Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gear Need and Greed

  • Aquario

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 06:33

    @Consigliere 725086 wrote:

    Hej igen. Gjorde en del inköp av mast, segel och fena. Har fortfarande två stora funderingar.

    1. Köpte en 35cm fena (Tekknosport G10 Crossover 350/6°) som komplement till min 44cm FRfena.
    Har mätt lite på min x-cite ride 135a nu och mätt till 48,5cm OneFootOff, läst lite i andra trådar om folk som går ner i fenstorlek. Min fråga är bara: Är den inte i väl minsta laget att ha som komplement? Jag kan ingenting så jag vill inte väga in något tyckande i detta alls.

    2. Frågade såklart runt lite i butikerna efter lämpliga brädor att gå ner på och fick väldigt olika svar från butik x och y. Tror alla vill mig väl men är nog själv rätt otydlig med vad jag vill få ut av en mindre bräda. Därför slänger jag även fram det jag tror att jag vill här och så får vi se vad ni kan hitta på 🙂

    a) Jag vill helst köra på en mindre bräda så fort det går för att det är tuffare och alla coola kids gör det. Dessutom känns det lite vådligt när det brallar på med lite sjö med min stora bräda.
    b) Jag tror/vill tro att det kommer få mig till att jobba upp mina skills så att vattenstarterna blir 100% så småningom.
    c) Jag vill kunna förbättra mina jippar med hjälp av en bräda som är enkel att få runt och som inte blir allt för ostabil.
    d) Jag behöver inte köra i 30knop MEN jag vill kunna plana i så lätt vind som möjligt trots mindre bräda.
    e) Jag kommer inte tricksa en massa i vattnet men jag gillar när man kan hoppa iväg lite då och då utan att känna sig rädd att slå ihjäl sig för att man har en båt på fötterna. Visar det sig att man lyckas göra något enklare trick i luften med tiden så skulle ju det vara kul men där är jag inte än. Snurra lite segel och olika sorters slag övar jag ju på men det räknas väl knappt om man pratar freestyle.
    f) Vågsegling verkar svårt… Där är jag inte än och det känns inte så lockande just nu alls.
    g) Kommer i huvudsak ha mitt Curve 5,6 och mitt nyinköpta Cross 6,5 på min framtida bräda. Kanske kompletterar med en 5:a så småningom men min 7,4a kommer jag enbart att ha som worst case senario till min xciteride.

    Skall jag belysa någon av punkterna som känns viktigt så är det väl att jag inte vill ha större än 6,5 på och komma upp i planing i så låg m/s som möjligt även om brädan sedan går långsammare än andra brädor.

    Jag gissar även att den lär hamna mellan 96-108L. Men det vet säkert ni bättre än jag.

    Tack alla som hittills varit bussiga och hjälpa mig här i tråden och PM. Det känns skönt med stöd när man bränner pengar på sina intressen. 🙂

    Svaret på alla önskemål är troligtvis en 100 liters Freestyle från 2005 eller nyare, gärna den dyra versionen med kevlar och kolfiber som endast väger in runt 6 kilo. Väger själv 72 kilo och ångrar bittert att jag sålde min JP Freestyle 100 Pro Edition från 2006, en grym planingsmaskin som fungerade perfekt som hårdvindsfreeride.

  • consigliere

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 09:27

    Tack aquario. Ja det känns som, och nu gissar jag bara, det kokar ner till 2 brädtyper. FS eller FSW. Men visst är det väl så att en FS i “regel” planar tidigare än en FSW?

  • Aquario

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 20:56

    @Consigliere 725098 wrote:

    Tack aquario. Ja det känns som, och nu gissar jag bara, det kokar ner till 2 brädtyper. FS eller FSW. Men visst är det väl så att en FS i “regel” planar tidigare än en FSW?

    Jag bytte min Freestyle 100 mot en FSW 93 och visst planade Freestylebrädan tidigare och behöll planingen längre mellan byarna men skillnaden var inte enorm, även en FSW planar lätt, om man trycker till i aktern samtidigt som man skotar in. FSW:n är snabbare och roligare när det blåser 10 m/s eller mer, men om det blåser så att man bara nästan planar är nog en Freestyle bättre, då kan man åtminstone öva lite balans och teknik, något som jjag upplever som mycket svårt med min FSW. Med en Freestyle kan du nog sälja din 135-bräda så småningom.

    Den största fördelen med en mindre bräda som ändå har tillräcklig flytkraft för att dra rigg i nödfall, är enligt min mening att det krävs ett mindre segel för att plana vid måttlig vind jämfört med en överdimensionerad bräda. Med en 100 liters bräda klarar man sig med ca: 6 kvadrat som största segel.

