Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle/Wave bräda?

• Freestyle/Wave bräda?

Publicerad av JOHN_j_RAMBOO på 27 augusti, 2004 vid 13:59

Någon som testat någon o kan skriva nåra rader om den, hade vart jäddrigt gyt.

Funderar skarpt på att handla en snart, tänkte på runt 80-90Liter o inte allt för jädra bred, max 60.

Vill igentligen bara komma åt ”lösheten”, min TigaWave259 från 00? el 01? känns mera som ett klistemärke mot vattnet, förutom när jag har fetingdrag då…

Vill ändå kunna köra när de brallar i lite o kunna rokka i vågorna sammtidigt som jag vill kunna köra lite freestyle.

E det en Freestylewave jag skall ha då el?????????

Tacksam för svar.

adde svarade 20 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 49 Svar
  • 49 Svar
  • herodude

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 15:08

jag kör en 84 liters jp så jääävla härlig fan the one and only så jävla underbar kör den på 6,0 å ner funkar fiiina fisken svänger undan as fint lätt att hoppa med och kontrollera i luften, rekommenderas vaaarmt

• surfslusken

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 19:55

Är Det nåt jag lärt mig om surf utrustning under dom XXår man hållit på, så är det att men ska akta sig för alla hybrider. I början på 90-talet åkte man på ett par ”wave/slalom” segel. Det visade sig att dom var oandvänbara till både våg o slalom segling. Och som en xtra bonus höll man på att mista fingrarna när man meckade med dom ”avtagbara” cambersena.

Har testat ett gäng W/F brädor 01-05 och inte tyckt att nån varit bra för vågridning. Iof så är det just hur dom funkar i vågor jag prioriterar, dvs kör knappt freestyle. Men killarna i shoppen har tjatat om att ”årets funkar skiiit bra i vågor” så jag har testat. Och det slutar alltid med att jag kör på största vågbrädan istället för en W/F.

Min slutsats: Vill du att brädan verkligen ska funka när du rider vågor så passa dig för hybrider.

• adde

Medlem
    28 augusti, 2004 vid 20:02

RRD TTwave seglade jag på för några år sedan, den gula. 85 liter, klarade 6.5 utan problem och ner till 4.5. Ångrar fortfarande att jag sålde den.

Frågan är HUR mycket freestyle resp. wave det får vara i brädan.

Spontant säger jag, kolla Ola H’s annons på lilla freesexen. Andra tänkbara objekt är waveskaten (90L) eller varför inte goya FW på 85 liter. Trance 84:an är nog inte heller fel.

Skall du köpa nytt så är det ju en HELT annan sak. *host, host* Naish hottar tex upp supercrossen…

/adde

• basse

Medlem
    28 augusti, 2004 vid 20:09

host grin.gif host

Men det är ju klockrent Rambo-gubben.. Ett helt Naish-stall i golfen!!

• racso

Medlem
    28 augusti, 2004 vid 20:15

Har också resonerat; en vågbräda för vågor och en freestylebräda för freestyle. Har kört på flera vågbrädor i 53,5 centimeters-klassen alla runt 75 liter. Sen köpte jag min AHD Attitude Wave 84 som är 58cm bred på 84 liter/249 lång och jag blir fortfarande överväldigad hur jäkla bra den är. Grym med fullt spetta ner för en våg med 4.7-5.3, klarar 4.2 utan att gnälla det minsta och bränna 5.9 freestyle är nemas problemas. Klart den bästa brädan jag ägt. Kommer nog inte köpa en ”ren” sidvinds-vågis igen på mycket länge.

Men sen är det kanske också så att jag kommit till insikt och inte lever i ett drömtillstånd. I Sverige har vi sverige-vågor, hur underbart bra dessa än kan vara. Basta!

/Oscar

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2004 vid 12:31

Kolla in ett av de senaste numren av Boards (glömt vilket nummer) där de testar ett antal av denna brädtyp. De propagerar starkt för att alla ”intermediate windsurfers” bör ha en sådan bräda. Bästa bräda var RRD Freestylewave M tätt följt av JP FW 84. Mycket läsvärd artikel.

Ps:Nej jag jobbar inte på SP/Skidsport…….

