Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fy fan, vilka sunken höst!!!

• Fy fan, vilka sunken höst!!!

Publicerad av anonym-anvandare på 13 oktober, 2000 vid 22:30

Detta måste vara den sämsta hösten i mannaminne, iaf på västkusten, och nu har vinden fört ut det varma vattnet och istället gjort det svinkallt (!)….nej, nu kommer depresssionerna bland surfare vara många i vinter om man inte gör något drastiskt och reser bort till blåsigare breddgrader!

Dr. Dinkenkopf

anonym-anvandare svarade 24 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2000 vid 08:46

Spana in Halo idag. Med mina större prylar planar jag i princip runt hela Sveriges
    kust så idag är det dags för en längre långtur. Kanon.

Sen spanar du in måndag och ser att det kommer att bli ett helvetes drag runt
    hela kusten. Halvvind/slör över till Danmark eller hur? Dags att äntligen slå
    Helsingborg- Helsingör rekordet eller hur??

Man måste se det positiva i livet för snart är vi alla rymdburgare i alla fall.

Syster D.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2000 vid 12:21

Jag har oxå haft större grejor (nya grejor), men det är ju för fan som att segla slagskepp, hur kul är det då!!!! Jag tycker att det är urtråkigt…nej 5.7 och neråt är skoj!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2000 vid 18:15

Visst jag håller med men att segla skiten ur sig osannolikt överriggad +9 och se hur mycket man pallar helst i ordentlig slör i ordentlig chop är inte helt fel heller.
    Trixet är att kunna fixa ett (9 – 10) på så liten bräda som möjligt. I början av sommaren klarade jag ca 9m/s nu är jag uppe i 10 – 12m/s och det blir bara råare och råare.
    Fast visst små segel i grov vind smäller högst.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2000 vid 19:14

Been there, done that…..Det är helt enkelt inte kul på stora brädor tycker jag, och kom nu inte och säg att jag ska prova nya grejor och se hur ”kul” det är….been there, done that

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2000 vid 19:15

Det enda argumentet för stora grejor är motion och då springer jag hellre några kilometer!!

//samma som ovan

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2000 vid 20:42

Vad är en stor grej??
    Du väger 65kg eller du väger 98kg och stor grej är???
    /Sotavento

• lagvast

Medlem
    15 oktober, 2000 vid 08:19

Jag ska ut med 8.0 idag det ska bli roligt nå mer som ska ut.Rapport i kväll.Jag väger 80 kg bräda 150 liter. Mvh från västkusten.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2000 vid 08:51

Jag har själv inget stort segel men en bräda som klarar av det. Är det något jag hatar så är det när man kommer ut och ser att de med någon kvadrat större har planingen hela tiden medans man själv härvar runt. Just av den anledningen har jag bestämt mig för att köpa ett jävla stort segel, 8kvm. Så om det nu bara är motion så slår det varjefall vilka runda som helst enligt mitt tycke. I Sverige är det ju tvunget att ”think big” för att komma ut på vattnet i planing. Speciellt dennna världshistoriens märkligaste höst.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2000 vid 10:24

85kg och +10kvm och Formula

• anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2000 vid 16:05

Tveksam planing är aldrig roligt men den som föredrar att springa framför att segla har en sjuk hjärna…. 😉

Fomula ner till 7.8 och sedan kliver man enkelt på 5.5 och vågbräda. Vill man segla mycket finns det inget alternativ
    här i Sverige, möjligen kite om man gillar trassel och snören :-), och det ÄR betydligt mycket roligare alternativ än att
    springa runt i spåret och lyfta tyngder på ett gym! Det är dock ett val man gör men väljer man att endast segla små
    grejer för att det är mycket roligare så får man även ta att det ibland inte blir så mycket segling som man vill och önskar.
    Det har inte varit någon vidare höst för västkusten men att gnälla på dålig höst, klen vind, formula suger, +6.3 är
    töntigt etc. gör ingen glad. Stick ut och spring om du nu tycker att det hjälper… 😉

Länge leve formula – ett perfekt kompliment till vågsegling

• anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2000 vid 20:10

Bra sagt, seglade 40 dar i sträck i sommar på Formula-grejor.
    Klart bättre än att springa spåret.

• ola-h

Medlem
    16 oktober, 2000 vid 07:28

Grejen är ju liksom den att en extre megastorutrustning inte direkt faller i ens armar gratis. Det handlar om minst ett segel med passande mast och bom (vågdito funkar ju inte riktigt) samt en bräda och fena. Vi talar väl då om upp mot 10-20.000, även om man hittar en och annan pryl begagnad. En sådan här höst börjar man ju fundera på det hela ändå, men i normala fall blir det trots att en hel del segling även om man endast sträcker sig till 5.7-6.3 och wave/freestyle-bräda.

Jag håller med de andra som inte tycker storbrädessegling är värt det hela. För mig kännd det mest som ett surrogat. Om det nu skall handlas prylar köper jag hellre fler vågbrädor eller en reservmast för att vara optimalt utrustad när det finns surfpotential. När det blåser under 7m/s och jag behöver ett surrogat väljer jag att sitta och snurra på kontorsstolen och göra mentala bakåtar. En normal säsong blir det faktiskt rätt mycket tid på vattnet ändå.

Ola H.

• voodoo

Medlem
    16 oktober, 2000 vid 09:36

Priset våra vänner !! för dom pengarna det kostar att köpa utrustning för att kunna plana i 5m/sek med jättebräda och superstort segel som man inte kan göra annat än plana med så kan man lägga pengarna på en resa och få superbra segling i ett par månader med wave utr. vilket i slutänden blir som flera års bra segling här hemma..för enligt de flesta föregående inläggen tycker ju de flesta att det är roligast att segla med liten bräda och små segel!!

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2000 vid 14:38

Det är klart att det ena inte utesluter det andra,ulimat är ju naturligtvis en kombination i svenska förhållanden. Sen vill jag också bara påpeka det att gräset inte alltid är grönare på andra sidan. Vissa här på konfen tror att bara man sätter sig på Danmarksfärjan så kommer kuling och masthögavågor. Så är det inte alltid. Tveklöst är det också så att som ”recreational”- segling så är Formula, Widestyle osv underbart. Inte bara motion utan också naturupplevelse av stora mått i rätt miljö. Men som sagt för de som har tillräckligt med klöver är det naturligtvis perfekt med vågor, Formula och resa.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 14:22

Fan va det har blåst bra denna höst. Jag har varit tvungen att köpa mindre grejer!!!!!
    Och mer blåst hoppas jag på.

Den dåliga sommaren är nästan glömd….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fy fan, vilka sunken höst!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.