  • consigliere

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 03:36

    Tack Aquario för att du tog dig tid. Nu råkade jag vara i köpartagen eftersom jag ska på semester så jag impulshandlade på surfspot. Så nu blev det lite halvoväntat en större bräda än vad folk sagt. 116L Exoces Cross. Fick en bra deal av bicless eftersom jag köpte rigg igår. Jag hade en bra magkänsla i varje fall.

  • Aquario

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 06:18

    @Consigliere 725142 wrote:

    Tack Aquario för att du tog dig tid. Nu råkade jag vara i köpartagen eftersom jag ska på semester så jag impulshandlade på surfspot. Så nu blev det lite halvoväntat en större bräda än vad folk sagt. 116L Exoces Cross. Fick en bra deal av bicless eftersom jag köpte rigg igår. Jag hade en bra magkänsla i varje fall.

    Har ingen erfarenhet av Exoces Cross, men 116 liter låter som en lagom övergång från 135, tar man för snabba steg är det svårt att komma vidare, men det är lätt att glömma när vinden tar i och man far fram i 20 knop++:rolleyes:

  • robin

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 06:31

    Blir säkert jättebra, tror att Bicless har bra koll på vad han rekommenderar. Nu kan du ju sälja den stora också så slipper du ha två.

  • consigliere

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 10:42

    Blir dock inte klok på om jag har fått rätt fena eller inte då exocet någon gång har haft fel information på sin sida enligt detta forum i alla fall(4:e inlägget börjar diskussionen):
    http://www.iwindsurf.com/forums/viewtopic.php?t=22073&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=1cd6e744fe82dfb088f2711c6225a6ee

    Jag fick en 29cm. Är det 38 eller 29 som är rätt? Någon som vet?

  • sailortrash

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 19:19

    Skulle tro 38, då går jag på min 60 breda 100 som har 31 som rekommenderat och inte funkar bra med mindre (fanatic)…

  • ramrob

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 06:53

    Har själv en Ex Cross 116 (kanonbra bräda) och kör för det mesta med 38 fena; funkar bra.

  • consigliere

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 09:35

    Aj vad synd för nu är jag på väg till västkust med 29fenan 🙁 har iofs den där 35fenan jag köpte häromdagen. Den kanske duger tills vidare i alla fall. Hoppas inte semestern blir förstörd.

  • sailortrash

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 11:24

    Om du har en större till 135:an så prova den också. Typ 46 borde också funka, såvida den inte är helt rak. Inte optimalt, men inte spinout allafall

  • consigliere

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 22:49

    @RamRob. Kul att du har en likadan och att du gillar den. Det ska bli sjukt spännande att prova… Mindre spännande är att jag såg WindGuru och dess vindobefintliga prognos över Koster. Så vi får väl se när det blir av och om det blir av.

    @Sailortrash. Ah men det kan jag ju förstås prova. Jag har en “typisk” freeridefena på 44cm och jag trooor att Crossen är bredare OFO än 44. Bra tips… Om du valde mellan en 44 och 35 med ett 6,5-segel, vad hade du provat först?

  • robin

    Medlem
    19 juli, 2014 vid 07:16

    35 tror jag blir perfekt med 6,5.

  • sailortrash

    Medlem
    19 juli, 2014 vid 17:56

    Jag skulle kört 44. Rätt säker på att det kommer funka hur bra dom helst. Oftast kan man köra lite större, mkt svårare att köra lite mindre, alla fall på kryssen.

  • consigliere

    Medlem
    19 juli, 2014 vid 18:45

    Blåste 4 så jag gick ut på gamla brädan bara för att testa att rigga nya seglet. Tror att jag har skruvat bort mig med lattorna. Vill börja om men vet inte hur mycket jag skruvat. Någon som har en länk till rigghjälp med nytt segel? Började skruva på dem för det blev veck i lattfickan men så ville jag få bort några andra veck i seglet mellan lattorna… Vet inte om det var en bra strategi att fortsätta skruva då för en latta fick en onaturlig form som inte kändes rätt. Fattade bara inte hur jag skulle få bort sneda krusningar i seglet. Luff och bom anvisningarna kändes snåla. Var tvungen till att ha mer på bägge.

    Edit: Såg lite videos och andra tips men det verkar tyvärr vara något fel på min nedre latta. Gängpaj eller något för den vill inte ut mer trots att det är fullt med krusningar längs bägge sidor om den samt ett veck mitt i lattfickan. Trist. :/
    Har även märkt att jag nästan måste förlänga bommen 5cm mer än anvisningen. Kan det bero på att man kör RDM eller är det onormalt?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gear Need and Greed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.