Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Frontside & backside?
-
Frontside & backside?
Publicerad av clemens på 11 september, 2003 vid 09:28Som nybörjare undrar jag vad som är skillnaden när man rider en våg?
Har förstått att det har med det att göra men vet inte skillnaden…anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
-
Uttrycken kommer från Skateboard och hur de vänder i rampen.
Frontside – framsidan mot upp mot rampen. I vindsurfing så blir det alltså din framsida mot vågtoppen. Du skär ett tåskär nere i vågdalen och ett hälskär på toppen. Det är så du ser de flesta rider på Maui.
Backside – du har ryggen mot rampen (ansiktet nedåt i rampen). I vindsurfing har du alltås ryggen mot vågen och framsidan ner i dalen. Hälskär i vågdalen och tåskär på toppen då du viker ner igen.
Svårare än så är det inte… Sedan finns det ju teknik hur man genomför allt på bästa sätt. Men det var väl inte det du frågade?
/Staffan
-
Frontsideridning: Ansiktet mot vågen. I bottensvängen lutar du dig framåt och i cutbacken lutar du dig bakåt.
Backsideridning är tvärtom. -
Shit va snabbt de går att få svar på frågor här på forumet…
Tack -
Om du är med i SBF kan du kolla nya tidningen Vindsurfing där Ola H (tror jag) skrivit en lysande vågseglingsartickel där han förklarar tekniken i olika förhållanden.
Om du inte är med i SBF, gå då med så att du kan få den eminenta tidningen, det finns fler intressanta articklar i tidningen.
/feg
-
Va!? Har tidningen kommit ut? Ska man inte få den skickad till sig?
-
Jo det är jag som är den skyldige. Jag ber härmed om ursäkt om artikel upplevs som ohemult lång och teknisk. Å andra sidan räcker nog tidningen länge. Lägg den på toan och läs lite vid varje besök…
-
Mest backside i sverige,
har bara sett wsurfare rida frontside
i halmstad och borrby. -
håller med Lars_K, då har man inte kollat noga….
Tillochmed jag har ju fått till en å annan frontside i apel… Och man ser det ganska ofta om det är bra med vind, riktning och seglare… det är ju inte det lättaste i cross-on men…
-
Det räcker gott dom ställena,
ÅSA är säkert bra men långt dit,
frontside i Torö också kanske,
Vejbystrand, A-Bay m.m
Dock att jag inte sett så mycket frontside är
nog att det är ca 10 år sedan jag seglade
där det går mycket vågor och då hade väldigt få
den kunskapen att vågrida, mest hopp och fart då.
Mest insjö och skärgårdsegling för mig nu.
Men fäjkar ju vågridning ibland på 40cm vågor. -
För att göra grymma vågseglingstrick
som aerial, goiter m.m behövs inte så stora
vågor om man är duktig.
På http://www.stehsegelrevue.com så gör väl
Campello och Seadi goiters samtidigt på
50cm våg nära stranden.
Under pic of the day, Brazil,
Kul att klagshamn också är med, fina bilder.
Logga in för att svara.