Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gaastra lanserar egna master.
-
Gaastra lanserar egna master.
Publicerad av adde på 31 december, 2002 vid 17:02Jepp, trots Gaastras tighta band med FS lanserar de egna master under namnet Ignition. Först ut är 520 och 550 race master till N4 & KPR, sedan följer våg och freestyle linjer. Tydligen skall varken FS eller PX tillverka.
Läs mer på Gaastras forum.
/adde
anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
gladjer en kille som har hjartat hos gaastra =) bra om de foljer NPs exempel med en linje intregrereade tillbehor, dar alla matt stammer samman med seglets rekommenderade specs.
(ursakta bokstaverna, sitter pa GC, har dock blast ganska daligt, seglat bara 7 dagar pa 2,5 vecka.)///Peter A
-
7 dagar av 2,5 veckor tycker jag låter helt ok Peter.
Då har ni väl även haft tid att titta på tulpaner och
andra kulturella aktiviteter.Marcus
-
tycker det e helt patetiskt att man som konsument ska gå på en sån grej som att det är
“gaastras” master som e dom ultimata masterna för våra segelfaan tror att det är samma inom all sorts industri tex volvos papperskorgar som dom säljer hur mycke bättre e dom än tex biltemas ???
nu tycker jag att det är vi konsumenter som ska sätta stopp för detta hyckleri utan nåd från dagens peningstinna bräd,segel o tillbehörs tillverkare
våga säga stopp köp lågpris tills dom stora med mycket lägre tillverkningskostnad sänker sina löjligt höga priser
tex en mast som Fiberspar 6000 har läst att förra årets mast inte riktigt var en lyckad produkt
fanns det nån goodwill överhuvudtaget där?? “tell me”
en mast som kostade ja mellan 4-5000skr
finns det nån rim o reson i det hela!
noooooooppppppp inte det minstadet sägs ju att en mast inte har något andrahandsvärde eftersom master anses som en färksvara”enligt vad jag hört”
ska inte en mast som kostar 5-6000skr hålla minst 3-4 säsomger eller?
eller tex brädor som inte håller måttet för att brädtillverkaren tycker att vikten e viktigare än hållbarheten
men fatttar inte riktigt att det är konsumenten som får stå där med plasticpadding tuben o försöka fixa så gott det går på stranden
allt medans polarna surfar järnet för att dom kanske inte köpt det senaste i utrustningsvägtycker att windsurfingen snart kommer att gå i graven pågrund av sitt speciella framträdande som en specialiserad sport “om man nu kan kalla det sport”
-
Vindsurfingindustrin är så oerhört liten. neil pryde skulle t ex inte ha någon vindsurfingutrustning om inte det fanns entusiaster inom företaget som ville hålla sporten levande. NP tjänar mer på sina våtdräkter än på ws prylarna. Så att säga att ws industrin är penningstinn är så fel det kan bli. Att t ex GUN kan ha bra priser beror mkt på avsaknaden av mellanhänder dvs direktförsäljning av prylarna från ett centrallager. Det de förlorar på detta är exponering i tidningar och tester då de övriga stora märkena kan ställa större krav på tidningarna och utebli med annonser om Gun testas. Nu har vi ju sett en ändring av detta de senaste åren och detta kan vi nog tacka Internet för. GUN har heller inte haft några återförsajlare som promotar prylarna i varje land.
Att Gaastra nu lanserar egna master ser jag som något positivt. Nu får de 100% kontroll på de master som säljs med deras segel och man kan förhoppningsvis även erbjuda kompletta paket till rabatterade priser då man kanske kan få lite bättre marginaler.
Att en mast kostar 4-5000 ser jag inte som något konstigt. Du kan ju själv välja att köpa en billigt C30 mast för 1700 om du vill men JAG kanske vill betala 5000 för en 1.3 kg freestyle mast. Det finns ALLTID kunder som efterfrågar det lilla extra och det kommer ALLTID tillverkarna att försöka tillfredställa.
Det finns altid kunder för Rolls Royce liksom det finns kunder för KIA. Samma sak för Burton och WARP.
Vad det gäller hållbarheten på master så kan jag säga: har den inte smällt första dagen så smäller den inte alls på några år om den inte körs rakt ner i botten i en masthög våg.
Angående brädvikt: hade inte Tigas hinkplastbrädor funnits kvart om hållbarhet hade efterfrågats före vikt?
Jag tror inte att sporten kommer gå i graven så länge det finns några som vill utöva den. Däremot kommer nog en del märken att försvinna, t ex går det rykten om att Arrows försvinner i framtiden. Boars and More har ju några märken i sin ägo och de prioriterar nog North, Mistral samt Fanatic om de får välja.
Personligen tror jag att de företag som satsar på en effektivare distribution av sin utrustning samtidigt som man ställer högre krav på sina återförsäljare kommer överleva. Det går inte att ha butiker som inte promotar sina prylar och sporten och som samtidigt ska försöka överleva på att sälja grejer.
Vi får se vad som händer…….. själv hoppas jag att vi får fler lite större butiker som t ex SP i Sverige, men jag tror att de större importörerna i tyskland som har bättre marginaler kommer konkurerra ut hobbybutikerna i Sverige.