• styret

Medlem
    29 augusti, 2004 vid 12:49

rrd är ju inte direkt fula till nästa år heller, och inte lär dom bli sämre än tidigare.
    RRD_2005_FSW_RANGE.sized.jpg

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    29 augusti, 2004 vid 21:24

hm…Vettefan, vill inte ha någon ren freestylebräda då jag vet att jag inte behöver en sådan wink.gif

Det jag vill åt är lösheten i vattnet, att den släpper lätt när man vill göra ”slidetrick”, men även kunna lägga ner tighta svängar.. Har testat en eller 3st freestylebrädor, men så fort det blåser upp lite tycker jag dem känns obekväma..AHD-MAXXRiDEN har jag kört med grymt tryck i 5.3an o den känndes oxå fladdrig när de blev lite större chopp/våg på vattnet..Testade nyligen en Starboard Freesex på 107liter o typ 60 något bred? känndes grymt klumpig o inte alls åt de hållet jag vill ha min bräda..ifos körde jag den 3 repor fram o tillbaka bara, men de gav mej inget direkt..Tyckte tillomed jag gick igång tidigare med Naishen, kanske för jag e van vid den?
    Men endå..den e ju fasen så mycket bredare o mycket mera flytkraft i..Kan mina 63kilon vara en nackdel till så stora brädor?
    Testat en compstyle, haha..den satte jag min första Vulcano på, 3e försöket, måste vart bredden cool.gif
    Men den känndes oxå för ”stor” mins inte måtten på den..

Testade en Tabou freestyle oxå, 240 lång..den längden e grym!! nu kan jag inte vilken brädmodell de var eller måtten på den heller, körde bara nåra vännor med den med, men tyckte den planade tidigt o hade det jag var ute efter..förutom rokkern då, så man kan ha den i lite vågor.

Kör sällan bara runt o lattshar på rent plattvatten..Min NaishCompwave 83a har jag lite freestyle på nu de senaste..o den e grymt lätt att slänga runt o göra de man vill, de e dock aningen lite mycke balansskills som måste ploppa in..Kan man inte hitta någon bredare bräda som har lite rokker för ex lite större vågor, samt har den lösa/livliga kännslan som NaishWaven har?

En bräda mellan runt 85-90Liter o rätt kort, inte längre än 250 o inte bredare 60.

En större/nyare vågis kanske?

TigaWaven jag har e på 85liter o 55.4 bred om jag mins rätt, 250lång..men den e så stel på nått sätt, inte alls lös..om jag inte har grymt tryck..aningen bredare hade vart något, kanske 58bred?

Något förslag, skulle en större o nyare vågis sitta där den skall???

• herodude

Medlem
    29 augusti, 2004 vid 21:34

asso de som säger att freestylewae brädor är dunga vet itne vad de snackar om, jnag tycker det låter som en sådan du ska ha…. men de kanske kan förklara varför sp sålt slut på sina jp-freestyle wave 04-or????

• ola-h

Medlem
    29 augusti, 2004 vid 21:44

Du har ju kört för stora freestylebrädor….

Jag tror faktiskt inte du hittar det du söker i en stor freestyle-wave. Med din kroppshydda blir det nog lite för trögt. Om det inte är en freestylebräda du vill ha kanske någon av brädorna i EVO-klassen är mer rätt. Både EVO själv (74:an då), eller Tabou Pocket Wave 78 som är lite mer nervös och ovanpåliggande eller JP RWW (76) som har en del freestylewavekänsla i sig. Med din vikt känns det inte som du behöver gå större. RRD Swallow 88 var i och för sig en volymig bräda som inte kändes så stor.

• ian

Medlem
    29 augusti, 2004 vid 21:48

Har du testat ahd mx? har hört bra saker om dem, finns ju i rät så smås torlekar också. själv ska man skaffa sig nya freestylen, den blir heet!

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    29 augusti, 2004 vid 22:03

nope har inte testat den.

kollade på den brädan nu..måtten ser rätt ok ut, men varför har den dubbla stroppar bak?

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    29 augusti, 2004 vid 22:04

men va tror du om större vågis då?

KOllade preics lite på RRD’s brädor o tyckte deras Freestyle/wave ser sköna ut..läst/hört något om dem?

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    29 augusti, 2004 vid 22:09

låter ju bra som fäään cool.gif

roligt o höra från nån som kört dem bara, tror inte blint på dessa tester=)

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    29 augusti, 2004 vid 22:13

80ian där ser ju go ut laugh.gif

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle/Wave bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.