Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle-brädor i stark vind

  • pelle_o

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 20:49

    Höga vågor ska du undvika men plattvatten och 4.0 med JP freestyle 100 var inga problem.

  • m3lk3r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 22:16

    Grejen är ju att vinden tar tag i den stora feta brädan så man får en väldigt nervös gång i vattnet. Man kan absolut hoppa på vågorna såklart men där tar ju vinden i ännu mer, blir svårt att landa hoppen och det blir helt enkelt knasigt.
    Jag inledde min vågkarriär med en RRD Z-ride på 120 liter (ingen freestyle men stor volym och rätt bred) i hög sjö och stark vind.. fifan, vinden slängde iväg mig som en vante vid mitt första riktiga hopp…

  • nachoman

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 06:54

    Hård vind, >15m/s, är riktigt kul (läs galet) men knivigt. Känslan kan liknas med att ta en stenhård landsvägsracercykel och köra downhill med. Man kan säga att de inbjuder till en aktiv stil. I och med att brädorna är gjorda för att plana tidigt vill de gärna ligga ovanpå vattnet. Detta tillsammans med en ansenlig bredd gör de ytterst livliga vid hård vind i kombination med vågor.
    Jag refererar till en JP 109 Pro som för övrigt är ett planingsmonster utan like. Vad jag vet är väl denna modell en av de bredare freestylebrädor som tillverkats, 69,5cm.

  • broenet

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 14:39

    alright. pelle, tänkte faktist ganska mycket på JP freestyle 100, tas den mycket av vinden alltså bara pga bredden? och nachoman kör du med den fortfarande eller har du bytt ner dig?

  • nachoman

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 20:08

    Så här är det! Jag skulle aldrig göra mig av med min JP 109. Den är brutal! Och med det menar jag att den är fantastiskt tidig att plana. Det är så enkelt med denna, man bara lyfts upp i planing. Kanske bör tillägga att det är PRO-varianten (alltså lättare) då jag förstått att de andra kanske är i tyngsta laget.
    Nu är väl 100-litrarn en hel del smalare, men min tas ordentligt av vinden vid hopp om det brallar i.

    Självklart har jag en mindra planka att åka på om det vankas kuling och vågor. Men min JP, den säljer jag aldrig.

  • pelle_o

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 13:26

    JP 100 är en fantastisk bräda på plattvattan, planar tidigt, är snabb och lättpoppad. I vågor är det lite stampig och obekväm på vägen ut men vill du hoppa högt är det inga problem. På invägen är den väl snabb och kan nypa om man inte passar den. När det är onshore och man kan köra i vågdalarna funkar den bra.

  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 15:18

    Jag kan säga att även JP FS 100 planar riktigt tidigt…

  • broenet

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 16:02

    okej, låter som en värd bräda alltså. men planar i regel en bred bräda snabbare än en smal bräda?

  • rrdrider

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 16:35

    JP freestyle 100 Pro Edition planar tidigt men den svänger ju inte 🙁
    Den åker ner i bagen så fort det börjar blåsa ordentligt.

  • broenet

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 20:11

    mm, men det är soft att ha en shysst 100litersbräda när vinden är lite lagom sådär.
    köpte precis en ganska smal och lång bräda på 81 l, kommer bli tufft om man är van vid en bred 117litare 😉

  • blabussen

    Medlem
    8 september, 2010 vid 16:15

    min starboard kombat – fsw 96l funkar kanon i vågor och 4.0, jag har kört den en del i varberg när det blåst i rejält. Den funkar faktiskt bättre än min lilla 79l vågis från 00(?), en drops.

    När det blåst i riktigt rejält, typ 3.7 då börjar kombaten kännas stor för mig (80kg) så nu har jag bytt till en 86l quad istället som jag tänker köra 3.7 till 5.9. Har provat både det lilla och stora segel och de funkar kanon båda två. Hur stor en bräda känns verkar mestadels bero på hur bred den är och inte så mycket vilken volym.

  • macedu

    Medlem
    8 september, 2010 vid 19:15

    Grym tråd vänner!

