Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freeride som funkar för vågor?

  • freeride som funkar för vågor?

    Publicerad av sailortrash på 22 augusti, 2011 vid 14:00

    hej

    jag går i köptankar (som vanligt) och undrar om det finns en bräda som beter sig bra i normala förhållande, men som även funkar att börja segla vågor med?

    någon som har kört våg med freeride eller slalombräda och tycker det funkar bra? vilken bräda körde du på då isåfall…och vilket segelregister…

    tacksam för lite åsikter om detta…

    :confused2:

    dr-masse svarade 12 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • poppo

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 14:12

    Låter som du ska ha en freestylewave (FSW).
    Slalom, freeride och freestyleplankor gör sig inget vidare bland vågorna.

  • r_k

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 14:24

    Kolla in Simmers nya FSW, verkar vara det du söker.

  • dr-masse

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 14:41

    Lika lite som det går bra att köra downhill med den fina cykeln i din avatar, lika lite lämpar sig en heldämpad mtb för vätternrundan.

    avatar8976_1.gif
    productImages_9764-1-16168_126_126_True.jpg

    Det är klart att det går, men det finns bättre.

    Poppos tips känns därför helt rätt – en fsw. Eller, för att jämföra med cykelvärlden, en bra cross-country hoj.

  • rrd

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 14:49

    En normal FSW har ett mycket brett register och funkar i allt från plattvatten till vågor. Testa att laborera med olika fenor, en mer vågbetonad till vågsegling gör stor skillnad. Och fundera noga på vilken storlek du ska ha, mitt tips är att inte köpa en för stor.

    PS Termen Freestyle i FreestyleWave är egentligen helt missvisande och hänger med för att generen har fått ett så etablerat namn…

  • claes6

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 14:52

    Ja, du har redan fått bra svar. Tänkte bara delge dig mina erfarenheter.

    Som nybörjare i vågorna har jag kört lite olika alternativ. Min freeride på 113 l med vågfena och 5.0/5.7 funkar, men inte så mycket mer. Den blir lite klumpig och tung, ffa vid vändningar och hopp. I Jeri i vintras testade jag FSW (JP och Starboard) mellan 90l-102l och det var betydligt bättre. Nu prövar jag mig fram med en renodlad vågis på 80l, en gammal AB+ som jag köpte beggad för en 1000-lapp bara för att just pröva. Skillnaden är enorm! Alla manövrer är mycket enklare (nåja!) och känns naturligare, men den är självklart mycket känsligare och lite svårare på andra plan. Framförallt suger jag på höjdtagningen, men det är väl bara en träningsfråga.

    Men ska du ha något som funkar för både vågor och normala förhållanden är det nog, som de andra redan svarat, en FSW du ska ha.

  • bananen

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 15:02

    Quatro FSW 95! Perfekt ingång från bump ‘n jump till vågor. Segel runt 5.0 i vågor, men funkar utmärkt med 6.0 i platta förhållanden.

    Se bara upp med fenvalet, för fenan spelar verkligen roll här. Alla FSWer är kompromisser och brukar säljas med fenor som oxå är det. Bättre att satsa på två fenor och ha en kortare och svept fena för vågor och kanske en freestyle betonad fena för plattvatten. Orginal fenan brukar inte göra sig speciellt bra i endera fallet är min erfarenhet.

  • ola-h

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 15:12

    Många freestylewave (Fsw) klarar detta. Men jag vill nog hävda att den vi tagit fram på Simmer är den som mest utpräglat BÅDE är en OK freeride och en OK vågbräda. De flesta andra har gjort en slags kompromiss för att liksom hamna mitt emellan freeride och våg, men vi har istället designat brädan från grunden för att vara snabb på plattvatten och i chop om man kör en lite större singefena och sedan svängig, skön och lättkontrollerad om man kör den med tre fenor i vågor.

    Kanske är en nackdel att vi (ännu?) inte implementerat möjligheten att köra dubbla stroppar bak vilket skulle göra brädan ännu mer freerajdig, men min erfarenhet är att rätt få kör sina fsw så i alla fall.

