Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gnarly Hookipa idag

  • jesper-b

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 09:16

    Fett. Nu längtar jag inte alls: Just de där lite elakare Hookipadagarna i goda vänners lag. De sjukaste spolningarna, de dramatiska på håret situationerna och de finaste öppna facen… hugg, hugg. Har Hallander kommit föresten, han brukar ju inte banga lite size? Fortsätt ha det riktigt fördjävligt. Rippa er fördärvade! Känn lugnet! Njut av lågkonjunkturens relativa ocrowd!

    Njut av att man hinner med ett litet morgonsurf i lugn och ro på mindre tid än det tar att fixa frukost till familjen, klä på densamma, starta bilden och få iväg hela klabbet till förskolor, skolor och jobb.

    Februari är normalt min favomånad därborta, men detta el ninjo år kan nog mars bli minst lika bra….

    Slink ut i kanalen en gång för mig.

    /JB

    PS: Johan; fega och fega, jag tycker det är smart segling att gå tidigt när det krankar på lite större. Men visst kan man avsluta sin session med lite mer risktagande. Grejen är att det är ju aldrig på väg ut genom kanalen man spolas upp på stenarna hur mycket den än stänger, det värsta som kan hända är att man blir instängd på Lanes och där är det hyfsat lungt att knalla iland över revet. Det är i vågridningen på väg ner från middles det är lite knivigare att fibbla… tappar man grejorna då och det trycker på några rejäla – då ÄR prylarna uppe på stenudden.

    PS2: Jag kan visst inte släppa det här, jag liksom hamnar där själv bland stenarna med blödande fötter och knän, totaltrashade fenor, dingad bräda – fan nu skrapades ännu med grep av bommen, än är riggen nästan intakt.. det skulle jag inte tänkt högt för där gick både mast, lattor, segel och bom, Aj! med mig under – bara genom att sitta här och skriva. Nej jag längtar inte alls.

    PS3: JO JAG VILL DIT PÅ RIKTIGT NUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

  • johan_gbg

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 19:01

    Jag har bara knäckt en mastunderdel än så länge…

    Jesper B;599605 wrote:
    PS: Johan; fega och fega, jag tycker det är smart segling att gå tidigt när det krankar på lite större. Men visst kan man avsluta sin session med lite mer risktagande. Grejen är att det är ju aldrig på väg ut genom kanalen man spolas upp på stenarna hur mycket den än stänger, det värsta som kan hända är att man blir instängd på Lanes och där är det hyfsat lungt att knalla iland över revet. Det är i vågridningen på väg ner från middles det är lite knivigare att fibbla… tappar man grejorna då och det trycker på några rejäla – då ÄR prylarna uppe på stenudden.
  • ola-h

    Medlem
    25 februari, 2010 vid 07:49

    Det jobbiga som kan hända på väg ut är att tappa prylarna och dras ut i strömmen. Jag tog medvetet vågen efter den där jag tappade prylarna i huvudet för att ha någon chans att hitta dem. Det hjälpte, men det blev en sjuhelvetes åktur.

    Sedan är det ju tveeggat det där med att fega. Å ena sidan är det alltid en viss känsla av otillfredsställelse att komma upp och känna att man inte riktigt gav järnet. Å andra sidan är det ju en viss tillfredsställelse att ha (illusionen av?) koll på läget och ta rätt vågor och droppa av i rätt tid.

    Hallander är på ön, men var inte ute den dagen. Det var lite oväntat att det alls funkade – det skulle egentligen inte vara någon vind. Vi drog bara förbi Hookipa för att kolla in surfet, och så var det folk ut och då vill man ju inte sitta och titta…

    För övrigt är mitt galleri uppdaterat med fler bilder, mest på några schyssta svängar av Johan. http://gallery.me.com/ola.helenius#100068&view=carouseljs&bgcolor=black&sel=0

  • sinker

    Medlem
    25 februari, 2010 vid 13:52

    Ola, jag är själv på väg till din paradis ö om några veckor och undrar lite hur jag ska bestycka boardbagen?

    Är det rätt att tänka lite mer volym än vad man är van vid här hemma? Kör du generellt några liter mer eller någon centimeter bredare för att ha bättre flyt på utvägen?

