Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra Race F1 7,0 (Cambers?)

  • Gaastra Race F1 7,0 (Cambers?)

    Publicerad av booman på 28 mars, 2007 vid 16:37

    Hej! Fick med ett antal segel vid köp av en beg bräda för ett tag sen bla ett
    Gaastra Race F1 7,0 m2 från 1996. Det är i toppenskick, som nytt, 7! Cambers… Någon som har erfarenhet av detta segel, är det nåt att ha? Riggtips? Har NP V8 7,0 också -00, bättre/sämre?

    Mvh

    //BooMan, Falun

    booman svarade 17 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • Knatte

    Gäst
    28 mars, 2007 vid 16:41

    @BooMan 373071 wrote:

    Hej! Fick med ett antal segel vid köp av en beg bräda för ett tag sen bla ett
    Gaastra Race F1 7,0 m2 från 1996. Det är i toppenskick, som nytt, 7! Cambers… Någon som har erfarenhet av detta segel, är det nåt att ha? Riggtips? Har NP V8 7,0 också -00, bättre/sämre?

    Mvh

    //BooMan, Falun

    NP V8 från 2000 är ett bättre segel på alla sätt :laugh: Säkert inget fel på Gaastrat men det är från period som inte var så bra för Gaastra och ett V8 är ett mycket modernare segel på alla vis:tongue:

  • imported_macts

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 16:43

    @Knatte 373072 wrote:

    NP V8 från 2000 är ett bättre segel på alla sätt :laugh: Säkert inget fel på Gaastrat men det är från period som inte var så bra för Gaastra och ett V8 är ett mycket modernare segel på alla vis:tongue:

    Nja, nog tror jag att Gaastrat är helt OK. Var väl Bringdal som var med och tog fram den modelllen och han har ju en del erfarenhet. Gaastrat är nog stumt och snabbt. Kanske NP:t är roligare att segla…..bara att testa!

  • kinetic

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 17:02

    F1 är ett bra segel…men du behöver betydligt mer nedhal än du har på bilden…

  • booman

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 17:04

    Tack för dessa kommentarer…

    Ja, det ska bli kul att komma ut o testa, har ett NP Spirit på 8,5m2 -03 som också är nytt för min del… Isen har gått, ganska långt ut på Runn så det blir kanske premiär i helgen…

    BooMan

  • stinger

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 17:22

    7 cambers, det lär nog vara hyfsat stabilt i alla fall… Vackert med svenska färgerna.

  • getwet

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 17:33

    Fartpotentialen är det troligen inget fel på alls, däremot är registret betydligt smalare än dagens, och även jämfört med V8an. Ut o mata på nu bara med grejerna så garanterar jag att du sitter med kartongnya riggar nästa år. Har man väl börjat och fått upp lite farter så går det inte att sluta…..

    Om du har vägarna förbi Sthlm eller Gävle, kontakta mig eller Mac TS för att speeda tillsammans i “brädviken” (Gävle) eller på Fituna i Sthlm. För du lär väl inte ha så där jätte mycket bra ställen i Falun?:wink:

  • Knatte

    Gäst
    28 mars, 2007 vid 17:40

    @MacTS 373073 wrote:

    Nja, nog tror jag att Gaastrat är helt OK. Var väl Bringdal som var med och tog fram den modelllen och han har ju en del erfarenhet. Gaastrat är nog stumt och snabbt. Kanske NP:t är roligare att segla…..bara att testa!

    Jo, men det var den perioden då både Bringdal och Mattias Holmberg seglade för Gaastra och dessa år var bland “de sämsta” för de båda.
    Det blev betydligt bättre för båda när de bytte till NP resp Simmer året efter eller så…

  • booman

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 17:41

    @getwet 373081 wrote:

    Fartpotentialen är det troligen inget fel på alls, däremot är registret betydligt smalare än dagens, och även jämfört med V8an. Ut o mata på nu bara med grejerna så garanterar jag att du sitter med kartongnya riggar nästa år. Har man väl börjat och fått upp lite farter så går det inte att sluta…..

