Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

  • carl-r

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 15:22

    Ok, jag är med! 🙂
    Tack!

  • joth

    Medlem
    25 maj, 2008 vid 09:24

    Dammar av tråden igen. Mest för att jag fått nys om en Mistral Equipe men ev så saknar den mastfot. Tips på var man kanske kan få tag i en?

    Det är en vanlig Equipe CLS och väger inte särskilt mycket. Skavanker har den givetvis men fullt fungerande. Hoppas på att få kasta den i vattnet på måndag.

  • mr_soft

    Medlem
    25 maj, 2008 vid 23:25

    jaha. har en gammal equipe från 91. pallar inte foten för mitt Naish 8,8? har ju aldrig testat:S

  • tsss

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 20:58

    @joth 469125 wrote:

    Dammar av tråden igen. Mest för att jag fått nys om en Mistral Equipe men ev så saknar den mastfot. Tips på var man kanske kan få tag i en?

    Det är en vanlig Equipe CLS och väger inte särskilt mycket. Skavanker har den givetvis men fullt fungerande. Hoppas på att få kasta den i vattnet på måndag.

    Ev har vi i TWC mastfot till Equipe. *) Om det är den där som man sticker ned o sedan vrider 90 grader. Vet inte hur länge den fanns kvar, men kanske in på 90-talet?

    *) anm: Jag håller på att tillverka två bitar i mässing som skall konvertera mastfotskenorna på TWCs courseracers, så att man kan använda vanliga mastfötter i stället för Mistrals special.

  • joth

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 06:50

    Det är en tapp man sticker ner och sedan trycker ner en knapp som låser den. Ingen termoskork.

    Men det löser sig nog. Gör säkert samma som du om jag inte kan få någon att svarva till en tapp.

    just nu så vet jag inte om jag kan få brädan. Säljaren tvekar om att göra sig av med den.

  • tsss

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 17:27

    @joth 469715 wrote:

    Det är en tapp man sticker ner och sedan trycker ner en knapp som låser den. Ingen termoskork.

    Men det löser sig nog. Gör säkert samma som du om jag inte kan få någon att svarva till en tapp.

    just nu så vet jag inte om jag kan få brädan. Säljaren tvekar om att göra sig av med den.

    Kolla om det finns ett gängat hål akter om hålet där tappen ska tryckas ned. I alla fall Mistral Explosion från nittiotal hade ett sånt extrahål. Funkar för modern mastfot, man tar bara bort muttern och skruvar ned bulten direkt i det gängade hålet.
    Hälsn från TSSS som just kommit hem efter en tur med Fanatic Ultra Cat.

  • joth

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 12:36

    @tsss 470675 wrote:

    Kolla om det finns ett gängat hål akter om hålet där tappen ska tryckas ned. I alla fall Mistral Explosion från nittiotal hade ett sånt extrahål. Funkar för modern mastfot, man tar bara bort muttern och skruvar ned bulten direkt i det gängade hålet.
    Hälsn från TSSS som just kommit hem efter en tur med Fanatic Ultra Cat.

    Skall kolla på det. Skall hämta Equipen idag. Kommer att gå igenom brädan och antagligen behöva limma lite vid Centerbordet med. Är lite lös plast så man inte får ner det lätt. Men lite epoxi skall nog göra susen.

  • joth

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 12:40

    Har nu fått hem Equipen. Jag blir inte klok på åldern och glömde givetvis fota den. Helt vit med några typ stripes i olika färg och gula stroppar. Det är CLS varianten. Den har ett stort svart centerbord som inte verkar passa boxen. Så det kan vara det där feta som någon snackade om. I uppfällt läge sticker det upp på ovansidan. Vad är det gjort av. Lätt som fan och styvt.

    Sedan så har den det där skruvhålet backom tappen. Frågan är om man kan justera masttracken om man använder det. Är tanken att man drar ner jointen direkt eller en mastbas med tex pinsysten.

    Annars ser tappen ut så här mon någon känner att dom har en skräpandes.

  • stinger

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 14:07

    Tanken är att gänga i en vanlig mastfot, jag hade en Stinger av ungefär samma årsmodell och jag provade på den. Jag har en mastfot(+equipe II-förlängare) liggande men förra hösten var det någon i Linsurf som ev. behövde den. Jag slängde ut en fråga på Linsurf-forumet om han fortfarande behöver den. Men du har en bild på mastfoten men ingen mastfot eller har det löst sig för dig?

  • joth

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 18:11

    Det är en mastfot som säljaren har till en annan bräda typ schredder som är av samma årsmodell. Det är samma fot.

    Juste att du kollar upp mastfot.Tror det fungerar bäst om man vill anv masttracken.

    Här är bild på brädan.

  • Knatte

    Gäst
    30 maj, 2008 vid 19:02
  • Knatte

    Gäst
    30 maj, 2008 vid 19:05

    @joth 471310 wrote:

    Det är en mastfot som säljaren har till en annan bräda typ schredder som är av samma årsmodell. Det är samma fot.

    Juste att du kollar upp mastfot.Tror det fungerar bäst om man vill anv masttracken.

    Här är bild på brädan.

    Kan du inte ta bilder nära på mastskenan och berätta exakt vad du behöver?? Jag har någon liknande mastfot-pin till min Exocet Pacer 290, så det kanske passar även i en Mistral?? Har du bara måtten på din PIN, så kanske surfbutiken kan hjälpa dig??

  • Knatte

    Gäst
    30 maj, 2008 vid 19:27

    ar nu fått hem Equipen. Jag blir inte klok på åldern och glömde givetvis fota den. Helt vit med några typ stripes i olika färg och gula stroppar. Det är CLS varianten. Den har ett stort svart centerbord som inte verkar passa boxen. Så det kan vara det där feta som någon snackade om. I uppfällt läge sticker det upp på ovansidan. Vad är det gjort av. Lätt som fan och styvt.

    Enligt grafiken så är din bräda en -89 eller kanske en -90:a. Har kollat igenom gamla surfsport och kikat på bilders en stund nu:tongue: Kanske Anders har koll på datum också??

  • andersbq

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 19:50

    @Knatte 471330 wrote:

    Enligt grafiken så är din bräda en -89 eller kanske en -90:a. Har kollat igenom gamla surfsport och kikat på bilders en stund nu:tongue: Kanske Anders har koll på datum också??

    Det är en 89a, Min är också en -89 LCS och bilder på den ligger ju på sidan 4 i denna tråden, det stora kolcenterbordet kom -91. Det är dessutom märkt med tillverkningsmånad har jag för mig.

  • joth

    Medlem
    30 maj, 2008 vid 20:25

    Tack Anders och knatte! Det är en låååång tråd så jag missade det. Mitt centerbord är från 91-04.

    Har inte mått på tappen tyvärr men någon vänlig själ (Anders) kanske kan mäta sin.

    Diameter och hur långt ner på tappen skåran sitter …

    (Nu kommer väl hela sluskligan att bomba tråden :blush: )

Sida 11 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.