Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle bräda?

  • Freestyle bräda?

    Publicerad av p-eriksson på 30 september, 2008 vid 17:42

    Hej! Jag var på LBWS Fullt Ös i söndags och så kom vi in på olika brädtyper och vem som hade vad etc. Då sa jag att jag självklart skulle köpa bräda till vintern. Sedan sa säkert 4 personer exakt samma sak. En av de personerna var instruktör på kursen som jag gick i somras, så han borde ju ha lite aning om hur jag ligger till kunskapsmässigt. Efter kursen har jag dock surfat mer och mer och just nu kan man säga ungefär…
    Planar säkert, har koll på brädan.
    Hänger i sele hela tiden utom när jag svänger (När det behövs, såklart.)
    Slår utan problem.
    Gippar utan problem med segel upp till 6.0kvm storlek. (har inte prövat större :wink:)
    Har seglat 155 liters freeride bräda, gick super även fast den kändes lite konstig att plana med. Har seglat 139(?) liters bräda i megakassa förhållanden, lyckades ändå segla det mesta av tiden. (första gången på en 139(?):a)

    Väger typ 67 kg.
    typ 1.75 lång…

    Jo i alla fall… Alla 4 personer sa att jag inte skulle köpa någon freeride bräda som de flesta gör, utan köpa en Freestyle bräda eller en Freestyle/våg på runt 100 liter, och en linje(heter det så?) segel från samma tillverkare i olika storlekar.. Så min fråga är egentligen, inte för att jag tvivlar på de som personerna sa utan mest för att få så många svar som möjligt. Tacksam för svar!
    //Petter
    EDIT: Det blir ju min första egna bräda då.

    p-eriksson svarade 15 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • ola-h

    Medlem
    30 september, 2008 vid 17:53

    En modern freeridebräda är huvudsakligen gjort för att gå fort rakt fram, men ocks göra detta “enkelt” dvs inte kräva någon utpräglad teknik för att te x plana tidigt (vilket fullrace slalombrädor gör). Givetis är dessa brädor helt OK att gippa också, men om det inte är snabb raktframsegling som du är ditt huvudmål så är det bättre att undvika freeridesegmentet.

    En freestylevågis är som en svängig freeridebräda, kan man säga. Den är (rent generellt) väldigt lättkort och allround, snabb och hyfsat enkel att få upp i planing.

    En ren freestylebräda är också väldigt lättseglad (bland de allra mest lättseglade brädorna för en som håller på att lära sig använda stroppar, gippa mm). Men den är sedan mer gjort för just freestyle än för svängar och snabb raktframkörning. Den är alltså lite sämre när det gäller att hålla kontroll i hård vind/hög fart.

  • p-eriksson

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:11

    Tack för snabbt svar Ola! Ett av de starkaste argumenten som de på Fullt Ös la fram var att man köper en freeride bräda för… mycket pengar och sedan efter ett tag så kanske man blir trött på att åka fram och tillbaks… Detta håller jag med om mycket. Sedan tycker jag tricka och sånt låter sjukt roligt.

  • svenne

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:47

    Om du vill köpa nytt så köper du en Drops Stubby, sjukt mycket bräda för pengarna. Jag har en och kör den numera som största bräda. Jag har till och med kört den med 7,1-segel, på med en lite större fena så går den som tåget. Men när den seglas med mindre segel, typ 4,2, så är den hur kul som helst.
    Bäst av allt, den kostar inte alls mycket och tål mycket stryk.
    Finns här.

  • p-eriksson

    Medlem
    30 september, 2008 vid 19:03

    Oj den var väldigt kraftigt sänkt i pris! Men jag undrar egentligen om 100-liters klassen är rätt? det kan nog bli rätt, bara jag får tid att lära känna brädan i lätta vindar. Har även funderat på denna http://www.onwater.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2188&category_id=24&option=com_virtuemart&Itemid=36 och har varit och tittat och känt på den, extremt lätt. Väger 6.9 kg tror jag och är ganska bred och kort.

  • svenne

    Medlem
    30 september, 2008 vid 19:20

    Stubby finns som 110-liters också. Samma shape, lite större.

  • p-eriksson

    Medlem
    30 september, 2008 vid 19:34

    Ok. Hur är stubby att segla? är den stabil?

  • svenne

    Medlem
    30 september, 2008 vid 20:06

    Ja, den är stabil.