    Om du har vägarna förbi Sthlm eller Gävle, kontakta mig eller Mac TS för att speeda tillsammans i “brädviken” (Gävle) eller på Fituna i Sthlm. För du lär väl inte ha så där jätte mycket bra ställen i Falun?:wink:

    “Thanks for the invitation”:smile: Det vore ju inte så dumt förstås…
    Var ligger “brädviken”, är det åt Rullsand eller?

    BooMan

  • booman

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 17:47

    @Knatte 373083 wrote:

    Jo, men det var den perioden då både Bringdal och Mattias Holmberg seglade för Gaastra och dessa år var bland “de sämsta” för de båda.
    Det blev betydligt bättre för båda när de bytte till NP resp Simmer året efter eller så…

    Tack Knatte! Det verkar ju vara lite delade meningar om detta segel…
    Och det är ju tungt att rigga oxå… var ganska svettigt innan jag fick ihop det som bilden visar
    Men vi får väl testa o se vilket som funkar bäst. NP:t har jag ju kört några vändor med och det är riktigt skönt… 🙂

    //BooMan

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 18:08

    Ett sådant där har jag haft! 7.0, dessutom!

    Tycker faktiskt att det var ett bra segel, svårt att tro att det hade 7 cams. Kräver, som sagt, en hel del nedhal. Rätt bra register, men risigt för att plana tidigt (ja, ja, inga räjsriggar är ju särskilt bra på det, men sämre än normalt, OK?).

    Stabilt, dock! Tror att Gaastra ändå presterade rätt hyggligt med det där, problemen dök väl snarare upp mer rejält när “total flow” dök upp?

    Ut å kör!

  • booman

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 18:16

    @dr Masse 373088 wrote:

    Ett sådant där har jag haft! 7.0, dessutom!

    Tycker faktiskt att det var ett bra segel, svårt att tro att det hade 7 cams. Kräver, som sagt, en hel del nedhal. Rätt bra register, men risigt för att plana tidigt (ja, ja, inga räjsriggar är ju särskilt bra på det, men sämre än normalt, OK?).

    Stabilt, dock! Tror att Gaastra ändå presterade rätt hyggligt med det där, problemen dök väl snarare upp mer rejält när “total flow” dök upp?

    Ut å kör!

    Tackar! På tal om nedhalet: Till vilken latta är det “normalt” att ha “löst” akterlik på det här seglet?

    BooMan

  • Oregistrerade

    Gäst
    28 mars, 2007 vid 18:20

    om jag inte minns fel så bytte väl Bringdal till simmer -96!? (sc3) så han har nog inte varit inblandad i detta segel.

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 19:41

    Han bytte 96, vilket ju helt självklart innebär att han var inblandad i utvecklingen av Gaastra F1 av samma årsmodell. Det utvecklades ju rimligen 1995…

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 19:43

    Du kan lugnt dra så att det är löst till 5:e lattan, räknat uppifrån. Dra till 6:e vid mer vind.

    Jag tror jag brukade dra till 4:e vid lätt, 5:e normalt och 6:e vid mer. Idag skulle jag nog dra till minst 5:e, faktiskt. Körde med en Fiberspar 4800 mast (tror jag det var). De syddes för Fiberspar master, 5000 väl?

  • imported_macts

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 19:50

    @BooMan 373084 wrote:

    “Thanks for the invitation”:smile: Det vore ju inte så dumt förstås…
    Var ligger “brädviken”, är det åt Rullsand eller?

    BooMan

    Gå in på: http://www.tungsurf.com/ och klicka på info och sedan spots så hittar du vägbeskrivning. Hör av dig om du har vägarna förbi. Brädviken och Engeltofta kan bli riktigt bra på s-sv och no.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra Race F1 7,0 (Cambers?)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.