Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Freestylexperter om brädor

  • Freestylexperter om brädor

    Publicerad av psychonauten på 20 mars, 2007 vid 11:59

    Jag har funderat på detta länge nu men inte lyckats få några konkreta fakta.
    Om man kolla på dom som kör freestyle (the pros) så har dom ofta rejält stora brädor vad jag har sett, även dom små åkarna. Tjejjerna verkar ha ännu större, eller lika stora, men dom är ju lite mindre så det kanske ser så ut.
    Har även hört nån gång att om man ska köra med bindningar ska man lägga till och ta en större bräda än man gjort om man kör pads.
    Rent logiskt är det kanske så att de tär lättare att landa med en stor plattform under fötterna. Från wakeboarden är jag van vid större brädor, där funkar det finfint med 145 cm, men där e det ju sällan choppigt heller 😉

    johanw svarade 17 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • skotten

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 16:59

    lets ask Mike Bomvall….

    OI MIKE?

  • pjoter

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 17:09

    jag kan slänga in en gissning.

    Feta brädor gör att du inte behöver köra så tokriggad. Du får bra pop och tar lätt höjd med en mindre drake. Det blir inte heller så extrema landningar vid loop-trick som när du kör överriggad på en fet kite.

    Däremot tycker jag att det tar mer på knän mm att landa på en fetare bräda eftersom den inte sjunker ner i vattnet och mjukar upp det hela.

  • psychonauten

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 17:37

    Go for it mikey ! 🙂

  • miketk

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:31

    Dom flesta pros använder strapps. Och normalaste storlekarna är mellan 128-134.
    Mindre brädor gör det kanske inte mycket svårare att landa tricken man vänjer sig snabbt vid storleken. Det största problemet med en liten bräda är att du får inte något bra pop om du inte är bra riggad. Är det dessutom byigt och shoppigt blir det svårare att poppa och hålla farten uppe. Går man sen på andra hållet till stora brädor. Så planar man tidigare och man kan popa tidigt i svag vind och så men då har du att annat problem det blir svårare att rotera i luften. Och man blir snabbt över riggad och då blir det svårt att få till popet eftersom man inte kan pressa ner brädan tillräckligt i vattnet. Det är ganska viktigt att stå brett på brädan också stor som liten. Litet problem där med liten bräda är att du kommer för närma tipparna och då dyker den i allt shopp, stor bräda så även om du står brett så blir det för mycket kant så du kan inte pressa ner vad som behövs för att få bra pop. När man ska välja bräda är det ganska mycket som spelar in om man nu ska vara riktigt noga. Din vikt, längd hur brett du ska stå på brädan.

    Och ska man köra binningar så behöver man lite större bräda.
    Om du inte väger över 100kg och är över 2 m lång så är 145 helt för stort.
    Dom brädorna jag kör på finns att prova antigen i Lundåkra eller Haboljung skotten har en bräda man kan prova.

  • unhooked

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 21:36

    Med bindningar kan du lätt hålla tex en 132 i mycket högre vindar än om du hade stroppar. pga detta kör man man större bräda när man kör bindningar för att få ytterligare fetare pop. de dom flesta med bindningar kör, inkl da master himself andre phillip, 138 men några kör med större tex kör några LF mission 144 x 42.5 men då ska du ha bra och hårda bindningar (escalade) som ger dig 100% respons på brädan. du kommer att kunna poppa, med kiten i 45 grados, högre än vad alla gubbar hoppar när de hoppar oldschool

  • psychonauten

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 22:15

    Tack för bra svar!
    Mike TKvad kör du på för brädor?
    Anledningen att jag frågar är att jag har kört ett år nu knappt på pads och ska skaffa en bräda att köra bindningar på. Jag har åkt wakeborad innan, och jag måste säga att jag saknar det där bettet i hälskäret som man får med bindningar, poppen sitter inte ordentligt för mig med pads känns det som. På Wake kändes det som att 135-140 var en bra längd för mig även om jag är liten. Nu väger jag bara 65 kilo så jag kanske inte ska överdriva i längd, men 135*40nånting borde ju funka bra för mig, eller vad säger ni? Är ju inte ute efter nåt att köra med när det blåser småjävlar heller, då får jag skaffa nåt mindre, det är poppet jag vill åt 🙂

  • haze

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 22:44

    Svårare at rotera? Då jag är gammal snowboard åkare så jämför jag med det. Och då så var det oxå populärt med små brädor men om man kollar på de flesta proffs idag så kör de på 10-15 cm längre brädor idag och snurrar lika mycket eller mer än de gjorde på de kortare brädorna men går desto högre idag. Så att det är “svårare” kanske är fel uttryck eller? Kan hålla med om att det är mer svängvikt att få igång men när du har fått i gång den så…

  • skotten

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 23:14

    Mike is riding a custom take off board.. 129 by 39.5.. and with pads… I know Ludde is getting a custom with bindings though.. I think I remember him saying it was gonna be 133×40… speak to him nicely and maybe he will give you some feedback when he gets his board. Otherwise I can get a couple of heelstraps and you can come try the one I have while enjoying the pleasures of Habo… and maybe crash at my place if we end up at the pub…..

