Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing FW- 12,5 – 9,8 i samme haet.

Taggad: 

  • FW- 12,5 – 9,8 i samme haet.

    Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2002 vid 06:35

    Er jeg sjangseløs uten 12,5???

    Som et lite tilskudd til 11,0 – 12,5 diskusjonen som er i gang.
    Seilstil,trim og tuning – er vel kansje noe av det viktigste ,ikke om en har 12,5 eller 9,8 i samme heat.

    Klippet fra StarBoardForum.
    It is all about tuning, trimming and find the right combo on board, sail and fin cause Antoine Albau has been on his 12.5 the whole regatta as where Steve did some races with his 11 and Wojtek also on his 9.8 (getting a 4th at the finishline as I recall).

    For me this makes one thing clear and that is that in the range from 11 to 12.5 it is more about finding the correct combo then to be on the biggest gear you can get your hands on. So if the big guys can and will use their 12.5 The lighter guys can use their 11’s and be evnely competitive.

    Isn’t racing interesting this way?? Anyway, I’m stoked about it.. some reactions???

    swe-16 svarade 21 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • swe-1

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 09:01

    Hej Anders!

    Jag, Conny och Sebastian var ute i söndags och seglade, vindarna var mellan 4 till 6 m/s. Jag och Sebastian seglade på 12.5, Conny på 11.0. Conny är en av Sveriges absolut bästa seglare i lättvind (kallas ofta för Vakuum-Conny) men trots detta hade han inte en chans på undanvind/läns mot Sebastian och mig. På Kryss var vi väldigt jämna utom när vinden tunnade ur, då halkade Conny efter.

    Min erfarenhet av skillnaderna mellan 11.0 och 12.5 är att en 11.0:a planar nästan (obs! ej lika tidigt) lika tidigt som en 12.5:a pga att den är lättare att pumpa med/bättre respons. 12.5:an behåller planingen betydligt längre i vindhål och är överlägsen på en I-bana med kryss och läns i gränsvind.

    Jag såg en banskiss för ett av racen i Polen och de hade ingen läns, undanvinden bestod av tre långa slörar, är det dessutom inte gränsvind, handlar det mer om vilket segel man har bäst trim på och inte lika mycket på segelstorleken som du också beskriver.

    Såhär sa Steve Allen (som vann) efter ett av racen:
    “I’m loving it out there today! You can’t complain with four bullets. The wind has been kind of on the limit but on my 12.5m I have had good power the whole race. A lot of guys seem to prefer their 11m sails and have not been able to tune their 12m’s in so they are struggling a little bit”

    För oss i Stockholm är 12.5:an det absolut mest använda seglet. Det ger oss möjlighet att träna betydligt oftare än förra året. Detta återspeglar sig även på tävlingarna i Sverige där vi får betydligt fler godkända race i år mot föregående år. Därav är många av oss mycket negativa till en ev minskning av max segelstorlek till 11.0.

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 09:59

    Jeg har ikke sett banediagrammet.
    Er ellers enig med deg i det du skriver.

  • swe-1

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 11:50

    Här är en bantyp som seglades…

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 19:46

    Är det inte något som är fel när det endast finns 1-2 st juniorer på hela SWT touren? I den klubb jag är verksam i hade vi tills för 1 år sedan 4 st juniorer som var på gång. Nu är det 0 (!!!), alla har slutat. De hade helt enkelt inte råd att tävla på lika villkor.

    Själv så funderade jag allvarligt på att börja tävla åtminstone halv seriöst i Formula men när 12.5m2 kom och alla bommar, master etc började gå sönder så fann jag för gott i att fortsätta med söndagssurfingen på min 10.5a.

    En sak är säker! Om det fanns några “vanliga” vindsurfare tidigare som tyckte Formula verkade intressant så försvann merparten definivt när 12.5an kom. Avståndet mellan Formula seglarna och de vanliga surfarna har helt enkelt blivit för stort.

    Egentligen den enda frågan som är relevant vad gäller diskussionen om 12.5ans vara eller icke vara är: Kommer förekomsten av en 12.5m2 segel att intressera fler för Formula eller inte? Frågan är egentligen rätt lätt att besvara eller hur wink.gif Är verkligen den där sista halva metern per sekund värd så mycket?

    Personligen så tror jag att formulans storhetstid var med 85cm breda brädor, 65 fenor, och 11.0 or. Det var ett koncept som gjorde Formulan till vad den är idag. Då såg det coolt och fräckt ut.