  • p-eriksson

    Medlem
    30 september, 2008 vid 20:18

    Ok. Du har 100l versionen va?

  • p-eriksson

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 09:56

    Komigen! 🙂 Jag behöver andra brädor att jämföra med också, samt egna erfarenheter! Det är bara att skicka inlägg om du har en freestyle/våg eller freestyle bräda som kanske är lite freeride orienterad runt 100 liter! Tack

  • oscar

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 09:57

    RRD Freestyle wave är otroligt lättseglad och skön!

  • dr-masse

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 10:51

    I princip kan du köpa vilken modern 95-100 liters freestylewave som helst och bli väldigt nöjd. Jag tycker att du skall utgå från var du vill köpa den, var du kan få bäst hjälp vid köpet och även hur bra det kan bli om det mot förmodan skulle bli lite strul med plankan. Lägg till begreppen “pengar” och “vilken jag tycker är snyggast och gillar bäst” (skall ej underskattas, man vill fasiken vara nöjd med känslan av en ny bräda) så brukar det ordna sig fint det där.

    Det är så att det är först när man kört ett antal plankor av en viss typ som man får en känsla för vad man gillar för egenskaper och får erfarenhet hur bra tillbehör å sånt funkar och hur väl de håller. Dessutom utvecklas man (ja, andra än jag då, ah!) över åren vilket påverkar vilka egenskaper man söker rätt mycket. För tre år sedan hade jag nog inte alls sökt och köpt de tre brädor jag har idag, exempelvis.

    Några brädor som jag själv seglat och verkligen gillat i denna klass är RRD FSW, som precis som Oscar skriver är väldigt lättseglade, Fanatic FreeWave som är skönt krispiga (Fanatic FW98 är fortfarande en av mina absoluta favoriter genom åren) och väldigt allround samt JP FSW som är väldigt väletablerade i denna brädklass. Men detta är en brädtyp som de flesta märken har bra koll på att ta fram och kränga. Testerna pekar nästan alltid på att de har styrkor inom olika områden och lite olika egenskaper snarare än på att någon enskild bräda är bra eller dålig. Och så tror jag faktiskt att det är.

    För övrigt, med tanke på din vikt å kunskapsnivå, så tror jag att tipset om en lite större fsw är fint för dig.

  • p-eriksson

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 13:21

    Tack så hemskt mycket för svaren Oscar och dr Masse! Var det http://www.robertoriccidesigns.com/y14/#home.windSurfing.xtech.freestylewave , den eller pro versionen som ni menade? Alla verkar ju sanslöst bra. De jag gillade mest i utseende var nog JP FSW och RRD FSW. Vet ni några bra affärer som säljer dessa i närheten av Lund/Malmö? Hade varit super om man kunde åka och titta på dem…

  • filiplomma

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 15:00

    Bäst av allt, den kostar inte alls mycket och tål mycket stryk.

    Tål den verkligen mycket stryk? Har kört med den 3 gånger nu. Gick på grund i föregår och fick en 5 cm lång spricka vid sidan om nosen. Hade min mistral screamer i ett år och gjorde några riktiga kastfall och andra misslyckade grejor men det blev aldrig någon skada.
    Annars är brädan riktigt skön och extremt lätt gippad. Rekommenderas helt klart.

  • p-eriksson

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 15:40

    Hmm det låter ju inte kul :S Jag ska åka och kolla på RRD FSW och JP FSW om jag bara hittar något ställe i söder som säljer dem… någon som vet någon affär?

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 15:51
    FilipLomma;504229 wrote:
    Tål den verkligen mycket stryk? Har kört med den 3 gånger nu. Gick på grund i föregår och fick en 5 cm lång spricka vid sidan om nosen. Hade min mistral screamer i ett år och gjorde några riktiga kastfall och andra misslyckade grejor men det blev aldrig någon skada.
    Annars är brädan riktigt skön och extremt lätt gippad. Rekommenderas helt klart.

    Kastfall är en sak, köra in i grejer är något helt annat.
    Men jag ska ändå säga till din fördel att min har också fått en spricka i nosen en gång – efter att jag landade ett tokhopp vertikalt på 40 cm djupt vatten. Jag är dock förvånad över att den inte gick sönder mer med tanke på att det tog tvärstopp mot botten.
    Så ja, den tål mycket stryk.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.