Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gott nytt… 2008?
-
De verkar ju inte ha begränsat dig i alla fall, Jonatan, med tanke på att du kört hårt med din superbukiga 4.2:a när jag kört 3.5 och Ola P 3.7. Om jag får gissa hade det iofs kanske varit lite mer lättseglat med ett 3.0 för oss alla i några av höstens sessions.
-
Ezzy Seglen:
Seglen är stabila utan att tumma på lätthanterligheten. Seglen känns mycket lätta i handen (precis som Basse påpekade)
Rörande buken:
Det stämmer Ezzy Wave SE -07orna har bra mycket mer insydd buk än åren innan.
Buken funkar kalas, seglet ger mycket drag när man behöver det.
Det är inga problem alls att stänga av (släppa på draget) i botten sväng trots buken.Ezzy har numera tre segel (för vuxna 😉 ) i sin segellinje.
*Wave Special Edition: http://www.ezzy.com/2007/sails/se07.cfm
*Infinity: http://www.ezzy.com/2007/sails/infinity07.cfm
*Freeride: http://www.ezzy.com/2007/sails/freeride07.cfmAnvänder själv seglen 4.2, 4.7, 5.2 & 6.0
Lars_K kom ihåg att du skall testa mina segel nästa gång vi möts ute på vattnet.
Mvh
Peder -
Topp!
Jag har kommit fram till att jag gillar segel som blir helt platta när jag skotar ut. Men det är säkert en vanesak. Ska bli kul att testa dina Ezzy!
Synd bara att jag redan har beställt nya Naish Session ’07… 😉 -
@Lars_K 363000 wrote:
Topp!
Jag har kommit fram till att jag gillar segel som blir helt platta när jag skotar ut. Men det är säkert en vanesak.Det Hot Smack jag hade 2006 hade lite av samma princip som Ezzy (fast inte på långa vägar lika mycket insydd buk). Jag håller med om att det i princip känns som om man kan stänga av dem helt i bottensvängen, trots att buken egentligen finns kvar där. Det som jag tycker skiljer jämfört med ett segel som blir helt platt är snarast i toppsvängen. Jämfört med t ex mina SO (som blir platta) har seglet liksom lite ”egendrag” kvar hur man än skotar det. Det gör att man får vara aningens mer exakt med segelhanteringen. I vissa situationer kan det vara det här lilla draget som gör att man halkar av vågen istället för att halka med etc. Men givetvis är det här väldigt mycket en vanesak.
En sak som verkar gälla Ezzy (och också gällde mitt Smack) är att trots att buken är väldigt hård så är segelt i sig mjukt. Det beror på att maststrumpan liksom inte roterar utan hänger bakom masten när seglet inte har tryck i sig (lite tvärtemot många andra segel, typ NP, Naish etc). När segelt sedan fylls ut dras liksom maststrumpan åt sidan. Den processen ger an slags fjädrande känsla som gör det tunga draget förvånansvärt lätt att hantera när det är stökigt, byigt och allmänt bökigt.
Hur som helst är det kul att det finns så månge i grunden helt olika sätt att lösa det här med vågsegeldesign. Det är säkert nyttigt att testa runt lite för att se om det finns segel som passar ens stil bättre än det man (tror att man) för tillfället gillar.
-
Jo, det går nog att skota ut dem, men de blir ju aldrig platta. Men utskotningen ger en mer gradvis ändring av draget i seglet till skillnad mot vissa andra segel som kan gå från maxtryck till 0 väldigt snabbt.
Det finns väl för och nackdelar med båda varianterna..
Det är faktiskt en 4.0 jag har.. =)
-
Spelar väl ingen roll när det dyker upp bildre på prototyper?? Klart tillverkarna börjar utvecklingen av nästa års grejor så fort dom e klara med 07orna. Det som spelar roll är väl när grejerna finns tillgängliga.
-
Ezzy är självklart fina segel. Jag gillar verkligen Ezzys envisa detaljförbättrande på sin grunddesign. Full respekt. Ezzy har en bestämd uppfattning om hur ett vågsegel ska funka och kör på den linjen, år efter år. Jag är dessutomsäker på att hans 07 design funkar, om man vill ha ett stabilt och relativt bukigt segel. Hot (som jag kan mycket bättre) har använt exakt samma princip med lattorna bakom masten och mycket insydd buk i sina freeridesegel och camberlösa slalom/speedsegel i alla år. De funkar kalas!
Det enda negativa man kan säga om det är väl om man har en annan uppfattning än Ezzy om hur man vill att vågsegel ska kännas, då får man helt enkelt gå till en annat fabrikat.
Vad gäller designändringar som inte har med funktion att göra har jag en lite kluven inställning. Om grafiken och materialval, sömmar mm inte har någonting alls med funktion att göra så är det väl ok, givet att det är snyggt och inte påverkar funktionen negativt. Visst är det kul med snygga segel. tänk om alla hade gråvita segel, vad trist det vore. Rent effektsökeri som påklistrade färgade teaper mm helt utan funktion är jag rätt trött på dock.
Vi har en tendens att gilla de segel vi av någon anledning seglar med. Det är nog en rätt komplicerad psykologi/sociologi som ligger bakom den ibland rätt konstiga märkeslojaliteten som vi bland visar upp. Detsamma gäller varför vi av någon anldning ogillar andra märken.
