Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FSW suger…

  • platon

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 20:13

    Har säkert en poäng i det där med marknadsavdelningen… Vet inte själv så då jag aldrig provat någon, har däremot varit väldigt nära att köpa en. Istället för att jag spekulerar, vad säger ni som har provat? Har Norge rätt?

  • raggarn

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 20:37

    hå hå ja ja…….surfbranschen tjänar pengar..!!! va i helv…… varför har ingen talat om detta för mig!!!
    jag som trodde att dom gjorde prylar till oss för att vi skulle få njuta av denna underbara sport ,
    och soulsurfing..mm..mm… mumbojumbo..

    grattis norrmän…..vilken upptäckt

    nä men va f-n köp en uppsättning av varje kit , slalom våg freestyle kona och allt vad det heter…
    och en lastbil att frakta skiten i..

    eeee..?? eré nån som som tjänar pengar då…???

    säsongens Norgehistoria alltså 🙂

  • doc

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 21:38

    Nä, det är klart, om man nu bara vill eller kan ha en bräda till allt mellan himmel och jord, men inte fan skulle jag då välja en FSW. Nä, då skulle jag köra med min 88-liters twin wave. Den funkar finfint till lite plattvattenbrännande här hemma i viken och är bättre på vågridning än jag själv är. Ska man rida vågor med en FSW måste man vara tusan så duktig, och för att bli det behöver man en riktig vågis tror jag. Nu har jag iofs funderat på en Goya One 105 som komplement, men frågan är om det egentligen ska kallas FSW…

  • ola-h

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 18:37

    Njae, jag håller inte med. För det första tror jag fsw-brädorna antagligen är den brädtyp där shapers lägger ned mest tid. För det andra är det antagligen den brädtyp som är bäst när man först skall börja segla i vågor. Bra höjdtagning, lättseglade rent generellt, stabila och trygga men ändå livliga och snabba. Större fsw är dessutom de mest lättjippade brädorna eftersom de kombinerar bra sväng med bra stabilitet.

    Däremot håller jag med om att de inte är särskilt bra när man skall lära sig _rida_ vågor och ju sämre förhållanden det är (aka real world) desto svårare blir det. Visserligen går det att få en fsw att svänga bra, men det kräver sin seglare, så att säga. Kombinationen snabb rocker, relativt mycket bredd, rätt mycket bredd i tailen etc gör helt enkelt att det krävs mycket driv från seglaren för att får brädan att svänga tillbaka mot vågen. Och eftersom det är just den delen av vågridningen som nästan alla (som inte redan har grymkoll) har svårast med så gör en fsw livet onödigt svårt.

    Men som allt-i-allo-bräda för sådana som kör både insjö och hav och mest bränner runt i vågorna, eller som som stor bräda för en lite lagom hopporienterad vågseglare så kan en fsw vara en sjukt bra bräda.

  • surfslusken

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 18:55

    Ähhh..vilka stjärnor ni e på att svamla! Trådrubriken sammanfattar de hela perfekt me 2!!! ord.
    Eller är de första en akronym?

  • pgvirtual

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 20:29

    En röst för Ola! För mig som är litet tyngre och seglar huvudsakligen på Finska vikens norra sida, vilket betyder hopp snarare än ridning så är en 106 liters FSW en välsingnelse. Den gör allt bra, och mycket riktigt bra (tex. 30 knop med ett 6.9 segel). Tidig och effektiv planing, bra hopp, bra gippar, mångsidig helt enkelt.

    Senast idag levererade mina 94 + 106 liters FSW alldeles utmärkt 5.3 segling i 1.5 meters hoppvågor…

    Och i våras funkade samma 106 liters FSW alldeles utmäkt i vågorna på norra Fuerte 🙂

    Att klanka på FSW är nu bara praxis i vågsnobbskretsar…

  • tws

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 02:14

    PGVirtual. Du skulle hatt en Skate 98L. Hopper høyere fordi den er raskere og popper fantastisk. Funker i bølger også. Men klart FSW funker for deg. Problemet er alle andre som kunne hatt skikkelig fremgang med freestyelbrettet i stedet for stillstand med dette jævla FSW. Nå finnes det ikke skibakker i Sverige men bakkene i Norge ville sett helt anderledes ut uten twintip og snowboard om bransjen fortsatte å pushe in-between brett. Hvorfor begynner ikke produsentene å bruke hodet?