    Å sedan en sak till! Formula vindsurfing skall inte jämföras kostnadsmässigt med att segla Laser eller Tornado. Formula är vindsurfing och det enda relevanta är att jämföra det med andra vindsurfing prylar. Segling är segling och vindsurfing är vindsurfing smile.gif

    /Det var bättre för 2 år sedan smile.gif

  • boman

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 05:41

    Hallå där !

    Varför inte börja tävla “halv seriöst” med ditt 10,5 ? det borde räcka länge, kanske era juniorer blir lite mer taggade då.
    Jag tävlar halv seriös med förra årets 10,9 & 8,7, hade jag haft mer tid så skulle jag ställa upp på svenska touren med dom prylarna och hoppas på vind dom gånger det är tävling.

    Bättre att vara med än att stå på sidan och gnälla! :-))

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 07:36

    Hei.
    Ja,allt var så mye bedere før.Mindere biler på veien,
    billigere bensin og lavere strømpriser.

    Tiden kommer,den tar vi,- utviklingen er ustanselig,om en vil eller ikke.

    Sammenligner ikke for og imot,men formulaseilingen viser
    spennvidde og allsidighet svært få seilgrener kan vise til.

    Windsurfing mot windsurfing.
    Formula kan en klare seg med 1 brett-1 finne-1 mast -1 bom og 1-2 seil.Da kan en delta i alle regattaer nasjonalt og internationalt.(det gjør jeg med nevnte utstyr) Litt pes,men det går greit så lenge en er innstillt på det.JA,det er ikke lett å vinne eller hevde seg i toppen da,men det er bedere å delta enn å sitte på land å syte over at allt var bedere før og ikke gidde å delta lengere.
    Noen har mere utstyr enn meg,noen er flinkere osv,,,u.huuu.

    Er viljen til å seile regatta der,så lar en seg ikke skreme av at noen er flinkere eller har mere enn seg selv.

    Konkurere på like villkår er nødvendig vis ikke alltid
    like lett,da ting hele tiden forandrer seg. Neste gang er det du som har 3 seil,mens en ny seiler ser deg og sier,han har 3 seil og jeg har bare ett,jeg slutter!!!

    Hva var bedere før da,når vi ikke kunne plane i 5-6 msek,satt på land med 6,0 seil som det størrste og et slalombrett på 90 l.

    Dersom allt var bedere før,hadde ikke 85 cm brettene eksistert…

    Stå på å seil og motiver seilere som ser windsurfing som spennende og utfordrende.
    Det er en fantastisk sport som flere burde ta del i.

    Seilerhilsen

    Anders NOR-12

  • swe876

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 07:47

    “Å sedan en sak till! Formula vindsurfing skall inte jämföras kostnadsmässigt med att segla Laser eller
    Tornado. Formula är vindsurfing och det enda relevanta är att jämföra det med andra vindsurfing prylar.
    Segling är segling och vindsurfing är vindsurfing”

    Snälla, säg att jag seglar. Om inte har jag lurat mig själv i 15 år nu… Visst kan vi jämföra nya Formulaprylar med nya Freestyle prylar. Oops, Formula blev visst dyrare… Våra prylar är gjorda för att segla fort, mycket fort, runt en bana, precis som andra kappseglingsklasser. om man inte kan jämföra med dom, vad ska man då jämföra med? Köpa begagnat är för övrigt oförskämt billigt och något som rekomenderas om man vill komma billigt undan! 🙂

    Gällande juniorer så håller jag med om att det är tråkigt att vi inte har fler. Men är det verkligen kostnaden som avskräcker? I så fall kanske man skulle ta upp en diskussion om att införa någon av de juniorklasser som finns inom windsurfing även i Sverige. Aloha är populär i många länder. Mistral OneDesign är billig om man låter bli att göra en OS satsning. Prodigy kommer stort runt om i världen som ett bra startalternativ. Vad kan vi göra för att få fler juniorer att börja kappsegla? (svara inte att vi ska segla 11.0 istället för 12.5 som svar på rekryteringsproblematiken. Svaret kan inte vara så enkelt, då skulle vi haft betydligt fler juniorer förra året då vi faktiskt seglade 11 meters segel…)

    “Är verkligen den där sista halva metern per sekund värd så mycket?” -JA! Om man bor på Sveriges östkust. Jämfört med 2001 då vi seglade 10.9 så har vi kunnat segla otroligt mycket mer i år tack vare våra lättvindsprylar.

    Jag hoppas verkligen att du ställer upp på någon mindre kappsegling snart och får känna på hur kul det verkligen är! 10.5 kommer man långt med.

