Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gopro i linorna

  • Gopro i linorna

    Publicerad av pjoter på 7 oktober, 2010 vid 12:08

    Har fått min nya glänsande gopro och tänkte ge mig på lite filmning, helst från en liten bit upp på linorna. Har ni andra fått till nån bra lösning på det hela?

    Jag bygde ett fäste av bottenplattan i kuben vilket blev grymt bra, nackdelen när man filmar är dock att kameran gungar så mkt att man mår illa av att se filmen ungefär. 🙂
    Nån som har nån smart lösning på detta problem? Är ju en finfin filmvinkel annars! Både vid trick och vågåkning.

    jaca svarade 13 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • acemattias

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 13:29

    Satt pa ett litet stabiliseringssegel sant dar som fiskebatarna har 🙂

  • pjoter

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 14:04

    haha, de kanske vore nåt ja. 🙂

  • gurra_g

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 15:41

    finns o köpa, googla på kite hero.

    jag har byggt två egna också. Foto har funkat riktigt bra men film har blivit tokskakigt..

  • pjoter

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 17:11

    har sett kitehero och den ser fin ut, eller framförallt lätt att ta av/på annars verkar den inte funka så mkt bättre än hemmamecket. Ramlade in på nån tråd där folk skrev samma sak om den, det blir svajigt som tusan vid filmning. Tänkte därför fråga här om nån har kommit på nån briljant ide för att lösa problemet.

  • rydstrom

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 20:32

    sätt den i kiten och tejpa fast en mini-kikare framför objektivet. hehe

  • tobas

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 14:18

    Ja skakigt som attan blev det. Ska testa mig fram lite. Nån som vet om det går att få kitehero för mindre än 500pix?

  • bloke

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 14:54

    kitehero linemount fungerar ju men som sagt blir det rätt skakigt. tror det är svårt att undvika det när den hänger i lonorna. blir mycket stabilare uppe i kiten, en då blir man ju rätt liten prick där nere.
    kitehero kostar väl runt 30 dollar? om jag minns rätt.

  • pjoter

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 17:39

    39$ har jag sett den för.

    Vet inte om det blir mindre skakigt med den. Ev så kan det funka om man lägger tyngdpunkten exakt mellan linorna, tror det är en stor anledning till skakandet eller svängandet som det väl egentligen är. synd att det är svårt att få till. Riktigt grym vinkel är det.

  • tobas

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 19:33

    Känns som ett problem när man kör vågor är att det blir slack då och då vilket ger ännu mer svaj 🙁

  • acemattias

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 21:19

    Steloperera nedersta biten av linorna med tex tunna glasfiberpinnar eller ett styvt nylonrep, borde gora susen.

  • tobas

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 22:02

    Precis min tanke oxå. Att man behöver få nått stelare och längre som sträcker sig en bit upp med linorna. Ska bli spännande å prova.

  • pjoter

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 08:04

    Kanske skulle prova med nån stelare slang nederska metern.

    Har nu satt 1dm akvarieslang som skyddför linorna men den gör inte jobbet. Måste vara hårdare. Bra ide annars, borde helt klart gå att få till.
    Att den svajar när man kör mot kiten mm får man nog leva med. Det jobbiga är ju att den svajar konstant, speciellt om man kör i chop.

  • yann

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 11:47

    Prova att tejpa en meter rörisolering på baksidan av kameran (bakom bottenplattan) som ligger vinkelrätt mot linorna och vilar ovanpå styrlinorna. Det borde stabilisera upp tillräckligt så att det inte kameran roterar fram och tillbaka. Dock är det ju lite meckigare och mer i vägen så det kommer ju inte att bli som att köra utan kamra direkt. Kiteloopar bör du ju hålla dig borta ifrån.

    [img]http://vvsguiden.se/catalog/img.asp?iconId=3304&nodeType=1[/img]

  • tobas

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 12:16

    Kan man kompensera vidvinkeln med nån form av smidig zoomlins(behöver ju kanske inte vara en kikare ;-)) så att det ändå blir vettigt persperktiv uppe ifrån kiten??? Vad tror ni? Är annars inne på att slakta en rygga och sy en hållare för en teleskop(skurborste) på ryggen.

    Hade gärna kunnat fått med den här vågen i ett annat perspektiv än från huvudet.

    33592_437211553659_638528659_5245848_5288219_n.jpg
    33592_437211558659_638528659_5245849_749862_n.jpg

  • gurra_g

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 16:11

    finns några som gjort en sån väskgrej som ser ut o funka rät ok o filma med.. såg det i någon goprotråd på kiteforum.. Kille som kör med Jarvis keps. Har en puck som motvikt till kameran. Den snyggaste lösningen som jag sätt än så länge för filmning med gopron!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gopro i linorna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.