Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gör enkelt era gamla farliga kites säkra!!!!

• Gör enkelt era gamla farliga kites säkra!!!!

Publicerad av anonym-anvandare på 29 augusti, 2005 vid 18:37

Hej.
    När jag körde bil idag gick det upp för mig hur enkelt jag kan göra min rrd kite från 03 säker. det är en sån med en handleash och man releasar den genom att ta loss en från selen.

Först letar du upp en dumpad bil och skär av ett av säkerhetsbälterna, och skär av även den som man sätter fästet i. dom där bak sitter oftast den undre hållaren i rem och inte stål, så ta den. sen tar du och sätter fast ”honan” i selen genon att haka i den i kroken, man får borra upp lite så den går i, annars tar du och syr fast den med bältesrem, du får nog gå till en skomakare eller nåt som kan sy i så tjocka tyger, sen syr du fast ”hanen” i ringen som sitter på bomen. lätt som en plätt och är hur säker som helst, bara att releasa när det skiter sig. bälten går ju att releasa vid fullt tryck. hmm föresten, nu kom jag på en smartare ide` man kan ju på samma sätt fästa den framför bommen i mitten så att den bara släpper de mittre linorna, precis som kabrinas. då får jag ju en snurrbar bom och behöver inte ha någon leach i handen. hmm, vad tror ni?

fred svarade 19 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • infernal

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 19:04

låter ballt – men tål metallgrejorna vatten utan att smörjas in ? Oxiderar de inte ? – skulle kunna fungera – testar så fort jag kommer åt ngn skrotbil smile.gif

• egan

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 19:04

Svar till:

hmm, vad tror ni?

[/ QUOTE ]att du ska sluta kajta o börja på hajk eller nåt

• backe

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 19:30

Världsklass…

• brickan

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 19:41

Man ska inte köra bil full!!!!!!!!!

Hälften av det du skrev funkar inte.
    Alla som har trott att Cabrinha bara släpper sina mittlinor ska nog ta en nogrannare koll på reconsystemet det är inte alltid så enkelt.

• ollefax

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 20:15

Svar till:

Man ska inte köra bil full!!!!!!!!!

Hälften av det du skrev funkar inte.
    Alla som har trott att Cabrinha bara släpper sina mittlinor ska nog ta en nogrannare koll på reconsystemet det är inte alltid så enkelt.

[/ QUOTE ]

vad gör det mer än släpper mittlinorna?

• johanneslarsson

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 20:21

hmm. kan någon förklara hur reconsystemet funkar då?? jag trodde att den släppte mittlinorna så dom bara gled med dom yttre linorna nåra meter i ringar, där kan man ju ta typ nyckelringar eller nåt. fast även om det nu inte är samma som recom så måste vell kraften försvinna om man släpper de mittre eller? jag slog nyss sönder en sån hållare för att kolla inuti, kanske de verkar inte som att de ska behövas smörjas för att fungera. desutonm oxiderar stål inte, bara aluminium. stål och plast va det. häng looose

• bohm

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 20:33

Bilbälten går inte alls att releasa under fullt tryck. Om du voltar med bilen och hamnar på taket så kommer du att bli hängandes i bältet och huvudet vara neråt. skulle det då enbart räcka med att trycka på knappen så trillar du ner på huvudet och bryter nacken. Därför måste du akrobatiskt krypa ihop och sätta fötterna på framrutan (som i en voltad bil är neråt) och pressa med benen för att minska kraften i bältet för att komma loss.

• infernal

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 20:35

sant iofs – har ju varit i en uppochner vänd bil smile.gif precis så det fungerar smile.gif lite läskigt faktiskt – men överlevde man smile.gif

• johanneslarsson

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 20:48

jag trodde att ni var smarta, så jag knöt aldles nyss upp grejen i min träningspinne i taket och knöt dit ett bälte i andra ´änden, sen satte jag mig i bältet och en syster med när jag tryckte , som tur va hade vi en madrass under, och det va inga problem att trycka på knappen. så att det inte går att lossa under ens egen vikt är skitsnack. fast det blir la lite större krafter i kiten, men jag tror inte det är nåra problem. det är ju bara mig själv som kiten lyfter. jag ska i alla fall bygga i morgon. ska nog lägga ut nån bild om jag blir nöjd.

• infernal

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 20:50

*waiting på en bild iaf * – helst en video som visar att du releasar !

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 20:52

Alla metaller icke ädelmetaller oxiderar. Stål oxiderar till= Järnoxid = rost. Till och med rostfritt oxiderar men den oxiden har i likhet med Aluminiumets oxid den effekten att oxiden som bildas på ytan faktisk skyddar kvarvarande metall från att rosta (oxidera)… smile.gif

• johanneslarsson

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 21:08

jag erkänner min svaghet i kemin

• niklas82

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 21:18

Svar till:

Bilbälten går inte alls att releasa under fullt tryck. Om du voltar med bilen och hamnar på taket så kommer du att bli hängandes i bältet och huvudet vara neråt. skulle det då enbart räcka med att trycka på knappen så trillar du ner på huvudet och bryter nacken. Därför måste du akrobatiskt krypa ihop och sätta fötterna på framrutan (som i en voltad bil är neråt) och pressa med benen för att minska kraften i bältet för att komma loss.

[/ QUOTE ]

EEEEEEHHHHHH fel..

hela anledningen med att du gör det akrobatiska (som bilskolan lär ut är just bara för att om du bara trycker så bryter du nacken (det var så dom kom på det, han som bygger dom häringa bilarna på grillspett blev förlamad på det sättet) ett bälte löser ut vid fullt tryck…

du gör inte ”volten” i bilen för att minska trycket utan för att slippa fallet på nacken…anledingen till att dom löser ut i fullt tryck är för att om du krockar så är risken stor att du sitter ganska kilad i ditt bälte, du vet vad som händer om du rycker hårt i ditt bälte så ”låser det sig.. och gamla bälten har en tendens till att låsa sig om man bara sitter i det o spänner det…

detta vet jag då jag är ambulans personal wink.gif

• infernal

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 21:27

ballt med lite undervisning – jag har aldrig testat att releasa i bilen då det tryckte på – nacken e lite viktigare än bilbältets test smile.gif – men vådå ere många relesar du behöver göra i såna situationer som personal ?:)

• fred

Medlem
    30 augusti, 2005 vid 04:44

Varför hitta på en massa hemma-meck när det går att köpa fullt fungerande system?? confused.gif kan det bli enklare?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gör enkelt era gamla farliga kites säkra!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.