Postar detta u och går och lägger mig. Får korrigera imorrn. GONATT!
-
Kan bara intsämma i vad Oscar skriver.
För de företag som främst vill tjäna pengar så finns det nog bättre inriktingar att välja på än windsurfing.För de som fördrar hållbarhet framför vikt så finns det ju alternativ att välja på -personligen betalar jag gärna extra
för att få riktigt lätta prylar.
Att “värstingprylarna” är svindyra är ju syn och ej bra för sporten men så är det ju i alla brancher (tex mountinbike, golf, motorsport).Marcus
-
tror nog att brädtillverkarna har väldigt goda marginaler
plus att generalagenterna och återförsäljarna har väldans goda marginalerta tex en återförsäljare som annonserar ut förgående års prylar hur annars kan dom lätt sänka priset på en bräda med minst 30% mer i vissa fall
30% marginal e väldans mycke inom all sorts återförsäljningsled
tror med det att dom inte säljer sina rea prylar på förlust
ergo ännu större marginal än dom 30% en som nämndesoch ju mer hypad en produkt blir så desto mer kan dom ta ut för den sortens produkt
tillverkningskostnaden för en värsting bräda vs en “vanlig” bräda e så marginel hos tillverkaren
men desto större för slutkunden thats a factta tex fanatic för om åren då dom behöll sina shaper i 2-3år dom var ju lika dyra hela tiden fast att själva utvecklingskostnade måste betalts sig för länge sedan
sen e det ju en självklarhet att företag inte ska syssla med välgörenhet
men håller dom på så här så kommer sporten aldrig att växa
-
är det inte så att de måste ta ut stor mellanskillnad eftersom det handlar om såpass små volymer?
Tänk på alla som ska ha pengar också -
Precis Ian, solbrillekille har inte riktigt förstått poängen. Allt handlar om volym. Ingen som handlar med surfprylar blir rik det kan jag säga. Enda sättet för brädtillverkarna att tjäna pengar är att behålla shaperna några år så att de betalar av sig. Jämför t ex med bilindustrin, hur ofta byter de ut en modell, jo kanske var tredje eller vart femte år.
-
njaa tror inte riktigt det
finns inte många affärer som har mer än 30% marginal på sina produkter
vet nu inte exakt vad tillverkarna har för marginaler iofsmen att dom har lägre marginaler än surfshopparna verkar inte troligt
och om dom har det så e det bängfel det du säger att det inte finns några som tjänar pengar på att sälja windsurfing prylartror som sagt inte att det är nån välgörenhet affärerna sysslar med
det dyraste med att tillverka nånting e lönekostnader
som för vilken tillverkare som helst sen kommer utveclingskostnadernaundrar just varför dom flesta har sin produktion i låglöne länder då?
priserna på formula brädor då?
14-16000:- för en bräda som kostar lika mycket att tillverka som en för 10000:-det är nog knappast nån skillnad på hur mycket material som går åt för att tillverka dom olika brädorna
men ändå skiljer sig priset rätt rejält åt?säger sig självt att om du har en produkt som folk vill ha så sätts det större marginaler på den produkten=högre pris till slutkund
tillverkningsvolymen har då en mindre betydelse eftersom marginalerna har ökat rejält pga en hypad produkt
-
njaa tror inte riktigt det
finns inte många affärer som har mer än 30% marginal på sina produkter
vet nu inte exakt vad tillverkarna har för marginaler iofs
Hur förklarar du då att t ex stadium kan ha 30-50% rea på grejerna i butikerna? ger dom bort prylarna utan att tjäna något? NJA!men att dom har lägre marginaler än surfshopparna verkar inte troligt
vad menar du med detta egentligen?och om dom har det så e det bängfel det du säger att det inte finns några som tjänar pengar på att sälja windsurfing prylar
Har inte sagt att dom inte tjänar pengar, det måste alla göra för att kunna driva en verksamhet
tror som sagt inte att det är nån välgörenhet affärerna sysslar meddet dyraste med att tillverka nånting e lönekostnader
som för vilken tillverkare som helst sen kommer utveclingskostnadernaundrar just varför dom flesta har sin produktion i låglöne länder då?
Hade dom inte det så skulle du inte ha råd att köpa en bräda eller segel. AHD har även de produktion i låglönelandet Tunisien.priserna på formula brädor då?
14-16000:- för en bräda som kostar lika mycket att tillverka som en för 10000:-det är nog knappast nån skillnad på hur mycket material som går åt för att tillverka dom olika brädorna
men ändå skiljer sig priset rätt rejält åt?