  • sailortrash

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 15:36

    hmm….det verkar som om fsw är svaret på frågan…samtidigt är det ju intressant att höra att “en gammal AB+ som jag köpte beggad för en 1000-lapp bara” gör enorm skillnad…inte för AB+ inte borde vara bra grejer, men kanske betyder det att det är omöjligt att göra en bra kompromiss mellan våg och plattvatten…inte en omöjlig tanke om man tittar på de olika brädorna..

    kanske är det bäst att köpa ett ok freeride paket och lägga en till en tusenlapp för en extra vågplanka. seglena går ju att använda till båda (allafall på min nivå..)

    flest prylar när man dör vinner!

    tack för svar allafall!!

    /mårten

  • rrd

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 15:41

    För min del känns det inte bra med dubbelstropp bak på FSW, men då gäller det 85l-brädan.

  • pgvirtual

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 16:08

    Sailortrash,

    Du berättade aldrig vilken segelstorlekar du tänker använda på brädan, eller hur mycket du väger. Har du en annan bräda? Kommer du att hålla din gamla bräda, eller är den nya brädan en ersättare?

    Jag tycker nog som många andra här, att en FSW i lämplig storlek är riktigt allround i skandinaviska förhållanden. Man skall också komma ihåg att vara ärlig mot sig själv, och fundera på var or hur man faktiskt kommer att använda brädan, inte bara var man drömmer om att använda den…

  • oaxen

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 16:54

    Fast å andra sidan kan man välja den rakt motsatta inköpsstrategin: köp en bräda som är som bäst de där 10 användningsprocenten och som funkar godkänt de övriga 90.

    : )

  • fiskmat

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 17:16

    Kolla om du kan få tag på en begagnad 95 liters RRD FSW (eller liknande bräda), en kanonbräda som rider vågor riktigt bra och är buskul på plattvatten med. Dom finns i ganska stort antal så det borde gå att hitta. Har en själv men den är inte till salu än på ett par år 🙂 Sen är säkert Simmers nya brädor superbra men då handlar det ju om mera pengar också.

  • fastlandsguten

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 17:34

    FSW Goya one 95 eller Fanatic Freewave 95/98 är väl klassiker som funkar hur bra som helst. 5.0-6.0 beroende på typ av segel skulle jag tro är rätt bra. Större eller mindre segel funkar säkert också. Tror kanske att Fanaticen är något snabbare. Blir den bred som 65cm är det mycket att jobba med i vågorna. 62 eller 63 känns som max.
    Bäst är om du kan testa först.

  • m3lk3r

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 17:59

    Alltså antingen är det bara jag som är kass (varsågod för upplägget) eller så är det halvt omöjligt att köra vågor med fsw, jag är inte bra på att rida på vågor egentligen men när jag testade en polares fsw gick det bara åt helvete, seg som tusan att svänga med, enligt mig då!

    Måste ställa en fråga till alla bara: Hur är det att köra med vågbräda på plattvatten enligt er? Jag tycker inte det är så hemskt när det är pyttesmå vågor i alla fall.. inte lika snabb som en freeride dock.

  • fiskmat

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 18:10
    m3lk3r;666844 wrote:
    Alltså antingen är det bara jag som är kass (varsågod för upplägget) eller så är det halvt omöjligt att köra vågor med fsw, jag är inte bra på att rida på vågor egentligen men när jag testade en polares fsw gick det bara åt helvete, seg som tusan att svänga med, enligt mig då!

    Måste ställa en fråga till alla bara: Hur är det att köra med vågbräda på plattvatten enligt er? Jag tycker inte det är så hemskt när det är pyttesmå vågor i alla fall.. inte lika snabb som en freeride dock.

    ¨
    Vågbrädor funkar kalas som hårdvindsfreeride på plattvatten. Gäller kanske främst gamla klassiska vågisar, det brukar inte saknas fartresurser där heller.

    Angående Goya One jämfört med RRD: Goyas bräda är betydligt mer krispig i känslan, mer performance eller hur tusan man ska uttrycka det. Mer exakt. RRD:n är lite lik Starboard EVO tycker jag, en smula tvålig i känslan. Men trygg och säker som en gammal 245:a. Personligen gillar jag RRD:n bäst. Testa är väl som vanligt rådet…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freeride som funkar för vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.