Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gammal rigg, Ny Bräda
-
A. Seglet är inte modernt.
B. Moderna segel har specifikationer som talar om vilka master som passar. Då ingår längd och *böjkurva*.
C. Bommen slits med åren och särskilt bominfästningen blir skörare och sämre med tiden.Undvik.
-
@andersbq 478662 wrote:
Appropå gamla triangelsegel, så träffade jag förresten Johnny Myrin för några veckor sedan av en ren händelse! Har inte sett honom sen SurfSport Speed i Långedrag 1983. Kul att snacka lite om tiden innan de ”moderna” brädorna.
(Johnny var 70-talets Antoine Albeau).Åh, mannen bakom min första bräda! En JM 370! Halvrundbottnad! 😀
Surfar han fortfarande?
-
Knatte
Gäst30 juni, 2008 vid 09:43@Linnuz 478798 wrote:
aa jag menar det paketet. ^^
Men den har iallafall en ny infästning, så den borde ju funka på nyare brädor eller?
Såhär har jag tänkt, Jag köper scream paketet, sen när jag har ”råd” köper jag en bättre bräda 4000-5000 kr, så jag då har en rigg till det. Sen spar jag igen å köper ett bättre riggpaket.
Vad tror du?
Linnuz! Jag säger som alla andra här:smile: Undvik dessa grejer! Du kommer bara bli besviken:mad:
Gå hellre med en vindsurfingklubb och låna utrustning nu och spara ihop till vettiga grejer som du köper i framtiden. Risken är att du bara blir besviken och tröttnar. I bästa fall, så har du slängt bort 1500 kr.. -
Men asså duger det inte äns till att ha, bara för att ha nåt att åka runt på här inne i stan? För jag har ju (som sagt) en elvström på landet, och det är hur kul som helst att åka på, så borde det inte vara iallfall lika roligt som elvströmmen?
-
Det som är roligt med elvströmen är att man faktiskt kan stå på den och den är lättseglad. Den här är inte lättseglad utan mest frustrerande i början. Den sjunker när man drar rigg. Inte helt, men en bit, och det räcker för att den ska bli oerhört instabil och dyka med nosen eller tailen eller att man helt enkelt ska vingla av. Dessutom så kräver den mycket mycket mer vind än den elvström du har, och inne i stan blåser det givetvis mycket mindre än ute på landet.
Den är mycket roligare än en elvström om man en van vindsurfare, men om man är nybörjare är den bara nåt som kommer att få dig att sluta att vindsurfa.
Du kan ju låna prylar mer eller mindre gratis från en klubb. Vad är det att tveka om? 🙂 -
Okej, tack 🙂
Så är elvströmmen än lättseglad bräda?
Men om jag måste ha nåt här i stan, (Utan att lägga ner några pengar nästan) är det bättre med en till elvström då? eller annan sån bräda? Men om jag vill ha en bräda jag kan köra på när jag blir bättre, (än att bara köra på riktigt gamla, ”borde” jag köpa mistral screamern då? -
Stora brädor med centerbord är mycket lättseglade. Och trevliga när det inte blåser så mycket.
De här små slalom brädorna var vad som höll på att ta död på windsurfingen om vi ska se det helt krasst. De var för svåra för nybörjare att ta till sig och de som kunde segla fick för få segeldagar att det skulle vara värt att hålla på eftersom de kräver så mycket vind. Nuförtiden är brädorna mycket bredare även om de har samma volym, och kan därför ta större fenor och därför också större segel och då planar man i lättare vindar. Formula och moderna freeridebrädor har väl räddat sporten kanske.
Var har du tänkt att segla? Vad har du för vind där? Hur ser botten ut? -
Tjenare! Du sa någonting om att du skulle klarar av mistralen, vad grundade du det på?
Jag tror personligen att du ska ta och släppa mistralen helt.. Gör som folk säger, utnyttja att du bor i en stad där det finns klubbar.. Lägg dina 1500:- på hög tills dom har blivit större.. Och låna bräda av klubben så länge..
-
Där jag bor är det en sjö, inget hav. Det blåser rätt lite, (vet inte exakt)
Och jag kan åka på gamla brädor (dem med centerbord)Jag tror jag gör så här, jag struntar i Mistral screamern, och köper en till gammal bräda (med centerbord) Och när jag vet om jag kommer fortsätta kanse jag börjar spara ihop till nåt dyrare,
Låter det bra?Men sen undrar jag även, är nån här med i Tyresö vindsurfing klubb?
Det som gör att jag inte ”vill” vara med i nån klubb är att jag inte kan åka 4 mil (tyresö) när jag vill =/
-
Jag tycker att du ska börja med att kontakta närmaste vindsurfingklubb. Jag tror att du missar mycket om du inte gör det. Windsurfare är bland de trevligaste människor du kan hitta. Alla jag har träffat har varit både trevliga och hjälpsamma bara man säger hej.
-
Men om han hittar en större bräda från motsvarande tid så funkar det ju. En Bic Astro Rock eller något sånt var ju rätt bra. Så klart att nya grejor är bättre och roligare, men nog hade man kul då också:-)
-
Men som sagt, jag tror att tyresö är närmsta klub, och jag kan inte åka 4 mil när jag vill, För jag behöver skjuss då.
-
Linnuz;478644 wrote:Okej :frown:
Vet du nån som surfar mycket här i Stockholm?
Om du nån gång åker till sthlm med en bräda eller rigg som du ska ”kasta”, säg till då =)Men om jag vill ha en bräda som är bättre än den jag har nu, (Tror det är en Elvström 366 eller nått sånt) SKit gammal iallafall, är vad som helst bättre då?
Linnuz,
Det bästa är givetvis att köpa hyffsat nya prylar, det kommer alla du frågar att rekommendera..
Men om du envisas så.. Jag har ett segel som du kan få, inga toppmoderna prylar men rena rymdtekniken jmf med det trekantssegel du syftar på.
Tushingham Series 7 Race, 6,9 kvm. Årsmodel ca 95-96 tror jag.
Tror att det kräver en 490 mast.Lite skavanker, men fullt användbart.
Gratis men avhämtning i Bromma..
-
schyst, men asså det som är problem för mig är att, jag har ingen aning om vad jag ska ha för nåt, så jag kanse borde skaffa nåt jag kan ha seglet på innan , men tack ändå ^^ 🙂
Asså kan nån länka till ett bra nybörjar paket? Asså från typ köp och sälj eller blocket? Eller en bräda som är bra men inte för dyr?
(Hoppas ni fattar )
-
Den här är ju klart bättre i storleken.
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/18531/cat/12
Självklart tycker jag att du ska ta seglet. Det är i en storlek som funkar på de brädor i den storlek du bör satsa på om du ska ha en mindre bräda som den här ovan. Du kommer att behöva 3-4 segel till slut om du ska täcka in de flesta förhållandena, 2 master och 2 bommar kan man tänka.
Du kan ju ringa och bjuda en 500 för grejerna i annonsen på blocket. Om du har tur är förlängaren lång nog att ta 6,9’an. Annars kan du säkert köpa en toppförlängare av nån på Tyresö om du bara får skjuts ut dit nån dag.
Då borde du ha ett komplett kit.
Annars finns det ju förlängare, bommar och master lösa på köp och sälj här också.
Gå inte under 120 liter iallafall. Även om du är jättelätt.
Och till sist, brädan jag länkade till är INTE lättseglad. Men den är billig och en aning större än Screamern.
Logga in för att svara.