkligen behöver ett skydd för att deras fortplantning och avkommor ska klara sig. Dessa arter är ofta mycket känsliga för störningar där faktiskt en kite lätt kan uppfattas som en rovfågel eller ett störande moment, nödvändigtvis behöver inte kiten alltid uppfattas som en rovis men skrämmer fågeln/djuret ändå, liksom en vattenskoter, vindsurfare eller vad som helst kan göra.

    Den som säger något annat är nog den som mest pratar trams!

  • svenne

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 12:14
    getwet;557531 wrote:
    Att stora flygande saker i luften skrämmer fåglar är inte något trams, snarare är det en naturlig instinkt som fåglar (och andra bytesdjur) har medärvt.

    Jag är definitivt på GW:s sida. Man behöver inte vara fågelskådare för att inse det.

  • superextrem

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 16:27

    “Fåglarna reagerar på skärmarna som vore de stora rovfåglar”
    Får väl ta det igen, finns inga belägg för detta överhuvudtaget. Däremot skrämmer all mänsklig aktivitet fåglar, även kite. MEN jag skrämmer inte fåglar mer med kite än annan utrustning tex vindsurfing, enda skillnaden är att fåglarna blir skrämda ca 20 meter längre ifrån jämfört med v-surf, gissningsvis för att draken befinner sig på ca 25 m lifrån mig!
    Då fåglar ser rovfåglar beter de sig på ett helt annat sätt än då de får syn på en kite! Detta bortses ifrån totalt av ontitiologer etc, och det är beklämmande att så många vindsurfare inte inser detta utan håller dessa förbudsivrare i handen!
    Skyddade områden behövs naturligtvis, men som det är på nu är helt befängt.
    /X

  • kapten-k

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 16:36
    SUPEREXTREM;557635 wrote:
    “Fåglarna reagerar på skärmarna som vore de stora rovfåglar”
    Får väl ta det igen, finns inga belägg för detta överhuvudtaget. Däremot skrämmer all mänsklig aktivitet fåglar, även kite. MEN jag skrämmer inte fåglar mer med kite än annan utrustning tex vindsurfing, enda skillnaden är att fåglarna blir skrämda ca 20 meter längre ifrån jämfört med v-surf, gissningsvis för att draken befinner sig på ca 25 m lifrån mig!
    Då fåglar ser rovfåglar beter de sig på ett helt annat sätt än då de får syn på en kite! Detta bortses ifrån totalt av ontitiologer etc, och det är beklämmande att så många vindsurfare inte inser detta utan håller dessa förbudsivrare i handen!
    Skyddade områden behövs naturligtvis, men som det är på nu är helt befängt.
    /X

    Jag håller med dig, Nyckläckta fågelungar ser tom skillnad på en siluette av en råka och en rovfågel fastän de är i samma storlek. Så att fåglarna tror att en kite är en rovfågel är rent nonsens, dock så blir de skrämda av kitear, människor, hundar, lastbilar, flygplan och allt annat möjligt.

  • el_duderino

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 17:06

    Jag tror inte djur är så dumma som dessa lagar och förordningar påstår. Fåglar, liksom alla andra djur, har en förmåga att förstå vad som är farligt eller ej. Klart dom flyttar på sig när det kommer en vindsurfare eller kitesurfare, dom är ju försiktiga i sin natur, vill inte bli uppätna, etc. Men jag tror definitivt att om djuren har kunnat vänja sig vid all annan mänsklig aktivitet så kan dom vänja sig vid lite surfare! Allt annat är nog kvalificerat skitsnack från ornitologer med egenintressen!

  • holm_martin

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 17:17

    nä, bara jämför med tex duvorna i stan, man kan nästan trampa på dem så orädda dem är för människor, men om vi tar dit ett stort segel så e de klart att dem aktar sig i början men dem vänjer sig rätt fort vid det också.

    annars om någon hade kunnat bifoga en bild med område vid näset som man FÅR surfa på 🙂

  • svenne

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 17:27
    Kapten K;557637 wrote:
    Jag håller med dig, Nyckläckta fågelungar ser tom skillnad på en siluette av en råka och en rovfågel fastän de är i samma storlek. Så att fåglarna tror att en kite är en rovfågel är rent nonsens, dock så blir de skrämda av kitear, människor, hundar, lastbilar, flygplan och allt annat möjligt.

    Att kajten skrämmer pippisarna är väl tillräckligt? Sen om de tror att det är en örn, en Saab 9-5 eller bara något jävligt irriterande räcker. Att tidningsartiklar sällan är nyanserade är inte heller så oväntat om du frågar mig, vilket inte ornitologer heller brukar vara (åtminstone inte den äldre sorten) och nu är det båda på samma gång.

    För övrigt så tar jag ditt uttalande med en nypa salt. Det finns inte en chans att ett nyfött djur med bara primitiva skyddsreflexer kan se skillnad på siluetter. Påståendet går emot det mesta som exempelvis Antonio R Damasio skriver om skyddsmekanismer. Dessutom äter råka bland annat fåglar och fågelungar så det skulle vara konstigt om de inte skulle reagera bara för att det är en kråkfågel.

    För övrigt nummer två ser jag den här diskussionen som i sig är beklämmande, eftersom det inte är så konstigt att någon kan bli anmäld och bötfälld för att göra olovliga saker inne i naturvårdsområde, som mindre intressant än att vissa kitare skiter fullständigt i de få spots som finns kvar utan att det är fågelskydd i närheten. Habo och Skälåker för att nämna några aktuella.

  • el_duderino

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 17:34
    Svenne;557651 wrote:
    För övrigt nummer två ser jag den här diskussionen som i sig är beklämmande, eftersom det inte är så konstigt att någon kan bli anmäld och bötfälld för att göra olovliga saker inne i naturvårdsområde, som mindre intressant än att vissa kitare skiter fullständigt i de få spots som finns kvar utan att det är fågelskydd i närheten.

    Världsrekord i meningsbyggnad!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Från syd-svenskan: Kitarna på näset får på taffsen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.