Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeride eller super x ?

• Freeride eller super x ?

Publicerad av anonym-anvandare på 29 mars, 2005 vid 20:59

Hej alla surfkungar!
    Jag är en kille på 90 kg och är 193 cm lång.
    Jag söker en ny bräda för säsongen!
    Är ute efter en snabb men ändå stabil och lätt manövrererad bräda. Vad är det för skillnad på freeride och super x?
    Har kört smala tiga brädor och stabila sailbord innan!
    Jag har surfat i 2 år. Tänkte surfa i vättern!

Tacksam för tipps!

MVH Andreas

smurff svarade 20 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • smurff

Medlem
    29 mars, 2005 vid 21:50

Super X brädorna är överlag något snabbare och det är tänkt att man skall kunna köra lite freestyle trix ”i farten” eftersom de är utvecklade för super x tävlingar där framåtloopar och flakas ingår i tävlingsmomenten. I övrigt e dom ungefär som freeride brädor fast lite snabbare. Mer åt freerace hållet. Kanske inget för nybörjaren men väl för den som har lärt sig vattenstarta att fortsätta utvecklas med. En bräda för den som vill ha nåt snabbt utan att gå över till slalomprylar skulle jag vilja säga. Super X brädor har generellt fått bra kritik i tester men det bör man ta med en nypa salt, bäst att testa själv om tillfälle finns.
    Men freeride brädor kan vara nog så snabba och något mer förlåtande så att seglingen flyter lite jämnare. Det kan vara värt mer än maxfart som inte alltid är kapabel att uppnå. Kolla in bla JP XCITERIDE, Fanatic Triple X, Starbard Carve, Mistral Screamer. Har hört mycket gott om dessa brädor. För insjö segling tror jag att screamer och carven lämpar sig mycket väl. Tänk på att köpa rätt storlek på bräda bara så att du kan ha de segel du tänkt dig.
    lycka till
    Edvard

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA