Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebrador?????

  • Freestylebrador?????

    Publicerad av bergelin på 27 april, 2005 vid 16:02

    Jag skall nu innan sommaren kopa min forsta freestylebrada.. Jag har nu en Mistral Switch 107 men vill aven ha en ren freestyle.. Men vilken brada ar egentligen den skonaste? Jag har testat Mistral Joker 103 -04 men jag skulle garna vilja veta vilken som ar eran favorit??? For mig ser alla nastan likvardiga ut.. Fanatic Skate, Mistral Joker, F2 Chili, JP Freestyle etc.

    Vore mycket tacksam for svar.. // Erik

    bergelin svarade 19 år sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    27 april, 2005 vid 16:33

    Kan varmt rekommendera Starboard FreeSex, helt grymt skönt bräda! Tar bra höjd, planar lätt som fan och är skithärlig att öva vulcanos å andra plana baklängestrick på!
    Har själv 100L, väger 73 och är 182 lång..

    lycka till……

  • bergelin

    Medlem
    27 april, 2005 vid 17:26

    Ta bort en centimeter sa ar vi av samma kropps-konstruktion sa det later ju bra. Ja det ar exakt en san typ av brada jag vill ha. Snackade just med en kille som tyckte att F2 Chilli var det basta valet.. hmm.. svart..

  • styret

    Medlem
    27 april, 2005 vid 18:57

    det är nog lite hugget som stucket om det är första freestylebräda.

    jag ahr testat skate från 02 och fram till 05an. joker 103 04 och 05. twintip i olika storleka 99-05 med nån missad årsmodell typ. starboard freesex, angulo sumo samt lite annat smått och gott i 100 liters freestyleklasse. jag märker skillnad på brädorna men tror inte det spelar nån jätteroll för min utveckling vilken jag skulle välja.

    kan såklart ha fel (inte alls ovanligt när jag tänker på det…) men så tror jag det är.
    det är nog mer åkaren som sätter begränsningarna.

  • niklas_s

    Medlem
    27 april, 2005 vid 20:41

    Jag tror på att chillin är ett grymmt val. Jag kan inte bli mer nöjd än vad ja är med min. kommer svida när man ska byta den nästa sessong. Det som jag tycker är roligast med chillin är att man kan få till så mycke cleanare trick på den än med andra freestylebrädor jag testat. ibland klickar de rätt å bara smäller till så e man runt i full fart, den kännslan fick jag aldrig med min gammla compstyle.
    Om du ska använda brädan mest för “hårdvind”, alltså typ 5.3 och neråt så tycker jag du ska kika på tabou freestyle 100. Den känns kanske lite för liten de där underriggade dagarna med segel runt 6.2 men då kanske du endå kommer använda din Mistral switch. Taboun har dock rekomenderad segelstorlek upp till 7.0 så de kanske bara var jag som upplevde den som mer hårdvindsinriktad.

  • naish

    Medlem
    27 april, 2005 vid 20:46

    Men det är ju inte så konstigt egentligen att tricken känns sjukt “cleant” på din bräda iom att den är 67 bred. Men det är ju bara bra! Du kan ju alltid titta på Naish playmate som Surfbutiken säljer. Har själv beställt en sådan och den verkar va sjukt grym!Återkommer när jag testat den!

  • peter-andersson

    Medlem
    27 april, 2005 vid 22:40

    Svar till:


    Men det är ju inte så konstigt egentligen att tricken känns sjukt “cleant” på din bräda iom att den är 67 bred.

    [/ QUOTE ]

    Hur menar du?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 april, 2005 vid 05:07

    Tja
    Håller med Peter och Nikke. Chillin är grym.
    Kelso

  • highflyer

    Medlem
    28 april, 2005 vid 06:08

    När du kommer hem till lidköping kan du få testa min Twin tip 105 -05 i båtgården. Den tycker i allafall jag är väldigt skön.

  • bergelin

    Medlem
    28 april, 2005 vid 12:32

    Tack for svaren, skall begrunda och sen skall min planbok drabbas av plotslig avsmalning.. frown.gif

    highflyer: Perfa, jag ringer nar jag kommer hem sa drar vi ner och kor! Bara att halla tummarna for vinden..

  • styret

    Medlem
    28 april, 2005 vid 12:35

    du behäver ju verkligen inte köpa nån ny bräda. skate eller twintip från 02-03 är ju skitbra brädor som man får rätt billigt.

  • bergelin

    Medlem
    28 april, 2005 vid 12:41

    Tack! Jag ar i nod av tips av den sorten.. laugh.gif Hur mycket kan man tankas betala for en 02-03 twintip eller skate?? i bra skick?

  • styret

    Medlem
    28 april, 2005 vid 12:59

    är du på irland nu? vet inte vad man kan få pynta där men vad kan dom gå loss på här hemma. runt 5 lök kanske. upp eller ner nån tusing.

  • bergelin

    Medlem
    28 april, 2005 vid 13:02

    Kanns som en bra prisniva kontra tjockleken pa portponnän.. Har varit har ett ar men kommer hem till Sverige om 2 veckor.. Koper den hemma, dyrare här!

  • ove226

    Medlem
    28 april, 2005 vid 13:25

    Naish playmate är sköna som få tycker jag..trots att dom ser så platta ut och inte har nån rocker carvar den riiktigt fint. blev helt förvånad första gången..:)

    har ju min tillsalu http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=2376&sort=1&cat=12&page=4

  • s

    Medlem
    28 april, 2005 vid 14:55

    Jag håller med Styret att det spelar nog inte så stor roll om det är första freestylebrädan. Brädorna är helt klart olika men det är ju först då man kommer upp i nivå som man märker de stora skillnaderna.

    Det finns freestylebrädor som mer än inriktade på freeride/freestyle – de når en väldigt stor målgrupp eftersom de flesta som har en freestyle mest freeridear på dem ändå.
    Sedan finns det rena freestylebrädor – det mest extrema exemplet är F2 Compstyle från 2004. En ren trickmaskin. Inte så livlig, inte så kul att segla rakt fram – men den planar ruskigt tidigt och man sätter alla trick!

    Nu har ju Niklas rena pratat sig varm om Chillin, den är ju en naturlig utveckling av Compstylen om man ser på vad som hänt i worldcup. Numera så bedömmer de en tredjedel klassiska manövrar och en tredjedel “hoppmanövrar”. Compstylen var bra på det senare eftersom de tidigare fokuserade på detta. Men nu så har brädorna utvecklats för att passa allt eftersom man måste carva och allt med dem (vilket compstylen var riktigt dålig på faktiskt). Jag själv har, jag skäms, inte seglat Chillin än… Men den ligger i bussen och väntar.

    Det jag tycker är viktigt på en freestyle är bredd, outline och kanter. Volymen är inte lika viktig men jag personligen vill komma över 100liter.
    Bredden är viktig för att den skall bära ett stort segel, det skall kännas lätt och bekvämt att ge dig ut på din freestylebräda med största seglet (nu har ju du en freeride så du kanske använder den i lättvind). Jag vill att 6.4:an skall kännas rolig på brädan.
    Outlinen och kanterna har ett samband. Kanterna får inte vara för bulliga, de blir svårare att trycka ner i carvande svängar. Och de får inte vara för runda, det är svårare att ta stöd på en bullig rund kant då man skall höjda.
    Kanterna skall också vara lite shapade för att inte hugga fast i tricken, men detta är ett mindre problem än många tror. Spock-tail och massa hyss har inte så stor betydelse faktiskt. Men kan ha andra egenskaper än att klara tricken.

    För övrigt vill jag också tillägga att Freestyle är svinkul! Så ut och ladda! Och var envis, åk inte runt och frisegla på din freestyle! Träna trick, det blir så mycket roligare då man sätter lite trick! Och då kommer man satsa på ännu fler trick. Min segling har utvecklats mycket sedan jag började med freestyle, även i vågsegling. Man lär sig balansera sig ur omöjliga situationer – det har man alltid nytta av. Sedan lär man sig rigghantering på ett annat sätt än då man bara seglar vågor. Så freestylen har gjort mig till en bättre vågseglare! Men jag är vågseglare i själen! Freestyle är min “andra” sport wink.gif

    /Staffan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebrador?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.