Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle wave bräda!

  • Freestyle wave bräda!

    Publicerad av johnjrambo på 23 januari, 2010 vid 12:54

    E de någon dude som orkar göra en liten recension om sin FSW bräda?
    Tänkt o handla en jivvligt snarast..änsålänge finns de ingen begangnad ute som lockar, så sitter ni på en runt 80L så hojta till!

    E intresserad av märke, måtten, kännslan på/över vattnet osv..

    Alla tipps tages imot med ett stort tack!
    Mvh Rambo

    carrera svarade 14 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • fastlandsguten

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 15:55

    Gurra kan säkert ge en god recension av sin Goya one 85, som jag själv också kör och är mycket nöjd. Snart borde några 09 dyka upp till bra pris…
    One 85 känns som mer som en stor vågbräda tycker jag, inte mycket freestyle än bra planing. Sen suger dock mina freestyle egenskaper.

  • johan-g

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 17:29

    Kan bara hålla med om Goya one 85 l, jag är supernöjd!

  • snaffe

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 19:17
    jOHNjRAMBO;595966 wrote:
    E de någon dude som orkar göra en liten recension om sin FSW bräda?
    Tänkt o handla en jivvligt snarast..änsålänge finns de ingen begangnad ute som lockar, så sitter ni på en runt 80L så hojta till!

    E intresserad av märke, måtten, kännslan på/över vattnet osv..

    Alla tipps tages imot med ett stort tack!
    Mvh Rambo

    Har en tabou 3s 87l, från 2008 som jag tycker är ett bra alternativ. Fungerar bra till freestyle och i vågor. Går bra att köra även med fint tryck i 4,0 om man inte ska köra i större vågor. Har kört 5,7-4,0 utan problem. Väldigt lättkontrollerad, men naturligtvis inte den slashigaste brädan med mindre segel. Min evo 74 svängde tightare men det är ju en annan typ av bräda. Går bra att ha som största bräda om man inte är så tung. Med några pumptag är den snabbt igång.

  • gurra1978

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 22:24

    Jag tror du skulle älska en Goya ONE 77. Det gjorde jag. Du skulle kunna ha den som största bräda med tanke på din vikt och sen en superliten vågis för nukedagarna. Slängde ihop en serie åt dig istället för att prata massa rocker och mått (för hur kul är det?).

    Se resten av serien här….

  • svenne

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 22:44

    Gurra, du är sjuk i huvet.
    Me like.

  • gurra1978

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 22:58

    En bild säger mer än tusen ord eller ingenting alls :smirk:

  • gurra1978

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 09:42

    Alternativet är ju 85:an men den är nog onödigt stor för dig.

    Se resten av serien här

  • johnjrambo

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 10:00

    HAHAHAHA Gurra ma man.
    Tackar alla andra oxå för deras bidrag!
    Men du har helt rätt, 77an både lät gött i öronen när jag sa det för mig själv o läste det högt..bildserien gjorde sitt oxå! HAHA.
    Har i nuläget en 99L Freestyle och en 63L vågis.
    Jag ville ha en till bräda, runt 80L, ett mer eller mindre måste har jag kännt under två års tid.
    En 80 liters hade vart det givna valet, 20L upp 20L ner, å en 77L känner jag sitter som ett smeck.
    Har tänkt o köra den lite tyngre 3.7-4.2 dagar.
    Kan lätt bli en GOYA ONE!!!

    Men vad är måtten?
    Bredd, längd.
    Hur känns brädan i vattnet Gurra?
    “its all about the feeling”
    Uppenbarligen gillar du den, men det säger inte mig så mycket mer än att du gillar den, vilket i sig är positivt, men det finns dem som gillar Jp´s freestyle brädor oxå.

  • gurra1978

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 10:11

    Jag tyckte ONE 77 var så bra för den var verkligen en lekfull bräda som funkade fint att hoppa med, lätt att göra freestylemoves med i vågor och svängde bra i vågorna (för att vara en FSW). Måtten kan jag inte, det får du googla.