    Segla mer, högre fortare!
    Jona – SWE876

  • swe-16

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 07:49

    Hej!
    Håller med om att vi har för få juniorer som tävlar. Tror dock inte att lösningen är att begränsa segelstorleken för seniorerna….ser inte riktigt sambandet där. Snarare tvärtom. Om kidsen ser att seniorerna får segla ofta så lockar det mer än ngt annat. Juniorer får ha max 8,5 m2…

    Skall du tävla halvseriöst verkar det dumt att skaffa en 12,5:a det första du gör, eftersom de inte finns begagnade. Köpa 12,5 eller 11,0 kartongnytt är vansinnigt dyrt…bättre då att skaffa endast ett BEGAGNAT segel och då en 10,5-11,0 eftersom det fortfarande finns en hel del begagnat där. Har du inte tävlat innan i formula har du sannolikt så mycket att lära på banan före och under race att det säkert tar 1-2 år innan du kan börja skylla på att seglet sinkar dig.

    I stockholm får vi segla 30-40% mer med 12,5…det skälet räcker för mig. Kostnaden per timme på vattnet är faktiskt i år lägre än på mycket länge. Leve 12,5:an!!!
    Det krävs ett tränat öga för att se skillnad på en 11,0 a och en 12,5 a på vattnet, dvs om det såg coolt ut med 11,0 ser det lika coolt ut med 12,5. Har du rullat ut en 11, 0:a på en 12,5:a ngn gång? Trodde väl det…

    Mastbrott har varit ett problem i år…inte bombrott, mig veterligen. Snarare då att få tag på långa bommar. Detta var första året med 12,5….redan nästa år kommer alla större tillverkare ha mycket bättre koll på sina master. Allt kommer vara mer lättillgängligt nästa år. Du kommer se en hel del begagnat. Personligen har jag inte haft ett enda mastbrott i år (ta i trä…).

    Surf on!
    /Per

  • swe-1

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 08:17

    Hej “Det var bättre för 2 år sedan”!

    Jag håller med dig om att det är tragiskt att det inte är fler juniorer i SWT, och att Formula-prylar kostar mer pengar än annan vindsurfing. Men å andra sidan har ju race-prylar alltid kostat mer än andra vindsurfingprylar pga exotiska material och höga utvecklingskostnader, det är ju därför de leder utvecklingen. I mitten av 90-talet var man tvungen att ha en hel linje segel och minst två brädor…

    Det är knappast 12.5:ornas fel att det inte tillkommer juniorer till sporten, då max segelstorlek för juniorer är satt till 8.5kvm.

    Du skriver att du funderade allvarligt på att börja tävla, men gav upp dessa tankar då 12.5:an kom och alla bommar, master etc började gå sönder.
    Det var precis samma sak när 9.0 var största storlek. Dåtidens master och bommar gick av på löpande band och förstärkte man inte sin kolbom kunde man räkna med att den var av innan halva säsongen hade gått. Utvecklingen går med en rasande fart och till nästa säsong är jag säker på att tillverkarna har kommit till rätta med dessa problem, 12.5:orna har ju bara funnits i ett halvt år! Om två år kommer 12.5:orna att vara riktigt bra med bredare vindregister bättre respons, de kommer att vara lättare, mer hanterbara och mycket hållbarare.

    Som för många andra så gick min NP 580 mast av men jag fick en ny på garantin och den var omgjord med tjockare gods och längre skarv och (peppar, peppar…) den har hållt. Vad beträffar Prydes X7-310 bommar vet jag ingen som haft av sin. Så redan nu ser man en klar trend åt hållbarare prylar. Det finns ju alltid barnsjukdommar.

    Beträffande avståndet mellan vad du kallar “vanliga” vindsurfare och Formula seglarna, så kommer klyftan bli mindre och är redan på god väg. I dag är de mest lättvindsbetonade freeridebrädorna 80-90cm breda och de kamberlösa freeride seglen är redan över 10 kvm (som var det största som fanns för två år sedan).

    Formula Windsurfingen har lyft all vindsurfing i lättare vindar till en helt ny nivå och på bara några år har det hänt mer än på hela 90-talet. Nu kan man ju faktiskt plana fem dagar i veckan även om man bor i Stockholm och det måste väl vara ett steg i rätt riktning även för de som inte tävlar. Vi vill väl kunna utöva vår underbara sport jämt och inte bara på semestern på Gran Canaria?

    Regeln om max 12.5kvm är satt för mindre än ett år sedan, att ändra på reglerna nu oavsett hur man ändrar, skadar klassen genom att folk tappar förtroende, hur ska man någonsin våga investera i en utrustning när reglerna ständigt ändras?

    Enligt min mening så behövs 12.5orna i Svergie för att kunna träna oftare vilket gör att man inte behöver åka utomlads och träna hela vintern för att kunna vara konkurrenskraftig. Varför tror du att Sverige har så få framgångar internationellt i Windsurfing?
    På tävling behövs den för att få så många godkända race som möjligt. Ingen vill sitta på stranden och titta på sina dyra raceprylar, det om något gör att folk tappar intresset!

    /En som inte tycker att man skall ändra på reglerna hela tiden!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 09:09

    Har läst argument för och emot 12,5 kontra 11,0 gräns med stort intresse och tycker personligen att en 11,0 gräns skulle vara bra då jag inte har pengarna att lägga på en 12,5. (seglar själv med 10,4 som största i SWT) samtidigt inser jag ju det idiotiska i minska segelstorleken när det redan finns 12,5 på marknaden, förstår att 12,5 ägare går i taket.
    Utvecklingen har varit fantastisk de senaste åren och med för mycket regler så hämmar man utvecklingen samtidigt som den snabba utvecklingen gör att man ständigt ligger efter om man inte har kartongnytt, antingen är det brädan eller riggen som gör att man halkar efter om man harvar i begagnatträsket, det tror jag är den största orsaken till att det kommer så få nya seglare till SWT. Det är samma gäng där det flesta har rabatterade priser som har möjlighet att byta utrustning varje år som seglar cupen, knappt några juniorer och amatörklassen där jag själv seglar som endast haft deltagare från GWC (2 st deltagare i Halmstad och 3 i Båstad) vilket inte bådar gott inför framtiden.
    I ett tidigare inlägg så konstaterades det att det skiljer väldigt lite när man planar upp med 11,0 respektive 12,5 så när det gäller antalet genomförda seglingar så lär det inte bli några direkta skillnader. Den stora skillnaden är på länsen där det utan tvekan är en enorm fördel med stor rigg och den främsta orsaket till det är kryss-läns bana. Vilken bana man seglar är en avgörande faktor om man skall försöka hänga med mindre rigg och det har vad jag vet inte diskuterats överhuvudtaget. Om man ändrar banorna med mer halvvind eller slörbojar så ändras förutsättningarna drastiskt, man har större chans att hänga med mindre rigg, sponsrade seglare kan fortsätta segla 12,5 or det kommer fortfarande finnas en 2:a handsmarknad för dessa riggar samtidigt som man har förbättrat möjligheterna att vara konkurrenskraftig med mindre rigg. Masttillverkarna kanske lär sig bygga 580 master som håller. Som jag ser det så kommer det säkert bli intressantare för fler seglare, framförallt juniorer och amatörer att segla SWT.
    /Mats Hovde SWE170

  • swe-16

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 09:26

    Hej Mats!
    Det skiljer runt en tusenlapp mellan en 12,5:a och en 11,0:a för NP alt Gaastra (se Jimmys tidigare inlägg någonstans på konfen). Det skiljer dock MYCKET mer mellan en bagangad 11,0:a och en kartongny 12,5:a…jämför inte äpplen med päron! Nästa år kommer det finnas mängder med begagnade 12,5:or.

    Enligt Niklas Rödin krävdes förra året 11 knops vind för att få ett race godkänt i SWT. I år krävdes det 9 knops vind, tack vare 12,5 orna. Tittar du på vindstatistiken för vårat land ser du att det innebär en potentiell förbättring i antal race räknat med ca 20-40 %. Givetvis kan en del mycket duktiga seglare segla lika bra med 11,0:or, men för att klara “suitable conditions” (=minst halva flottan måste plana utan att behöva pumpa för att behålla planing) måste fler ha stora segel.

    Hur tidigt man planar är givetvis relativt. När jag skrev att jag planar nästan lika tidigt med min 11,5:a så menar jag ca 0,5 m/s-1,0 m/s senare med tanke på olika vind och vågförhållanden. Vissa hävdar att de går igång lika tidigt, pga av att de kan hålla högre pumpfrekvens med ngt mindre segel osv. Detta gäller dock sällan lite tyngre seglare. Det som det däremot inte råder något som helst tvivel om är att du kan börja kryssa tidigare och gå högre med en 12,5 a (återigen med vissa undantagna seglare som alltid)….DVS DET ÄR STOR SKILLNAD PÅ HUR MÅNGA RACE SOM KAN BLI GENOMFÖRDA I SWT om vi väljer 12,5 istf 11,0 …förutsatt att vi fortfarande vill kryssa på våra tävlingar vill säga.

    Gillar olika banvarianter…mer sånt! I SWT dock bör man nog ha representativa banor eftersom cupen är ett underlag till kval för EM och VM.

