Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Gippa utan slack i linorna ?

  • Gippa utan slack i linorna ?

    Publicerad av niss på 4 januari, 2012 vid 14:23

    Hur gör man utan att få slack i linorna när man gippar. Man tappar då fart och ibland stannar upp (åker ner) . Är det mer aggressivt med bommen eller en mer skarp sväng eller båda? Ska kiten föras över först och sen komma efter med brädan?

    regfellow svarade 12 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • viktor77

    Gäst
    6 januari, 2012 vid 20:22

    Styr kiten först och följ sedan efter den med brädan. Försök hålla kiten lågt hela tiden och undvik att styra upp den rakt kl 12. Vill du ha fart i gippen är det bäst att gör en carvingsväng. Fall av ordentligt och gör en pivot sväng med kiten. I början är det enklast att göra svängen riktigt stor. Du har mer tid på dig då och kraften i kiten blir mindre.

    När jag kör TT-bräda brukar jag hoppa runt toeside först, svänga kiten snabbt med en pivotsväng, falla av och svänga runt med brädan. Vad du än gör, så undvik att styra upp kiten kl 12. Det blir i princip aldrig bra, om du nu inte är överriggad. I lättare vind eller på våg brukar jag downloopa kiten istället för pivotsvänga den. Allt för att inte tappa farten i svängen.

  • solomin

    Medlem
    6 januari, 2012 vid 21:44

    Som det mesta med kite, först styr du kiten dit den skall vara, sedan följer du efter med brädan.

    I en gipp så är du för tidig med brädan, är du för sen får du mycket kraft och har möjlighet till en liten flygtur.

  • niss

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 13:16

    Vad är pivotsväng med kiten? Vad är downloopa med kiten?

  • viktor77

    Gäst
    10 januari, 2012 vid 12:30

    Pivotsväng är när kiten svänger runt sin egen axel, ungefär som en handbromssväng med en bil. Att lära sig pivotsvänga är inte speciellt svårt, men kräver lite mer aggresiv input då du måste göra ett snabbt ryck i bommen. Flyg kiten lågt, hoppa runt/sladda runt till toeside, sväng kiten genom ett snabbt och kraftigt ryck i bommen åt det håll du vill, följ med ner i vinden och sväng runt brädan. Pivotsvängen generar i sig inte någon kraft, men då du håller kiten nere i powerzonen hela tiden får du inget slack på linorna. Men genom att mer eller mindre falla av ner i vinden kan du justera kraften.

    Downloop eller frontloop är att loopa sin kite ett halvt varv framåt, dvs i samma riktning du surfar. Normalt styr du upp kiten för att sväng runt och passerar då närma kl 12, vilket tar bort kraften. Genom att istället loopa kiten framåt bibehåller du kraften och farten i kiten. Då du pressar ner kiten i powerzonen, samtidigt som du flyger den snabbt, får du extra kraft. Ja, en hel del ifall du inte faller av. Själv använder jag downloopen framför allt i vågor (ner för en våg slackas linorna och genom att loopa får du spänn i dem igen) eller när vinden är lite klen.

  • regfellow

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 16:02

    Karaktären på drakarna gör oxå om de går att svänga pivot alt. mer runt vingspetsen.

    Kiter designade för vågsurfning är mer pivåsvängsinriktade och genererar mindre kraft i svängarna.

  • niss

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 16:05

    Tack för bra svar
    🙂

  • pelle-surf

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 16:55
    viktor77;679249 wrote:
    Pivotsväng är när kiten svänger runt sin egen axel, ungefär som en handbromssväng med en bil. Att lära sig pivotsvänga är inte speciellt svårt, men kräver lite mer aggresiv input då du måste göra ett snabbt ryck i bommen. Flyg kiten lågt, hoppa runt/sladda runt till toeside, sväng kiten genom ett snabbt och kraftigt ryck i bommen åt det håll du vill, följ med ner i vinden och sväng runt brädan. Pivotsvängen generar i sig inte någon kraft, men då du håller kiten nere i powerzonen hela tiden får du inget slack på linorna. Men genom att mer eller mindre falla av ner i vinden kan du justera kraften.

    Downloop eller frontloop är att loopa sin kite ett halvt varv framåt, dvs i samma riktning du surfar. Normalt styr du upp kiten för att sväng runt och passerar då närma kl 12, vilket tar bort kraften. Genom att istället loopa kiten framåt bibehåller du kraften och farten i kiten. Då du pressar ner kiten i powerzonen, samtidigt som du flyger den snabbt, får du extra kraft. Ja, en hel del ifall du inte faller av. Själv använder jag downloopen framför allt i vågor (ner för en våg slackas linorna och genom att loopa får du spänn i dem igen) eller när vinden är lite klen.

