Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ghosts of speed!

  • dr-masse

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 08:34
  • levieux

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 11:55
    dr Masse;701154 wrote:

    Inte det minsta.
    Helt olika rullar.
    Så långt ifrån varandra man kan komma.
    Eller inte…

  • speedan

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 16:04

    Äntligen!!!

    Nu kommer jag att gå många knop snabbare:wink:

    Vad jag märker är att några av de här långa killarna har bommen väldigt lågt.

  • tobhed

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 21:39

    De kör alla widebasefenor och då behöver du ha bommen lågt för att ha/behålla trycket på fenan.

  • mick

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 06:22
    tobhed;701207 wrote:
    De kör alla widebasefenor och då behöver du ha bommen lågt för att ha/behålla trycket på fenan.

    Gäller det tänket på weedfenor också?

  • tobhed

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 08:06

    Nej, jag tycker egentligen inte det, går inte att räkna weedfenor som widebase som har mycket fenyta upptil.
    Sen är det kanske inte fel att ha bommen lite lägre för bättre kontroll samt att ev om man vill byta stance till en mer “sittande” dito.

    Som vanligt i dessa sammanhang så finns det inget som passar alla, utan det man känner sig bekväm med ska man använda. Sen ska man givetvis testa olika saker som typ höjd på bom och position/längd på tampar. Olika brädor/segel/fenor kräver olika setup och ibland kan det vara svårt att hitta rätt om man inte riktigt vet man gör, men att testa olika setup märker man hur utrustningen uppför sig och man då dra lärdomar av detta.

  • mick

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 09:24

    Tack Tobias!

    Men vad är det som gör att en widebase behöver mer tryck än en vanlig? Är det för att den då också är tjockare och behöver mer push genom vattnet? Eller är det för att den KAN ta mer tryck?

  • marden

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 10:57

    Jag tycker nästan det borde vara tvärtom .
    Widebase ,lite lyft bra kontroll i fenan – borde gå att köra högre bom
    Men är väl som börsen / modet ,det går upp o det går ner 😉

  • mattias-j

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 07:06

    Låg bom och korta tampar = snabbare, alltid!! Men man måste hålla koll på vinkeln på brädan på slören. Skit i om den känns jobbig att kryssa, bara den känns stabil på full slör. Någon har som slogan “mer nedhal åt folket” = fel. Laborera med mindre nedhal när du kör djup slör… Jag pratar om ett spelrum på 1-2 cm. Det kan göra 2-3 knop på topp en vanlig Haga dag. Och det är faktiskt inte fel att ha en bom med ganska smalt bakbeslag. Detta ger extra stabilitet och hjälper seglets profil. Om seglet ligger lite mot bommen baktill så får man faktiskt extra twist i hårda byar men profilen bibehålls eftersom bommen håller emot. Fick detta tips av Chris men hann bara testa en gång innan min krasch och den dan var jag snabbast med minst segel…

    Och vad hade detta med låg bom att göra? Du har mer kraft att parera byar om du har bommen i brösthöjd och kan åka mer i selen. När jag har en dålig dag(långsam) så känner jag alltid efter hur jag jobbar med armarna. Om jag måste kämpa och göra av med kraft så seglar jag fel eller har fel trim. När jag hittar rätt igen så åker jag i selen med full balans och bara “gasar” med bakhanden. En sån dag kan man segla utan att bli trött och det gäller att hitta dit varje gång. Och precis innan kraschen så tyckte jag att jag hade blivit duktigare på att hitta den känslan gång efter gång. Och sparringen man får i dammen mot Mackorna, Lars, Robban och alla andra är ju magisk !!

    Längtar till Haga varje dag…:tongue:

  • mick

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 07:16

    Grymma tips, Jilde.
    Tack och Krya!!!

  • mackee

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 11:41
    Mattias J;701324 wrote:
    Låg bom och korta tampar = snabbare, alltid!! Men man måste hålla koll på vinkeln på brädan på slören. Skit i om den känns jobbig att kryssa, bara den känns stabil på full slör. Någon har som slogan “mer nedhal åt folket” = fel. Laborera med mindre nedhal när du kör djup slör… Jag pratar om ett spelrum på 1-2 cm. Det kan göra 2-3 knop på topp en vanlig Haga dag. Och det är faktiskt inte fel att ha en bom med ganska smalt bakbeslag. Detta ger extra stabilitet och hjälper seglets profil. Om seglet ligger lite mot bommen baktill så får man faktiskt extra twist i hårda byar men profilen bibehålls eftersom bommen håller emot. Fick detta tips av Chris men hann bara testa en gång innan min krasch och den dan var jag snabbast med minst segel…

    Och vad hade detta med låg bom att göra? Du har mer kraft att parera byar om du har bommen i brösthöjd och kan åka mer i selen. När jag har en dålig dag(långsam) så känner jag alltid efter hur jag jobbar med armarna. Om jag måste kämpa och göra av med kraft så seglar jag fel eller har fel trim. När jag hittar rätt igen så åker jag i selen med full balans och bara “gasar” med bakhanden. En sån dag kan man segla utan att bli trött och det gäller att hitta dit varje gång. Och precis innan kraschen så tyckte jag att jag hade blivit duktigare på att hitta den känslan gång efter gång. Och sparringen man får i dammen mot Mackorna, Lars, Robban och alla andra är ju magisk !!

    Längtar till Haga varje dag…:tongue:

    Jag längtar oxå till Haga
    Det blåser ju för f.. Aldrig
    Krya på dig

  • jester

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 12:09

    Det är som med kläder… Modet kommer och går… Jag har alltid kört med låg bom och korta tampar (22-24″), kul att man är “inne” just för tillfället då (ungefär samma med klädvalet då Jeans och t-shirt är “inne”) 🙂

  • glader

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 13:03
    Jester;701348 wrote:
    Det är som med kläder… Modet kommer och går… Jag har alltid kört med låg bom och korta tampar (22-24″), kul att man är “inne” just för tillfället då (ungefär samma med klädvalet då Jeans och t-shirt är “inne”) 🙂

    Ha ha ha! Klockrent. Jag är helt ute just nu. Får vänta in nästa cykel; jag orkar inte trimma om nu när det äntligen känns ok.

  • tobhed

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 13:10

    Speedsverige är alltid så hysteriska, efter Jildestads inlägg så var jag helt säker på att priset på korta tampar skulle rusa i höjden… 😉
    Det viktiga är att testa och hitta det som funkar bra för just dig

  • jester

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 14:27
    tobhed;701354 wrote:
    Speedsverige är alltid så hysteriska, efter Jildestads inlägg så var jag helt säker på att priset på korta tampar skulle rusa i höjden… 😉
    Det viktiga är att testa och hitta det som funkar bra för just dig

    Var lite därför jag skrev mitt lilla inlägg.. 🙂

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ghosts of speed!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.