    Det stora problemet som jag ser är att vi har så få juniorer. I Tallinn som jag besökte nyligen hade de förvånansvärt många juniorer som seglade på Mistral proigy….en ganska smidig bräda (och framförallt rigg) om man är lite mindre. Kanske skall SBF fokusera på att bygga upp en sådan klass i sverige och börja lobba hos GKSS och KSSS och liknande med gratis prova på osv…tacksam för ideer

    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 11:35

    Hej Per!
    Ja det kommer finnas beg 12,5 riggar nästa år till överkomliga priser som inte skiljer sig mycket från en 11,0 vad jag menar är att eftersom utvecklingen gått så otroligt snabbt de senaste åren så har det inte varit möjligt att vara konkurrenskraftig med beg kit. Ja, det finns undantag med duktiga seglare som placerade sig bra med 85 cm brädor förra året eller med 11,0 riggar i år, men de hade troligtvis placerat sig ännu bättre med den senaste utrustningen.

    Om man kan jämna ut skillnaderna i utrustning med hjälp av olika bantyper så lär det attrahera fler seglare. Fram tills nu så har det varit äpplen och päron som man varit tvungen att jämföra då det varje år kommit ny utrustning som varit överlägsen förra årets utrustning och det inte funnits ngn beg marknad. Det är först nästa år som det kommer att vara möjligt att vara konkurrenskraftig med beg prylar och det tack vare att det införts begränsningar.

    När man tittar på banskissen från PWA i Polen så lämnar det klart utrymme för oss att testa nya bantyper som ändå är representativa internationellt.

    Om man behåller nuvarande regler med 12,5 så kanske en idé är att skippa amatörklassen och istället testa en klass med med 11,0 begränsning och endast beg prylar, det ger trots allt möjlighet att använda 1 mast + 1 bom + 2 segel. Det minskar kostnaden drastiskt och kanske är en variant för att öka antalet nya seglare, kan de va nåt ?
    /Mats

  • swe-16

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 11:54

    Hej!
    Det kommer nog alltid vara så att man måste ha kartongnytt (eller åtminstone det senaste) för att kunna vinna i SWT…även om vi begränsar till 11,0 eller 12,5…så är det i alla andra seglingsklasser så varför skulle just vi undslippa detta faktum. Man kan dock vara med och bita ifrån riktigt duktigt med beggade prylar…det råder det ingen tvekan om.

    PWA och EuroCup är inte EM eller VM…trots att i princip samma seglare deltar. Det är fritt för vem som helst att åka och vara med på PWAtävlingar eller EuroCuptävlingar i mån av plats. Ett EM eller VM kvalar man till…i Sverige genom att vara med i SWT. Det är inte förrän de väljer att köra alternativa bantyper på EM och VM som vi i Sverige kan börja laborera med våra banor i SWT. I alla andra tävlingar kan vi dock ha fria banor. Detta är min personliga åsikt. Jag är som tidigare sagt inte negativ mot alternativa bantyper, så länge man inte gör banor som i första hand gynnar publik och i andra hand seglare…då har man gått för långt, men var den gränsen går kan alltid diskuteras.

    Ditt förslag med en annan variant av amatörklass än dagens låter intressant, men jag ser dock vissa svårigheter med den. Försök formalisera dina tankar i en motion och sänd den till ngn i styrelsen innan mitten på september så kommer den upp som en fråga på SBFs årsmöte.

    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 08:57

    Hej!
    Jag förstår inte diskussionen om att få ner kostnaderna genom att minska segel storleken (priset mellan en 11.0 och 12.5 ca 200-300 kr).
    Problemet är väll antal segel 2 eller 3 riggar (priset mellan 2 och 3riggar ca 15000-20000 kr)
    Två riggar gör det mer rättvist mellan tunga och lätta seglar, tung gubbe =stora seger ex 12.5 och 10.5 Lätt gubbe=småsegel 11.5 och 9,5.

  • fjant

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 14:47

    Märk då skillnaden i annan riggutr. Att hitta en beg. bom som sväljer en 11:a är inget större problem, finns dessutom Alu-bommar som klarar biffen. Även masten kan i vissa fall vara enklare (kortare).
    Försök att få tag på en beg. kolbom (och mast) som fixar 12.5!

    Ja, där sjönk priset på en 11:a rigg en bit till, jämfört med 12.5.

    Märk väl att jag inte har något emot 12.5, det vore enligt min mening vansinnigt att ändra regeln.
    Men att hävda att en 12.5:a rigg bara är några 100 lappar billigare än en 11:a är väl att ta i.

    /Markus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing FW- 12,5 – 9,8 i samme haet.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.