Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gaastra Matrix eller NP Saber?
-
Gaastra Matrix eller NP Saber?
Publicerad av pulver på 17 maj, 2005 vid 12:56Hallå!
Är surfköpsugen i allmänhet och det kommer förmodligen sluta med ett nytt segel kring 6.0. Kör ett Gaastra Pulse Pro från -01 idag. Jag älskar det men det börjar bli välanvänt.
Om man väljer mellan Matrix 6.0 och Saber 6.2, hur skiljer dom sig åt? Vilket är snabbast, tidigast planing osv? Jag kommer köra seglet både på en Hyper 105 och på en Switch 87´. Matrix är väl ganska freerideorienterat och även Saber på ena eller andra sättet antar jag. Crossover kallas Saber av en del, vad innebär det? Tacksam för tips och råd! Bra fart känns viktigare än att kunna snurra freestyle.
/Pulver
anonym-anvandare svarade 19 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Knatte
Gäst17 maj, 2005 vid 15:40Kanske inte ett direkt svar på din fråga
Men Matrix fick bättre betyg jämnfört med NP Saber i sista Windsurf för freeride segel.
Fick omdömmet: ”Kan änvändas till allt från freemove till freerace”Tror Saber var lite mer raceorienterat och för freerace och slalombrädor och hade stabiliteten/responsen för att användas till plattvatten upp till stora chop.
-
Värt att notera är att Matrix 2004 riggas på 460 medans 2005 ska ha 430.
Jag har kört Gaastra sedan 2003 och kan bara säga att kvalitet och detaljarbete är oustanding (speciellt jmf med NP, snygga med sköra).
-
Hade du bara nämt Hypersonic, så hade jag rekommenderat ett skönt Free-race segel, typ NP V8, Gaastra GTX eller North Daytona. Men då du slänger in en mera manöverorienterad bräda i ekvationen förstår jag varför du väljer mellan dessa 2 segel.
Och med tanke på just Hypern så hade jag valt Saber i ditt fall, då det är aningens mer åt slalomhållet än Matrixen.
Och vad gället kvaliteten, så ser jag inte någon större skillnad mellan NP o Gaastra (japp. har 2 Gaastra GTX, 2 NP Search, 1 NP RS2 och ett NP V8, så jag vet vad jag talar om)Det är vad jag tycker iaf
-
Tack för bra svar! Jag kör ett GTX 7.0 till Hypern och det är kanonskönt. Nästa snäpp neråt vill jag kunna köra på två brädor och då blir det inte lika självklart. Med Hypern vill man ha fart och slalomkänsla och med Switchen lite mjukare feeling. Kanske det är Saber som är mest allround eller vad tror ni? Det borde vara snabbare än Matrix eller?
Angående kvaliteten tror jag båda märkena är pålitliga. Har en liten känsla att de flesta NP-segel på senare år är aningen snabbare än Gaastra. Kan vara helt fel men jag har fått för mig att många NP-segel i min närhet går fort. Läste någonstans att Nitro inte är lika snabba som RS längre men det är kanske en annan diskussion. Jag har varit ganska Gaastralojal några år (även om det finns åtminstone ett NP i stallet) men funderar på om man skall börja handla NP när man byter ut det som börjar bli slitet. Iofs är jag väldigt nöjd med de Gaastra segel jag haft/har. Ja, ja… För att återgå till ursprungsfrågan; om det kommer till ren fart, då är ett Saber snabbare än ett Matrix eller?
/Pulver
-
Gaastra Matrix var ett av de mest omtyckta seglen i windsurfs test av freeracesegel 2005. Lika snabbt som NP saber men bättre manöveregenskaper.
NP snabbare än Gaastra? Hänger bara på seglaren.
-
Svar till:
Gaastra Matrix var ett av de mest omtyckta seglen i windsurfs test av freeracesegel 2005. Lika snabbt som NP saber men bättre manöveregenskaper.
NP snabbare än Gaastra? Hänger bara på seglaren.
[/ QUOTE ]
Stämmer helt klart.
Kolla på bägge seglena o köp det som ser bäst ut. Det mest idealiska är väl att kunna testa bägge först. För vilket du väljer får du garanterat en kanonsegel.
-
Tja!
Jag fick köra hela söndagen med mitt sprillans Saber. Är väldigt nöjd. Träningsvärk och solbränna! Tack för det. Först tyckte jag att det var väldigt tungt i toppen men efter ett par cm mer nedhal kändes seglet välbalanserar. Det var väldigt byig vind som seglet klarade fint. Tryckpunkten är väldigt stabil. Men dom kräver mycket nedhal. Skillnaden mot mina tidigare erfarenheter av Diablo är inte stor. Det nya roterar väldigt lätt efter ett slag eller gipp. Man måste inte rycka över buken som på dom gamla.
/Per.
-
Vilken storlek kör du? Hur mycket mer nedhal än rekommenderat måste du dra?
/Pulver
-
Vilken storlek kör du? Hur mycket mer nedhal än rekommenderat måste du dra?
/Pulver
Logga in för att svara.