    Jag har angst med vad jag skall trycka in i mitt brädsortiment. Insjöträsk bjuder inte till vågor men schyssta ramper samtidigt som det är byigt.
    Jag väger 92kg och har bra kraft i core och ben bla bla….. en vågis här är helt meningslöst.
    EN mindre slalom pratar många med MEN då jag kommer från västkusten där jag lallade runt på TIga wave och mindre naish stickor (vägde iofs då 75) så vill jag kunna hoppa och carva lite….lite jox mao. Saknar det.
    Köper jag en vågis så lär den stå och samla damm…. och om jag inte har 130litare som funkar att möla runt på så vill jag ha en som INTE beter sig lika oroligt som 130litare som är 69bred och 250 lång…..
    Nu är det mest orligt med 130:an dock så är det ju byigt som fan…. och en fsw borde väl då vara lämplig…eller….. jag känner att jag vill ner i längd av ngn anledning…får för mig att den är mer lättkontrollerad vid mindre hopp etc…. pratar INTE vågridning nu….

    comments…. är det en fsw på 100-110 som är rätt väg…

    /mac

  • pelle_o

    Medlem
    8 september, 2010 vid 19:56

    Har en JP freestylewave 102 som storbräda nu och den går som ett spjut över chopp och svänger som en vågbräda. Har provat den i vågor med 5.3-6.1 och det går att rida med den.

  • svennebanan

    Medlem
    9 september, 2010 vid 10:16
    MacEdu;630240 wrote:
    comments…. är det en fsw på 100-110 som är rätt väg…

    Jag har funderat på det där en del ur Hjälmar perspektiv. Jag har en vågig/fswig sak på 105 liter som inte blir körd ofta. Kör annars en Kona Surf som funkar hyfsat till det mesta (utom hopp), men är lite väl förlåtande och långsam i manövrarna för att jag ska bli bättre. Många lättare kör freestyles på Hjälmaren och det ser riktigt kul ut.

    http://deja.se/bilder/surf1006/content/_R7Z2172_large.html

    Goya mannen på bilden väger kanske runt 80 och kör på en 105l Goya X1 i de flesta vindar. Hade jag vägt 90kg så skulle nog inte valet av en Goya X1 115 vara svårt, men med ostadiga 95kg och byiga vindar är den dock antagligen minst 5 liter för tunn och jag kan tänka mig att det är likadant för dig. Då vi sitter lite i samma båt undrar jag om du möjligen är sugen på att försöka få fram en freestyle shape på 120+ liter för svenskt insjömissbruk och få den byggd nånstans?

  • dr-masse

    Medlem
    9 september, 2010 vid 11:16
    svennebanan;630315 wrote:
    Jag har funderat på det där en del ur Hjälmar perspektiv. Jag har en vågig/fswig sak på 105 liter som inte blir körd ofta. Kör annars en Kona Surf som funkar hyfsat till det mesta (utom hopp), men är lite väl förlåtande och långsam i manövrarna för att jag ska bli bättre. Många lättare kör freestyles på Hjälmaren och det ser riktigt kul ut.

    http://deja.se/bilder/surf1006/content/_R7Z2172_large.html

    Goya mannen på bilden väger kanske runt 80 och kör på en 105l Goya X1 i de flesta vindar. Hade jag vägt 90kg så skulle nog inte valet av en Goya X1 115 vara svårt, men med ostadiga 95kg och byiga vindar är den dock antagligen minst 5 liter för tunn och jag kan tänka mig att det är likadant för dig. Då vi sitter lite i samma båt undrar jag om du möjligen är sugen på att försöka få fram en freestyle shape på 120+ liter för svenskt insjömissbruk och få den byggd nånstans?

    Faen vet. En 115 liters freestyle borde funka. Det är trotsallt 20 liters plusvolym. Det är vad jag brukar ha på en 98-100 liters freestyle (väger 78-79), det känns bra stadigt och jag flyter som en kork på en sådan. Kolla mer på bredd och häck än volym, skulle jag säga.

    Förutom X1, håll ett öga efter en JP FreeStyle 109, den är ju 69 bred… stadig som tusan och en riktig planingsmaskin (som det har skrivits tidigare om här i tråden). Man får fasen hissa 10 kvadrat+ och köra Formula för att komma åt bättre lättvindsprestanda, typ… Förresten, Naish hade väl oxå en fet freestyle på 115 liter?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle-brädor i stark vind

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.