Det är väldigt mkt mer kol/trä/kevlar i en formula än en freeride, så detta stämmer inte riktigt. dessutom säljs betydligt färre formulabrädor en freerides och vågisar så man måste nog ha lite högre marginaler för att hämta hem lite vinstsäger sig självt att om du har en produkt som folk vill ha så sätts det större marginaler på den produkten=högre pris till slutkund
detta stämmer och är ganska självklart.tillverkningsvolymen har då en mindre betydelse eftersom marginalerna har ökat rejält pga en hypad produkt
men som nämnt ovan; dessa produkter har inte speciellt höga volymer och det är inte här som företagen tjänar de stora pengarna, det är på de billiga grejerna som volymerna är så pass höga att det tjänas pengar, dvs freerideprylarna -
halloysan
stadiums priser på kläder har jag tyvärr ingen vetskap om så den diskussionen lägger jag mig inte i.
men skit samma kan väl göra det ändåom du tex tar ett klädesplagg som ett par kalsonger eller ett par strumpor ,som dom oftast brukar ha 50% på när det är rea och sen kan man ju förstå att det blir rea på vinterkläder men det är väl kanske högre marginaler för ett skidställ från mover än ett från kanske konsum prylar
hur höga utvecklingskostnader tror du att det är på strumpor o kalsonger då?
nja inte så höga faktisktvad jag tror mig se på tex starboards brädor så e det mer kolfiber/kevlar i d-ram verren än i wood verren
och hur mycket kostar det med en tunn träbit??
troligtvis inte skillnaden som d-ram och wood har
kanske lite dyrare att applicera men som sagt var i låglöneländer e det inte dyrt med tid.men att dom har lägre marginaler än surfshopparna verkar inte troligt
vad menar du med detta egentligen?menar med detta att tillverkarna har ungefär samma eller mer marginaler än surfshopparna
sista punkten på dagsordningen då
volym kontra tjäna pengar på få produkter som e dyrare
nj tror inte det säljs så lite formula prylar som du vill påstå faktiskt
visst freeride prylar säljs det nog mer av.
men tillverkningskostnade e ungefär den samma
men då freeride brädorna inte ger så mycke marginal som dom dyrare”för kunden” brädorna har en mycke större marginalhur kan det också komma sig att när tillverkara la ut sin tillverkning till låglöne länder så hände inget med prissättningen på brädor eller segel.
shit the same
det finns snubbar som tjänar grova pengar på oss förblindade windsurfare.
det är ju bara konsumenten som drabbas.har läst lite på typ ahd,gaastras,starboards forum
finns ju ett gäng med missnöjda killar o tjejer som har tröttnat på tillverkarnas otrevliga attityd för att dom tycker att en produkt inte håller särskilt bra -
Slipp alla bekymmer bygg brädan själv.Köp där det är billigast spara tusenlappar, passa på och köp kalsonger och strumpor samtidigt så tjänar man ännu mer ja ja skoj skoj!!
-
Peter!
Hur går det med Jeanette!??
Hörde att du rockat hårt nere på playan i Bahia……you nasty boy!!
Gött att du håller Ulladulla fanan högt nu när vi lämmnat dig!
Du vet att vi får reda på ALLT!!
Ring när du kommer hem!
/Ulladulla Crew
-
Finns det någon marknad där producenter och återförsäljare INTE gör allt för att tjäna maximalt med pengar?(förutom planekonomier) Tvärtom tror jag att eftersom de flesta (läs alla) windsurfingaffärer och tillverkare drivs av entusiaster så är priserna lägre än om de skulle drivas av kostymnissar.
Klädbranschen har inte sällan pålägg på ett par hundra procent, där om någonstans kan vi snacka om att lura kunden. Dom där j-a KanadaGåsJackorna som det kryllar av på gatorna kostar nog inte 5000 att tillverka. Skortor för en femhundring kostar antagligen max 50 spänn att tillverka…
Elektronikbranschen har ett pålägg på ca 20-30 procent. Vid öppningserbjudanden (elgiganten, siba, on-off etc) går de ofta back på en massa produkter.
I augusti så är årets segel omöjliga att sälja till fullpris, eftersom nästa års segel kommer i september. Således handlar det om att göra sig av med lagret på så kort tid som möjligt. Kan mycket väl tänka mig att en butik kan gå back på att sälja sina sista segel. Det handlar om att minska förlusten. Kan man sälja ett segel med liten förlust har man pengar att köpa ett nytt segel som man kan tjäna pengar på. Gungor och karuseller. Det kostar pengar att ha saker liggande (lagerkostnad + pengar uppbundna i varor)
Så till ursprungsfrågan. Vad är det för fel med att det kommer ytterligare ett mastmärke på markanden? Borde inte det gynna konkurransen och i slutändan ge lägre priser? Det ÄR faktiskt skillnad på master och master. Ffa så passar master olika bra till olika segel, visst för många spelar det ingen roll – men är det inte dumt att lägga en massa pengar på ett segel men bara få ut 70-80% av prestandan pga fel mast?
/adde
-
ahhh skit samma.
en msegeltillverkare som tillverkar egna master gynnar väl inte konkurenssen så hemsk mycke.
inte heller den egna prisnivån eftersom priset kan sättas på den nivå domså konkurens blir det absolut inte
kanske att det försvinner några masttillverkare iställetwindsurf affärer som drivs av kostymnissar har ett lägre pris i sina butiker, kolla tyskland
det går inte att tänka med hjärtathar inte sagt alls att kunden blir lurad,utan menar att ska man betala dyra pengar för nått så vill man att det ska hålla också
Logga in för att svara.