    Jag fösökte mig oxå på att börja gippträna i slutet på säsongen och detta verkar vara en bra beskrivning för att slippa linslack. Om jag förstår dig rätt så innebär pivotsvängen att man styr runt kiten 180 grader och har den hela tiden i powerzone, så lågt det går. När man frontloopar, så styr man kiten upp mot kl 12 i ut kanten av powerzone och sedan ner på andra sidan in i powerzone för att generera kraft.
    Roar mig med att leka med ATB+mindre kite på stranden, nu när det är lite ruggigt väder. Det är ett bra sätt, att som ganska grön träna just tex gippteknik och slippa bada.

  • regfellow

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 19:53

    Pivotsväng är när kiten roterar runt mittpunkten(sin egen axel) när man styr den. Det har inget hur man svänger med brädan eller styr kiten igenom powerzone eller liknande.

    De drakarna som är designade att svänga så är enklare att styra med små rörelser och genererar inte mycket kraft och vissa föredrar detta när man kör i vågor där man surfar med vågens kraft. De har oftast snällare bommtryck och nybörjarvänliga.

    Om du vill ha drag i svängen skall du ha en kite som svänger runt vingtipparna.

  • pelle-surf

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 17:12
    Regfellow;679283 wrote:
    Pivotsväng är när kiten roterar runt mittpunkten(sin egen axel) när man styr den. Det har inget hur man svänger med brädan eller styr kiten igenom powerzone eller liknande.

    De drakarna som är designade att svänga så är enklare att styra med små rörelser och genererar inte mycket kraft och vissa föredrar detta när man kör i vågor där man surfar med vågens kraft. De har oftast snällare bommtryck och nybörjarvänliga.

    Om du vill ha drag i svängen skall du ha en kite som svänger runt vingtipparna.

    Nä, det var kanske otydligt uttryckt i min fråga ang pivotsväng. Det jag ville försäkra mig om var ifall det är så som man använder pivotsvängen (nytt begrepp för mig) i gippen för att få jämt drag och undvika linslack..

  • viktor77

    Gäst
    12 januari, 2012 vid 07:53

    Du behöver inte använda pivotsväng, men det är ett bra sätt att hålla kiten lågt. Just att hålla kiten lågt är något du ska eftersträva. Flyger du upp kiten kl 12 minskar inte bara kraften, utan du riskerar också surfa under kiten, få slack i linorna, få det trögt att styra kiten…

    Som nybörjare faller man gärna in i att reglera hastigheten med kiten. Jag skulle tippa på att när du kommer in och ska svänga, så flyger du upp kiten närmare kl 12 och väntar på att hastigheten ska minska. Använd istället brädan för att reglera hastigheten. Prova att surfa runt och gör små sladdar upp i vind (dvs framfoten upp mot vinden), medan du har kiten lågt parkerad. Prova dig fram till hur kraftig sladd du kan göra, utan att sjunka.

    När du behärskar det momentet kan du bygga på med att styra kiten åt andra hållet när du sladdar. Här ska du tänka på att släppa ut bommen. Drar du bommen åt dig kommer kiten gå ut i vindfönstrets kant och kraften försvinner snabbt. Så släpp ut bommen ordentligt. Var inte rädd för att styra kiten lite mer aggresivt när du byter riktning.

  • niss

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 17:58

    Tack Viktor . Bra beskrivningar du gör ! Jag var ute igår 11jan. I torkelstorp. Solen sken. 6-9 ms. Vnv . Blev lite orörlig av alla underställ. Men jag frös ej. Ska gippa med kiten lågt nästa gång. Tack !

  • pelle-surf

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 19:22

    Även jag säger tack till Viktor. Jag försöker läsa dina inlägg, då du skriver välformulerat och har förmågan att se problemet ur nybörjarens vinkel. Bra konkreta tips som jag försöker ha med mig i bakhuvudet. Tack för att du delar med dig av din erfarenhet och fortsätt med inläggen. Fler frågor och situationer som behöver redas ut dyker säkert upp när det nu går mot ljusare tider.

  • niss

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 10:47

    Är Bowkite svårare att pivotsvänga med än en C-kite ?

  • regfellow

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 17:03

    Kiten svänger som den är designad. Du kan ju säkert rycka till i linan så att alla kites pivotsvänger, men det är ju inte normalt förfarande.

    Normalt är det mer drag i c-kites i svängarna och därmed svänger de mer runt sin vingtip när du styr dem. Bow kan väl designas att svänga från ganska nära vingspetsen till att svänga runt sin egen axel. Det är helt beroned på modell och märke osv.

    Tror Naish har i sina pdf manualer på sin hemsida med bilder och förklaringar hur deras kitemodeller svänger. Ifrån Bolten som är mer pivot och vågor till torchen som är c-kite som är drag i svängarna och kitelooparna som svänger runt vingspetsen.

  • smellslikeroses

    Medlem
    14 januari, 2012 vid 23:32

    Kanske dum fråga, men vad är egentligen gippa?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Gippa utan slack i linorna ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.