    // tws

  • johnjrambo

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 07:33

    Goya ONE is the shit.
    Köpte mig en 77L sådan FSW.

    Har inte kört någon skönare bräda!
    Den passar mig och min åkstil perfekt.
    Jag har inte kört så mycket på den ännu, 2-3ggr, men diggade den hårt första dagen och gillade den bara mer för varje dag. Funderar skarpt på att köpa mig en större av samma.

    Ett tips är ju att prova på lite olika så du får dig en överblick över hur olika brädor känns o uppför sig i vattnet, allt handlar om kännslan.

    Får tilllägga att jag ej är någon expert på att rida vågor, men svänga gör den SNABBT, ENKELT och poppen är gudomlig för freestyle.
    Alltså, en grym FSW bräda kort o gott.

    UT O PROVA!!

  • snaffe

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 07:56
    tws;627218 wrote:
    PGVirtual. Du skulle hatt en Skate 98L. Hopper høyere fordi den er raskere og popper fantastisk. Funker i bølger også. Men klart FSW funker for deg. Problemet er alle andre som kunne hatt skikkelig fremgang med freestyelbrettet i stedet for stillstand med dette jævla FSW. Nå finnes det ikke skibakker i Sverige men bakkene i Norge ville sett helt anderledes ut uten twintip og snowboard om bransjen fortsatte å pushe in-between brett. Hvorfor begynner ikke produsentene å bruke hodet?

    // tws

    Fast det finns ganska många freestylebrädor som inte är alls kul och freerida med. Då är en vanlig freeride eller en freestylewave ( som många gånger känns som en liten freeride bräda ) roligare.

    http://www.windsurflund.se

  • doc

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 10:25

    Ho hum.

    Jo alltså, jag formulerade mig kanske lite dåligt.
    Min poäng är att när jag efter 10 års paus från surfet skulle börja igen gick jag in i butiken i akt och mening att köpa 3-4 vågsegel och en vågbräda. Blev intensivt övertalad att istället köpa en FSW och eftersom branschen ändrat sig så mycket medan jag haft uppehåll så gick jag på det. Problemet var ju bara att jag skulle ha den uteslutande till vågsegling i Lejet, Apel och Klitmöller. Efter 10 års uppehåll var FSW såååååååå fel! Jag hade inte en suck att få ordning på vågridningen och när det tutade i lite mer var den för snabb och bred i häcken, inte tillräckligt förlåtande och kontrollerbar.
    Hade jag varit ute efter en bump’n jump så hade det varit en annan femma, eller om mitt hemmavatten var Fiskebäck/Björlanda/Askim med enstaka turer till vågor. Men man säljer FSW som vågbrädor och det är dom INTE. Rambo, Gurra eller Ola kan få vad som helst att svänga och har säkert skitkul på en FSW, men…

    Jag tror INTE man lär sig rida vågor på en FSW och jag tror INTE man lär sig Freestyle på en FSW. Och om man nu bara ska bränna rakt fram, hoppa och gippa så är det väl bättre med en Fanatic Falcon eller Hawk eller vad dom nu heter?
    Trots detta vill jag ha en stor Goya One. För bump’n jump och bara ut o plana i hemmaviken.

  • svennebanan

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 11:28
    jOHNjRAMBO;627247 wrote:
    Goya ONE is the shit.
    Köpte mig en 77L sådan FSW.

    Funderar skarpt på att köpa mig en större av samma.

