Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gjuta fenor själv

  • Gjuta fenor själv

    Publicerad av niceride på 11 februari, 2008 vid 18:00

    Vad tror ni? kan man göra en fin form, utgå från en annan bra fena och ändra lite, sen bara hälla i poxiplast och låta stelna? eller blir det skit? us borde ju inte vara allt för svårt att lyckas med

    svenne svarade 16 år, 3 månader sedan 17 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • kinetic

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 18:05

    Skit….

  • spray

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 18:16

    Jag tror det enklaste är att göra såhär: Köp några tjocka balsaflak ca 10mm av en hobbyhandlare och forma en fenhalva av träet. Kör ut den grundläggande shapen med en bandsåg eller liknande. Slipa till exakt form.

    Spruta silikonspray på balsat, torka av överflöd med en trasa. Gjut av fenhalvan i gips, håll träbiten nere i gipset med några vikter.

    Ha i nån typ av antifästmedel i gipsformen, silikonspray eller en tunn film av smörjolja. Köpa båtreparationskit hos Clas Ohlson. Armera formen med något, glasfibermatta eller liknande. Häll i den flytande plastmassan i formen och se till att all armering är väl indränkt med plasten.

    Gör om samma procedur för andra sidan på fenan. (obs glöm inte att göra 1 höger och 1 vänstersida)

    Slipa anliggningsytorna på fenhalvorna i en bandslip så de blir plana. Limma ihop halvorna med epoxy. Voila, lätt va!

  • andersbq

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 18:40

    Gjutna fenor? Slutade man inte med det för 25 år sedan?

  • oaxen

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 19:57

    Kungen av fengjutning – “HOT”!

    Han brukar va lite hemlig, men tillverka fenor gör han som få… i världen!!!

  • thomme

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 20:27

    Bara en synpunkt

    Bara hälla i epoxi – du glömde fibrerna( glas eller kol )

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 20:29

    Lättare att köpa en stoor fena och slipa ner den till önskad form och längd? Inte koll på hur fenor är uppbyggda men en G10 fena är väll lika överallt? Dvs inte några förstärkning någonstans.

  • swe-496

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 21:10

    @Tim.Eriksson 444238 wrote:

    Lättare att köpa en stoor fena och slipa ner den till önskad form och längd? Inte koll på hur fenor är uppbyggda men en G10 fena är väll lika överallt? Dvs inte några förstärkning någonstans.

    Näe men rackarns så hårda att slipa ned om man vill slipa om en fena totalt. Svårt att få likadan profil på båda sidor…

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 21:16
    SWE 496;444250 wrote:
    Näe men rackarns så hårda att slipa ned om man vill slipa om en fena totalt. Svårt att få likadan profil på båda sidor…

    Äh… Om folk kan handslipa en 10 meters flygplansvinge i kolfiber och få den att se bra ut profilmässigt så går det på en 30 cm lång fena. Kanske krävs lite erfarenhet för att handslipa dock..

  • tsss

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 21:40

    @Tim.Eriksson 444252 wrote:

    Äh… Om folk kan handslipa en 10 meters flygplansvinge i kolfiber och få den att se bra ut profilmässigt så går det på en 30 cm lång fena. Kanske krävs lite erfarenhet för att handslipa dock..

    Visst kan man handslipa en 10 meters vinge, men man lär dock inte göra om shapen meddelst handslipning…

    (Denna tråden måste vara ett skämt. Det är någon som tröttnat på livet och som driver med oss andra.
    Om tråden är på allvar, så röstar jag på att detta med hemtillverkad fena, är en av de dummaste idéerna någonsin. Bättre att ta ett jobb några timmar och sen köpa en riktig fena.)

  • bananen

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 21:44

    Jag har några trasiga fenor som jag funderar på att laga. US-box, avkörda i framkant. Är det någon som försökt sätta på en ny fen bas? Sjull eman kunna skruva fast den? Vore det nån ide att förrsöka gjuta dit den?

    Någon som har erfarenheter?

  • niceride

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 21:44

    @tsss 444260 wrote:

    Visst kan man handslipa en 10 meters vinge, men man lär dock inte göra om shapen meddelst handslipning…

    (Denna tråden måste vara ett skämt. Det är någon som tröttnat på livet och som driver med oss andra.
    Om tråden är på allvar, så röstar jag på att detta med hemtillverkad fena, är en av de dummaste idéerna någonsin. Bättre att ta ett jobb några timmar och sen köpa en riktig fena.)

    haha, måste erkänna att jag är trött på omständigheterna. har nationellt i fysik b på torsdag och håller på att räkna om boken. Har alltid funderat på de där med hemgjorda fenor och tyckte det var ett utmärkt skäl att pausa räknandet lite 😛

  • spray

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 21:45

    @tsss 444260 wrote:

    Om tråden är på allvar, så röstar jag på att detta med hemtillverkad fena, är en av de dummaste idéerna någonsin. Bättre att ta ett jobb några timmar och sen köpa en riktig fena.)

    Alltså vad är det för fel med att tillverka en egen fena, har man tur blir det en hit och då kan man säkert tjäna enorma pengar på tillverkningen. :laugh:

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 21:58
  • Knatte

    Gäst
    12 februari, 2008 vid 05:41

    @Spray 444265 wrote:

    Alltså vad är det för fel med att tillverka en egen fena, har man tur blir det en hit och då kan man säkert tjäna enorma pengar på tillverkningen. :laugh:

    Chansen att det blir en hit är 0.01 % stor. Med absolut största sannolikhet kommer inte fenan bli rak, symetriskt och fungera bra. Mitt råd är att lägga pengarna och tiden på att köpa begagnat eller nytt.
    Jag slipade ner en stor fena till några storlekar mindre, för många år sedan och trots noggrant arbete så blev det fiasko och fenan fick slängas:blush:

  • ola_p

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 06:53

    @bananen 444262 wrote:

    Jag har några trasiga fenor som jag funderar på att laga. US-box, avkörda i framkant. Är det någon som försökt sätta på en ny fen bas? Sjull eman kunna skruva fast den? Vore det nån ide att förrsöka gjuta dit den?

    Någon som har erfarenheter?

    Jag jackade ur en smula i framkant av fenan så jag fick en stor nog bit där framme för att göra ett nytt skruvhål. Funkade fint, bara att runda av där man slipat ner.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gjuta fenor själv

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.