    Jag körde nästan alla JP:s FSW i Grekland förra året och tyckte ingen kändes lika krispig som Goyan. De var mer freestylebetonade, inte min smak. Kändes tröga på något sätt.

    Jag vet att Chris på Surfers körde en FSW på 77 l från Fanatic ett tag och var mycket nöjd. Kolla upp den också. Tror att den volymen är rätt för dig.

    Hur som helst…ONE gör verkligen skäl för namnet. Du behöver bara ONE om du vill minimera brädlinjen.

  • johnjrambo

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 10:22

    Underbart det låter mer o mer som en bräda för mig, att du inte diggade Jps bonar gott.

    Sälj din till mig då å köp dig en nyare modell, läste att dem nya fått grymma päds;)

  • gurra1978

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 10:25

    Jag har bara en ONE 85 och den är i största laget för dig. Den skulle ersätta din freestyle men ändå funka bra i vågor för dig. Jag tror dock du bör leta efter 77:an. Någon kanske har en beggad någonstans.

  • johnjrambo

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 10:33

    Ah ok, trodde du hade en 77a för det är en sådan jag e ute efter.
    Har haft en 86L bräda innan som “stor” bräda, men det blir lite kompresmiss här i sverige känner jag.
    Du har helt rätt, 77an it will be.

    Thanx doode.

  • surfmeister

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 11:07

    Om du tänkt dig segla en FSW runt 80 liter (~56-57 cm) med 3.7-4.2 tror jag att den blir för stor om du har för avsikt att segla med den i vågor (oavsett märke)….har för mig att du väger smurf (60-65 kg?). Tror nog att sweetspot för en FSW runt 80 liter skulle ligga ngnstans runt 4.7 med din vikt. Boards testade FSW/våg-brädor runt 75 liter i senaste numret. Kanske värt att läsa (även om testerna som helhet är skit)? Jag har ägt Fanatic FW under några år (dock större storlekar) och de är riktigt trevliga om man vill ha en vågorienterad dito (hade som största vågis). Väldigt livliga, nervösa och snabba och helt grymma på vågen. Fanatic FW77 har alltid varit tyska surf favis för nordiska förhållanden. Nu har Fanatic ändrat hela sin FW-linje inför 2010 och de påstår att de gjort de mindre storlekarna än mer vågorienterade (ex har deras minsting US-box vilket är en fördel om man vill dela fenor med sina andra vågis).

  • poppo

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 17:52

    ONE rockar Rambo. 85:an 2009:
    090721_air.jpg

  • johnjrambo

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 19:04
    surfmeister;596047 wrote:
    Om du tänkt dig segla en FSW runt 80 liter (~56-57 cm) med 3.7-4.2 tror jag att den blir för stor om du har för avsikt att segla med den i vågor (oavsett märke)….har för mig att du väger smurf (60-65 kg?). Tror nog att sweetspot för en FSW runt 80 liter skulle ligga ngnstans runt 4.7 med din vikt. Boards testade FSW/våg-brädor runt 75 liter i senaste numret. Kanske värt att läsa (även om testerna som helhet är skit)? Jag har ägt Fanatic FW under några år (dock större storlekar) och de är riktigt trevliga om man vill ha en vågorienterad dito (hade som största vågis). Väldigt livliga, nervösa och snabba och helt grymma på vågen. Fanatic FW77 har alltid varit tyska surf favis för nordiska förhållanden. Nu har Fanatic ändrat hela sin FW-linje inför 2010 och de påstår att de gjort de mindre storlekarna än mer vågorienterade (ex har deras minsting US-box vilket är en fördel om man vill dela fenor med sina andra vågis).

    Hehe stämmer bra med vikten, å med tanke på att jag kör hård 3.7-4.2 med min freestyle på 100L tror jag inte en 77-80litare blir stor, jag tror den blir helt grym under fötterna!
    Mitt målområde är givetvis hårdvinds freestyle o ett komplement till min 63L vågis dem dagarna 63an behöver ett 4.7 å freestylen ett maxat 4.2 eller ett hårt draget 4.7.

    Tackar för infon å tanken.
    Peace out!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle wave bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.