    /sinker

  • ola-h

    Medlem
    26 februari, 2010 vid 19:59

    Ja, kanske. Det är risk för en del lättvindsdagar, men samtidigt kommer det ju rent statistiskt bli blåsigare ju längre våren lider. Och man vill inte heller ha en allt för stor och bra bräda. Igår seglade jag t e min 74l/56 och därefter min 70l/53.3. Tveklöst är jag bekvämare på vågen med den lilla, i alla fall om man skall lägga på lite sväng på prylarna. Ironiskt nog så är det för mig mindre känsligt med bredden när det blir stort, eftersom jag då inte har samma “ambitioner” att svänga hårt.

    En bra twin fin med hyfsat mer rocker och några liter mer än vad man väger skulle jag säga är en bra kompromiss.

    Bilder från gårdagens (100225) extremt byiga och tidvis väldigt offshore Hookipa finns på http://gallery.me.com/ola.helenius#100083&bgcolor=black&view=carouseljs&sel=0

    Som vanligt är det min fru Gisela som fotograferat (och samtidigt administrerar de tre barnen… avsevärt mer imponerande än prestationerna på vattnet).

    web.jpg

  • sinker

    Medlem
    26 februari, 2010 vid 22:59

    Du den aerialen måste till och med du vara sjuukt nöjd att ha på bild. Fy fan va jag är sugen nu…

    Tack för tipsen. Det blir en 66l dtl och en 74 twin som blir mina val.
    /sinker

    P.S Det började töa på västkusten idag. Kanske spricker isen upp om 3-4 veckor. Vi ses i Åsa när första vårkulingen kommer.

  • kate

    Medlem
    26 februari, 2010 vid 23:58

    Samma dag fast i Kuau.
    http://picasaweb.google.com/surfkate/KuauFeb26#

    Fotona tagna sista 30 min av dagen.

    Förresten, Gisela rockar!!!:-)

    /Kate

  • lars_k

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 05:27

    Gött att se att ni rippar vidare Kate! Torsdagen såg ut att va en grym dag på Kuau.

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 05:59
    Sinker;599815 wrote:
    Du den aerialen måste till och med du vara sjuukt nöjd att ha på bild. Fy fan va jag är sugen nu…

    Jo, den ser ju bra ut på bild. Men egentligen är det inte en airial utan en hög sned vågavdroppning. Men idag har jag hittat en ny fencombo till min lilla bräda som gör att självförtroendet på vågen multipliceras med två, så nu kanske jag vågar ladda lite mer.

  • jesper-b

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 08:05

    Men för fan Ola… du smickrade mig för timing… HÄR är det d-ligt bra timing!!!! Oavsett om du droppar av eller inte. Även om man kan ladda på mer om man skiter i landningen så visar din höjd att det ÄR GRYM TIMING.

    Hur tycker du Bolt 4.5an funkar?

    Hälsa!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 08:39

    OK, tack då…

    Bolt 4.5:an är riktigt skönt. Förvånansvärt bra bottendrag och så lätthanterligt att det är svårt att tro. När det brallar i håller det ihop bättre än jag trodde, men blir lite prassligt. Dock försvinner en del av lätthanterligheten då, eller rättare sagt, när man blir lite mer överriggad känns det som man behöver ett segel som liksom står där man ställer det. Igår var det definitivt HELA vindregistret på programmet och överlag är jag grymt nöjd.

  • lars_k

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 09:17
    Ola H.;599805 wrote:
    Som vanligt är det min fru Gisela som fotograferat (och samtidigt administrerar de tre barnen… avsevärt mer imponerande än prestationerna på vattnet).

    Jag bara stod och gapade sist på Kuau när Gisela dirigerade två av barnen som sprang omkring hit och dit och klättrade på stenarna, spädbarnet låg bredvid i barnvagnen, samtidigt som hon vant svingade upp 300/2.8 – kanonen när Ola kom in på en våg där ute. Tror inte hon missade en enda våg. Imponerande minst sagt…

  • svenne

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 11:36
  • rrd

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 14:22

    Ännu mer Gnarly…

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6692274.ab

    Hawaii har ju haft Tsunamivarningar o bra koll sedan långt tillbaka.

    Men ser ni nån extra stor våg så rip it up.

  • rrd

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 17:05

    Till Hawaii väntades flodvågen – eller snarare den första vågen i en serie – nå fram vid 22-tiden svensk tid och evakueringar från stränderna förbereddes.

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/en-tsunami-som-kan-orsaka-stora-skador-har-genererats_4340563.svd

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gnarly Hookipa idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.