    Hur funkar det egentligen med det där progressive rocker konceptet? Blir det inte en annan typ av bräda då rockern är rakare i de större storlekarna? Kode är ju ett annat exempel på en bräda som är något helt annat i de större storlekarna. Iofs kanske en lättare seglare vi ha den egenskapen på den större bräda, men för en tyngre så blir det ju en helt annan bräda pound for pound jämfört med hur det är för den lättare.

    Förövrigt är det väl FSWernas fel att det inte görs vågbrädor med mer volym?

  • basse

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 11:45

    Numera hittar man väl utan problem väldigt stora vågisar som är mer än kompetenta att svänga med.
    Quatro quad kommer som 95a nu. Quatro Tempo Twin finns som 92’a, RRD har väl något också. Fredrik är ju en farbror av den lite större storleken och älskar sin tempo 92’a.

  • goose

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 11:45

    Förstår inte detta gnäll på FSW….

    För den första skiljer sig det enormt mellan olika brädor som alla kallas FSW, vissa beter mer sig som vågbrädor och andra mer som freeride. Sedan förstår jag inte varför alla tycker det är svårt att rida med FSW i vågor, har aldrig haft problem med detta. Man behöver bara mer driv och fart i brädan och gärna driv i seglet när man möter vågen för att inte fastna med kanten.

    Jag har kört flertalet FSW i vågor och kan starkt rekommendera Goya One och SB Kode. För mig är en “vågig” FSW den optimala lättvindsvågisen då vågorna inte är alltför stora och man vill ha en mix av tidig planing, fart, hopp och bra vågridning. Optimal storlek är då runt 85l för mig som väger 75.

    En sak jag tycker man missar är att ta fram en FSW med twin möjlighet…då snackar vi optimal bräda.

  • svennebanan

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 12:13

    Tänk nu östkusten, sämre seglare och 90 kg plus. Både Goya och Kode med sina progressiva shaper är väl ganska annorlunda under 95 liter. Väger man 75 kg och har kört länge så är vindsurfing en helt annan sport iaf utbudsmässigt jämfört med någon på 90+. Förövrigt hade jag nog ganska direkt slagit till på en 125 liters freestyle om det funnits.

  • johnjrambo

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 12:19

    Jag får citera “Men man säljer FSW som vågbrädor och det är dom INTE.”
    Korrekt, det är just därför dem heter FSW, och om man lyckas lura på någon att det är en renodlad vågbräda är man duktig säljare eller “dum” köpare 😉
    Tråkigt att du blev missnöjd med din bräda.

    “Rambo, Gurra eller Ola kan få vad som helst att svänga och har säkert skitkul på en FSW”

    Haha..kan bara tala för mig själv, korrekt att jag har skitkul på denna FSW brädan.
    Har ej provat flera som sagt, men denna bräda rockar pungen och tvivlar på att jag kommer få köra en skönare bräda.
    Min vikt är 65kg och det spelar givetvis oxå in på kännslan som någon nämde, vet ej hur dem större strl känns..men Gurra tillhör oxå dem som gillar just denna brädan och han är enligt mig en rätt stubbi snubbe.

    Att tillägga är att jag aldrig kört denna bräda med vågorienterad fena ännu, har satt på fenor som e hemma kapade för freestyle.
    Om man sätter på en vågfena tror jag den blir riktigt nice i vågor oxå faktiskt.
    Körde en hardcore 3.7 dag i Vilshärad för ett tag sedan med min minst freestyle inriktade fena på denna brädan och det var ingen höjdare får jag medge, gick ej att pressa brädan som jag ville och åkte på tokigt många spinouts.

    Mitt enda mål med brädan är ha ett kompliment till min fs bräda på 100 L och min vågis på 60L.
    Och precis som du säger passar denna bräda grymt i Beerlanda/Askim förhållanden, även i vågor för min del, är ingen vågridar snubbe men för hopp o allmänt latjande är den the shit.
    Någon som använt den i vågor på riktigt får gärna fylla i.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FSW suger…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.