Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gjuta bas till fena?

• Gjuta bas till fena?

Publicerad av windseeker på 28 maj, 2000 vid 11:09

Här sitter man med bilen på verkstan och det blåser som fasen – hur kul är det?

Är det någon som har en bra lösning på hur man gjuter om en vanlig fena med US-box till powerbox?

Jag har ingen lust att gjuta med brädan som form, hur gör man då?

Min tanke var att göra en form efter en fena i exempelvis gips eller någon typ av lera, men jag misstänker att både lera och gips har en tendens att suga fast i basen när man drar ut den ur gipset eller leran. Tänkte då att man kanske skulle kunna lösa det med att lägga gladpack eller något liknande runt basen innan man trycker ner det i formmaterialet. Kom just på att man borde ju kunna köpa en lös powerbox. Var kan man köpa det och vad kostar det? Hur många gånger skulle man kunna använda den och var köper man en billig powerbox?? gips eller lera borde man ju kunna slå sönder om det fastnar medans en box lär sitta som satan om det inte fungerar som det ska.

Vad skall man sedan använda för släppmedel i formen?

Nästa grej är ju att få epoxin att binda bra mot basen och sedan också bli hållbar. Skall man blanda nåt i epoxin?

Kort sagt, jag tänkte göra en form i nåt material och sedan gjuta rakt av med bilvax eller nåt som släppmedel laminera rakt av med epoxi och ”milled fibre”

Nån som VET hur man gör på riktigt?

anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2000 vid 21:39

…för jag har gjort ett antal igjutningar…
    För det första så måste du göra en form som håller mer än en gång. Annars är det ju inte så meningsfullt. Det som i min mening fungerar bäst är att göra en plugg i något hårt material som poleras blankt som f-n och som håller rätt mått och är exakt i rätt vinkel till fenan/brädan. UR detta gjuter du en form i gjutsilikon eller epoxi. Gjutsilikonet år lättast att arbeta med men det är mycket dyrt och håller inte formen hundraprocentigt. Epoxin är billig och relativt hållbar om man är försiktig och håller formen mycket bra.
    Hur du får rätt mått och vinklar till allt är en hel vetenskap och efter några 5-10 formar BÖRJAR man få kläm på det.
    Har du tid och ork och tycker det är en utmaning i sig att få allt att stämma kan jag rekomendera det som en kul grej. Om inte så
    ängna tiden åt något som är mindre kladdigt dammigt och tålamodsprövande.
    …men skam den som ger sig!!!…

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2000 vid 09:35

Kan man inte helt enkelt slipa ner det befintliga huvudet så att man kan gjuta fast det i en färdig multiboxadapter? Måste ju vara lättare.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2000 vid 09:47

Lägg potatismjöl och lägg plastfolie i boxen och gjut för fan….lätt som en plätt

• krille

Medlem
    29 maj, 2000 vid 10:11

Jag har en vågfena med Powerbox som har sk multihuvud, så det borde gå att slipa ner en US-fena så att den passar i ett sådant huvud.
    Såvida du inte bestämt dig för att gjuta om den såklart,
    /Krille

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2000 vid 10:37

När man bygger båtar i sk pluggar? har jag för mig att man smörjer in pluggen med ngt slags vax för att få laminatet att släppa. Potatismjöl låter i mina öron lite skumt men det kanske funkar. Ring och fråga hos nån båtindustri!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2000 vid 16:25

Jag har läst en artikel i Surf-sport från 93, försök få tag i den, den var utförligt och bra.
    Det jag kommer ihåg….
    Det inns någon form av släppmedel som man kan ha i på insidan av boxen så att epoxigjutningen släpper efter härdning.
    Sätt i en fenskruv med en mässingsmutter på fensidan och tejpa fast skruven från ovansidan av brädan.
    Fyll på med epoxy som du har blandat i finfördelad glasfiber i och pula dit fenan (den skall vara i rätt riktning och gå att fixera), sen är det bara att vänta på härdningen och hoppas att du får loss fenan…………..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gjuta bas till fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.