  • unhooked

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 23:37

    @psychonauten 371337 wrote:

    Tack för bra svar!
    Mike TKvad kör du på för brädor?
    Anledningen att jag frågar är att jag har kört ett år nu knappt på pads och ska skaffa en bräda att köra bindningar på. Jag har åkt wakeborad innan, och jag måste säga att jag saknar det där bettet i hälskäret som man får med bindningar, poppen sitter inte ordentligt för mig med pads känns det som. På Wake kändes det som att 135-140 var en bra längd för mig även om jag är liten. Nu väger jag bara 65 kilo så jag kanske inte ska överdriva i längd, men 135*40nånting borde ju funka bra för mig, eller vad säger ni? Är ju inte ute efter nåt att köra med när det blåser småjävlar heller, då får jag skaffa nåt mindre, det är poppet jag vill åt 🙂

    ska du köra bindnings only så köp inte under 134. speciellt om du har kör mycket wakeboard. om jag skulle vara du skulle jag köpt en 136 eller 138. LF är egentligen dom ända som kör så att man kan ha legit stance med bindingar. iof även stonker å cabrina custom. riktig custom funkar utmärkt de med 😀

  • unhooked

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 23:42

    @skotten 371350 wrote:

    Mike is riding a custom take off board.. 129 by 39.5.. and with pads… I know Ludde is getting a custom with bindings though.. I think I remember him saying it was gonna be 133×40… speak to him nicely and maybe he will give you some feedback when he gets his board. Otherwise I can get a couple of heelstraps and you can come try the one I have while enjoying the pleasures of Habo… and maybe crash at my place if we end up at the pub…..

    lets say i want a 138 by 42 sliderproof board. wide, letting balls hang free, stance with a white big titted hoe on da front. could u hook me up with dat? not that i need a board just checking.

  • neven

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 07:46

    Om man vill kunna byta lite då och då mellan bindningar och stroppar då? Och är fjäderlätt? Skall man satsa på nåt i 128-130 x 40 området då? Kör 122 med stroppar nu och gillar generellt sett små brädor.

  • psychonauten

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 09:05

    Jag har kollat in LF element. Dom har Widestance på sina 134 och 140. Dessutom har jag ett extra öga åt LF sen wakeboardtiden. Det är bra skit det där!! Jag skulle köpt en 130-135 bräda om jag skulle kört med stroppar, därför lutar det åt 140 modellen ändå. Trots att jag är en liten räka.

    Ang. det där med snowboards känner jag till. Det var ju så inne med små jibbbrädor ett tag att man knappt kunde köra dom vettigt i pist, bara kasade, riktigt trist.

    <-- Brädan på bilden har ingenting med mig att göra, hahahaa. Där snackar vi stonk alltså. jävlar va tung den var, men det gick att poppa med den.!

  • luuddee

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 09:42

    jag har körde en del med bindinar förra vintern i cabarete. som vanlig bräda kör jag en 126×36 liten men jevligt snabb och grym popp. det e vad jag vill ha. för bindningar testade jag allt från 128×38 upp till 145X42.5 men dom stora bärdorna förstör allt för mig blir alldeles förm långsamt och får ingen riktigt känsla i dom även vikten ökar och gör att brädan känns klumpig. den storleken jag körde mest förra vintern va 129×39 med bindningar det passade mej bäst då. är 170 och vägen 68kg. Har nu bästämt mej för att köra en bräda på 133×40 eller 41 i år från TAKE OFF större bräda än så när man själv inte är för stor tycker jag blir alldeles för klumpigt och o hanterligt om man inte kör underriggad förstås..

  • skotten

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 12:29

    @Unhooked 371357 wrote:

    lets say i want a 138 by 42 sliderproof board. wide, letting balls hang free, stance with a white big titted hoe on da front. could u hook me up with dat? not that i need a board just checking.

    yeah…but the chick will be on the bottom. I will even give you a thousand crowns if ya get one…. serious.. I will.

  • pepa

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:20

    Kiten i 45 grader suger.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Freestylexperter om brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.