Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Funderar på att bygga till en 5 lina?

• Funderar på att bygga till en 5 lina?

Publicerad av gurra_g på 30 juli, 2004 vid 18:33

Jag funderar på att bygga till en 5 lina på min Aero 16.
    Någon som vet var och hur man ska sy dit fästet på draken.
    Man vill ju inte att fästet ska dra sönder duken!!!

mrmille svarade 21 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • walle

Medlem
    30 juli, 2004 vid 18:36

har du inte ett mellanrum mellan ”leadingedge”-mittenstrutten?
    då går det att trä ett band/rem där så behöver du inte sy!

• patrikol

Medlem
    30 juli, 2004 vid 18:38

Får nog be en segelmakare att göra en infästning runt hela LE så att du inte dra sönder något har själv en Aero 2 och då är där ju öglan som man fäster pumpen i.

• walle

Medlem
    30 juli, 2004 vid 18:56

det funkar bra att montera dit en rem/band!
    det är aldrig några direkta krafter ändå i 5:e linan:)
    och tar du en bred rem, 25mm eller mer, så håller den för krafter och är skonsamt mot kiten.

• patrikol

Medlem
    30 juli, 2004 vid 19:10

Vet inte hur det är med Naish Shift system kanske inte mycket krafter där i heller men det återkommer jag med så fort jag fått tag i ett.

• preppie

Medlem
    30 juli, 2004 vid 19:35

Patrik, detta intresse kring den 5e linan innebär väl att man ej kan kombinera UDSen med denna?! Har du känt att du inte har samma användning för uds längre?

• patrikol

Medlem
    30 juli, 2004 vid 19:51

Tja jag kör utan UDS just nu men kommer att varva med UDS men hoppas ju mycket på Shift systemet.

• lafleur

Medlem
    31 juli, 2004 vid 08:08

En del kör infästningen i två struttar i bak-kant.. Du säger att man ska kunna starta draken genom att dra i LE. Fungerar det verkligen..

Gör du ett Y-system nere vid LE då eller?

Jag har läst på Kiteforum.com.. där kör alla med infästningarna nere vid LE. Vi i Sverige kör med infästnibgen i bak-kant på två struttar.. Vad är bäst?

• patrikol

Medlem
    31 juli, 2004 vid 08:20

Det ena som då Naish har till alla sina kites ifrån 03 i bakkant på struttarna var ju för att kunna få upp kiten igen t.ex. vid snöåkning. Det här nya med femte linan i LE är ju något helt annat skall ju kunna användas till så mycket mer väntar med spänning på Shift systemet! smile.gif

• pjoter

Medlem
    31 juli, 2004 vid 08:47

då den sitter i framkant så slipper du rusa eller simma mot draken för att få den på rygg.. resten är som vanligt.
    sedan ska den väl bli stabilare och hålla formen bättre.

eller har jag fattat fel?

• patrikol

Medlem
    31 juli, 2004 vid 09:10

Nej då men Shift systemet är inte bara en femte lina det är mer än så! Den femte linan är ju bara en liten del av shift systemet.

• patrikol

Medlem
    31 juli, 2004 vid 09:11

Nej då men Shift systemet är inte bara en femte lina det är mer än så! Den femte linan är ju bara en liten del av shift systemet. Men vi får väl se om det är något att ha när det väl kommer.

• mrmille

Medlem
    1 augusti, 2004 vid 15:11

naish arx 11.5 med femte lina

mpeg1 (14,5mb)
    mpeg2 (19mb)

• michel

Medlem
    1 augusti, 2004 vid 18:15

Fäster du linor i bakkant ”backar” draken upp rätt i powerzone
    (recon vis) och du får en flygtur !

I framkanten vänder du draken på ”rygg” och kan ”leda” ut den
    till kl 9 (alt) 15 och starta som vanligt utan flygtur !

/Michel

• lafleur

Medlem
    1 augusti, 2004 vid 18:45

Har satt den i bakkant.. Man kan styra ut den ur powerzone efter man har fått du den upp ifrån vattnet.

• brickan

Medlem
    1 augusti, 2004 vid 19:13

Svar till:

Har att det i bakkant.. Man kan styra ut den ur powerzone efter man har fått du den ifrån vattnet.

[/ QUOTE ]
    Det kommer kiten göra själv med dig på släp.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA