Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fyra år sedan!

• Fyra år sedan!

Publicerad av Oregistrerad på 2 maj, 2006 vid 13:26

Tja!

Bor i Göteborg, tänkte komma igång med surfingen igen. Har haft uppehåll i fyra år pga alldeles för mycket jobb. Tänkte höra om det är någon som har lite koll på prylar. Har i och för sig hängt med en del ändå…. Funderar på att införskaffa ny bräda, (kört Mistral stinger 96:a 85 liter) innan uppehållet. Har bara råd med en ny, så om någon har några tips=) Funderar ev på Fanatic Hawk 110 eller något åt det hållet. Vill komma ut lite oftare än tidigare då det ofta blåst för lite men ändå ha en rolig bräda. Annar har jag förstått att det är ganska mycket stora volymer idag. P.s väger runt 70 kg D.s

Vänligen Jeppe!!!

bergelin svarade 19 år sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • johan_m

Medlem
    2 maj, 2006 vid 13:52

Köp begagnat så har du råd med två, men en på 110-120 liter och en vågis skulle nog passa dig bra. och sen ett segel på minst 7kvm till den stora brädan. det är mitt tips.

• jester

Medlem
    2 maj, 2006 vid 14:34

Köp begagnat så har du råd med två, men en på 110-120 liter och en vågis skulle nog passa dig bra. och sen ett segel på minst 7kvm till den stora brädan. det är mitt tips.

Nej, nej, nej!!

En SuperX (som Hawk, F2 Eliminator, JP SuperX osv) är perfekt, men sedan är det läge o skaffa en mindre slalombräda… 😀

Är du såpass lätt så kan du nog tom köra ca 105 liter och en 6.7 i ganska lätta vindar, men funkar säkert bra med 115 liter oxå. Tänk dock på att standardfenorna oftast duger bättre som brevpressar…

• Oregistrerad

Gäst
    2 maj, 2006 vid 14:50

OK!

Låter som jag är inne på rätt spår då… Av tre nämnda, vilken är bäst?
    Hawk 110 – Blir jag för lätt för den lr? Har hört att F2 ska vara sega samt att JP kanske håller dåligt. Rätta mig om jag har fel….

Jeppe

• the_novice

Medlem
    2 maj, 2006 vid 14:58
    Oregistrerad wrote:
    Annar har jag förstått att det är ganska mycket stora volymer idag. P.s väger runt 70 kg D.s

Vänligen Jeppe!!!

Obs, det är inte stora volymer som gäller idag utan bara bredare brädor jmf med förr!

Bredden bestämmer nu mycket mer om en brädas range och volymen är inget bra mått längre. En bredare bräda planar tidigare (klara också större fena och därmed också segel), men för att inte bli för klumpig i högre vindar så görs dem nu kortare, och kan då köras med mindre segelstorlek. Brädan får alltså ett större register jmf med äldre design. Till din vikt så behövs det ju i princip inget större än ca 90liter för att dra rigg, så kolla istället på vilka segelrekomendationer tillverkarna anger. Med ett 7.5 som största segel så tror jag att tex Isonic 105 är perfekt…

Beror ju lite på vilken inställning man har till surfandet men begagnat är ju mer prisvärt om man inte riktigt vet vad man är ute efter…

• jps

Medlem
    2 maj, 2006 vid 15:06

Jag väger 65kg och kör 105 liters bräda utan problem i svag vind.

110 borde funka utmärkt för dig när det blåser bara lite. Om du behöver en till bräda när det blåser rejält överlåter jag till någon annan att kommentera.

• styret

Medlem
    2 maj, 2006 vid 16:19

jag föreslår också att köpa begagnat. bra mycket roligare att ha två brädor och kunna köra bra oavsett om det är lättvind eller pungedrag än att ha en ny och fin bräda.

sen vad du ska ha för bräda är ju en annan femma beroende på vad för nått du vill segla.

• ola_p

Medlem
    2 maj, 2006 vid 17:31
    Oregistrerad wrote:
    OK!

Låter som jag är inne på rätt spår då… Av tre nämnda, vilken är bäst?
    Hawk 110 – Blir jag för lätt för den lr? Har hört att F2 ska vara sega samt att JP kanske håller dåligt. Rätta mig om jag har fel….

Jeppe

Njae.. JP hade ju rätt stora kvalitetsproblem ett tag men idag så ska det inte skilja från nån annan icke-custom tillverkare. Dock så är extremt lätta (produktions)brädor ganska ömtåliga i största allmänhet, typ JPs pro serie.

Sen håller jag med om att det kan vara läge att spana in begmarknaden, många som har lite b-spons säljer av sina prylar när de får nytt, och priserna ligger runt 6500-8000 beroende på skick och hur slitet det är.

Fundera på vad du vill göra, speeda, cruisa, nöta freestyletrick eller rida vågor, bestäm segellinje och bräda utifrån det.

• bergelin

Medlem
    2 maj, 2006 vid 18:16

Rekommenderar F2 Eliminator eller Mistral Syncro.. De funkar med segel upp till 7.5 och ganska långt ner (4.7 ller något liknande)

// Erik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fyra år sedan!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.