Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland 20081026 av pressfotograf.se

  • gifvars

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 09:10

    Tjena.

    Häliga bilder, var på Gotland är det?

    Mvh,
    -JG

  • the-champ

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 09:14

    @styret 512051 wrote:

    klipp av en ärm och en bit av axeln från en gammal våtdräkt, stoppa in objektivet i ärmen och klipp av den så att den slutar mitt på motljusskyddet. lite tejp för att säkra runt huset sen är man good to go ganska länge.

    Jag har även använt 7 liters fryspåse med tejp framtill och runt “kikhålet” och det funkar också hjälpligt.

  • pure

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:36

    Det som jag oxå tycker är bra som skiljer sig lite är att bilderna är tagna med vindsurfarna väldigt nära i bilden vilket gör en bättre närvaro känsla

  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:48

    Ja, det stämmer och ser spännande ut, men det kan också bli lite för mycket av den varan jämfört med bilder som ger lite mer översikt.

    Men eftersom det just är den typen av närbilder om pressfotograf vill ta så är det extra passande hur han lyckas redigera dem så de både har bra kontraste och ett lagom belyst ansikte. Själv tycker jag ofta det är svårt att få till detta och anskitet blir ofta lite mörkt när man samtidigt vill undvika att blåsa ut det vita i skummet

  • dr-masse

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 14:01

    @pure 512144 wrote:

    Det som jag oxå tycker är bra som skiljer sig lite är att bilderna är tagna med vindsurfarna väldigt nära i bilden vilket gör en bättre närvaro känsla

    Bilderna är nog beskurna ganska mycket, skulle jag tro.

    Men grymt fina är de hursomhaver!

  • pressfotograf-se

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 16:55
    dr Masse;512150 wrote:
    Bilderna är nog beskurna ganska mycket, skulle jag tro.

    Men grymt fina är de hursomhaver!

    Det är roligt att läsa om mina bilder 🙂 De flesta är inte så beskurna, då tappar man kontrast i dåligt väder. Jag försöker att använda ett objektiv som gör att man kommer nära, i detta fall passade 500mm bäst, senas jag var på Torö så körde jag 300/2.8 IS för closeup bilder och ett 135/2 på min andra 1dmk3 för lite mer översiktsbilder. Jag valde 135/2L framför mitt 70-200/2.8L IS av anledningen att jag kan få kortare skärpedjup men fasta gluggen.

    En sak som jag tror gör att ni upplever mina bilder som bra är att jag försöker att använda så kort skärpedjup som möjlig. Då framträder surfaren mer och bilderna sticker ut. Men för detta krävs lite dyrare objektiv.

    Jag tar alla bilder i RAW så att det går att justera dom i efterhand, har inte tagit en jpeg på flera år…

    Jag delar gärna med mig av lite tekniska tips om ni vill, kanske i en annan tråd.

    /Pontus

  • petter

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 17:02

    Mumma, mycket fint!!!!

  • the-champ

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 19:07

    @pressfotograf.se 512205 wrote:

    Det är roligt att läsa om mina bilder 🙂 De flesta är inte så beskurna, då tappar man kontrast i dåligt väder. Jag försöker att använda ett objektiv som gör att man kommer nära, i detta fall passade 500mm bäst, senas jag var på Torö så körde jag 300/2.8 IS för closeup bilder och ett 135/2 på min andra 1dmk3 för lite mer översiktsbilder. Jag valde 135/2L framför mitt 70-200/2.8L IS av anledningen att jag kan få kortare skärpedjup men fasta gluggen.

    En sak som jag tror gör att ni upplever mina bilder som bra är att jag försöker att använda så kort skärpedjup som möjlig. Då framträder surfaren mer och bilderna sticker ut. Men för detta krävs lite dyrare objektiv.

    Jag tar alla bilder i RAW så att det går att justera dom i efterhand, har inte tagit en jpeg på flera år…

    Jag delar gärna med mig av lite tekniska tips om ni vill, kanske i en annan tråd.

    /Pontus

    Jag fotar också bara i Raw och har slutat helt med jpeg .Mera jobb men resultatet blir klart bättre.Hoppas jag träffar på dig någonstans och du har ditt 500:a med dig ,skulle vara kul att få testa några kort och känna på gluggen.
    Owe

  • pressfotograf-se

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 19:29
    The Champ;512255 wrote:
    Jag fotar också bara i Raw och har slutat helt med jpeg .Mera jobb men resultatet blir klart bättre.Hoppas jag träffar på dig någonstans och du har ditt 500:a med dig ,skulle vara kul att få testa några kort och känna på gluggen.
    Owe

    På mitt sätt att jobba går raw bilder betydligt snabbare att arbeta med….

  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:03

    Jag håller med om arbetsflödet med raw. Vad kör du för redigeringsprogram (jag kör Aperture)? Om du är sugen på att dela med dig vore det intressant att höra några indikationer på hur du efterbehandlar bilderna. Som sagt tycker jag de har en lite speciell, men mycket bra “look”.

  • the-champ

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:09

    @Ola H. 512274 wrote:

    Jag håller med om arbetsflödet med raw. Vad kör du för redigeringsprogram (jag kör Aperture)? Om du är sugen på att dela med dig vore det intressant att höra några indikationer på hur du efterbehandlar bilderna. Som sagt tycker jag de har en lite speciell, men mycket bra “look”.

    nu börjar det bi ännu intressantare men vi borde kanske starta en egen tråd för detta…
    Owe

  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:24

    Njae, att trådar fransar sig är internets signum. Oftast bättre att köra vidare där frågan i fråga uppstår.

  • ola_p

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:58

    Sällar mig till skaran som tycker RAW är lika smidigt som jpeg, så länge man har en dator som orkar med (inga större problem med min laptop). Själv kör jag Lightroom 2 + PSCS3 (fast PS åker sällan fram till wsurfbilder).

    Också nyfiken på efterbearbetningen… Riktigt skitväder är klurigt.

    Ang. brännvidderna, 300 på en 1D låter rätt vettigt för Torö, jag upplevde att 300+30D var precis på gränsen till att vara i längsta laget när jag plåtade där i vintras.

  • jocke_

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 22:18

    Ser ut och bli ngt imörn tisdag… Kan ju skicka ett sms när vi drar, förmodligen Gnisvärd el. Kovik 🙂

  • pressfotograf-se

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 03:43
    Jocke_;512348 wrote:
    Ser ut och bli ngt imörn tisdag… Kan ju skicka ett sms när vi drar, förmodligen Gnisvärd el. Kovik 🙂

    ok

    gör det.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland 20081026 av pressfotograf.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.