PERSONLIGEN har jag till exempel lite imageproblem med North bl a för att det är en tysk firma??? Är jag rasist? Nej nej, men att döpa ett vågsegel till Ice kändes extremt fel när Ice samma år var den mest dödande och omdiskuterade drogen på Maui. Att döpa ett vågsegel till en dödande drog… skulle inte kunnat ske hos Ezzy, Mauisails, NP eller någon firma med koll på Maui. Jag har en grymt kluven inställning till Mauisails, inte pga seglen (jo kanske lite) men mer till Barry Spanners personlighet. Värre besserschmit har jag sällan stött på. Kan verka ödmjuk på ytan men snackar såååå mycket skit om andra firmor…. Hot: Gör en djädrans massa segel som funkar kalas, dessutom med OLIKA konstruktion och känsla och desutom med en material och detaljkvalite som inte slås av någon. Men framför allt gillar jag Jeff som person och allt han står för. Han drivs av att bidra med något substanitellt till det han älskar över allt annat. Han seglar i stort sett varje dag med sina egna produkter och har så gjort i över 20 år. Han är full av stoke. Han tycker det är helt ok att man tävlar men tycker också att tävling inte bör vara huvudfokus. FUN, att kunna ha maximalt kul på vattet, är det som driver utvecklingen av hots produkter. Jeff är grymt strulig vad gäller affärer men ödmjuk och hjälpsam.
Anledningen till att jag började sälja Hot i Sverige har mer med min relation till Jeff, hans vänner och anställda, och till hans segel att göra än med affärer. Jag vill defintivit INTE bli en stor vindsurfinghandlare, eller konkurera med de etablerade butikerna, eller med andra garagesäljare. Jag tycker till exempel att det är grymme taskigt mot de riktiga butikerna att sälja segel till priser som inte täcker normala omkostnader. Visst kan man ha ett superstort ”team” som täckmantel för att prisdumpa, men då kommer vi nog inte ha några fullsortimentsbutiker med öppet alla dagar i framtiden. En rätt stor del av det som blir över från min hotfösäljning går tillbaka till er i form av stekheta aftnar där både inträde (lokalhyra), pilsner och korv är i princip gratis… Vilket helgon man är! Nejdå, lite hamnar i fickan, inte så det räcker till några Mauiresor, men kanske till en ny custombräda eller så.
Ständiga designskiften hämmar utvecklingen? Knepig fråga. I en annan tråd för något år sedan minns jag hur någon skrev att Hots nya SO var rätt tråkigt: Samma gamla flamma, inget nytt. Ola H och jag svarade genom att beskriva SOs utveckling genom åren, dvs rätt mycket nytt. Högre upp i denna tråd finns en kritik mot bl a SO och att de ändrar flamman så mycket… ? Nu blir jag trött. Jag lovar att förklara varför seglen ser ut som de gör, men det får bli någon annan gång. Just nu lutar det åt en stekhet afton i V-berg 20 april. Kul om det som vanligt blir stor uppslutning och fest! Oavsett om ni är ”sponsrade”, ”kör för” någon firma, eller kanske jobbar i/med någon vindsurfbutik, vore det kalaskul om ni kom. Mer info kommer såsmåningom.
Hoppas jag inte gjort någon ledsen eller provocerat någon med mina ovanstående högst personliga och subjektiva funderingar. Självklart kan man köpa det som är billigast, det som man lyckas pruta ner mest, och bli skitnöjd. Ett kanske minst lika vettigt allternativ är at köpa A-märken med A-kvalitet ett år beggat. Man kan strunta fullständigt i vilka värderingar och beteenden som finns hos personer bakom en produkt, så länge produkten funkar. Allt är ok. Vi har olika ”djup” i vår relation till våra vindsurfingprylar, vi olika motiv till varför vi vindsurfar, vi har olika budgetprioriteringar, etc. Jag vill bara ge min bild på det hela.
Keep the stoke going!
Jesper B
-
@Jesper_B 369947 wrote:
PERSONLIGEN har jag till exempel lite imageproblem med North bl a för att det är en tysk firma??? Är jag rasist? Nej nej, men att döpa ett vågsegel till Ice kändes extremt fel när Ice samma år var den mest dödande och omdiskuterade drogen på Maui. Att döpa ett vågsegel till en dödande drog… skulle inte kunnat ske hos Ezzy, Mauisails, NP eller någon firma med koll på Maui.
Jesper B
Shit! Jag som kör North ICE… Innebär detta att man riskerar att bli överkörd närmsta dagarana? 🙂
Och… Min relation till min surfutrustning är jävligt oromantisk…. Helt utan stil. Köper årsgamla grejor av första surfluder(som i teamseglare) som säljer sig billigt 🙂
North.. Neilpryde… Vågförstärkta slalomsegel som någon sa…. Nämde jag att jag kör en produktionsbräda ifrån Mistral som enligt tidigare tråd var ruskigt ohett….
Jeppe, du får sälja på mig några HOTsegel och lite allmän surfsoul…
Men å andra sidan behöver jag inte gå ut och visa attityd utan kan fokusera på FUN-sidan av det hela…. 🙂
-
Du skriver att Jeff har en massa stoke.
Det har ni gemensamt! Skönt.
Jag är dock lite besviken på det skrala fotomaterial du försett oss med. Fy skäms! Mer Mauibilder – NU!
-
Intressant Jeppe, men jag saknar en analys av ”mitt” märke.. 😉
Frippe: Lärde du dig inte att North var fel prylar när du offrade lite grejer till ett par kossor? (Att kossorna har koll på vad som inte är hett och trampade sönder det är ju rätt imponerande…) 😀
-
Kan det vara så att Norths segel i själva verket efter vatten i frusen form och inte knark? Vi kanske har lite olika referensramar – Maui/Linköping?
: )
-
Ice är ju också den post i telefonboken där man ska lägga in nödnummer till anhöriga. North Ice är ju dessutom isvita…tur att inte allt krestar runt vad knarkarna på Maui gör…men knark och surf har kanske tätare koppling där än här hemma i Sverige. För mig räcker det att de är så jävla goa att segla med, inte som tidigare Dr X och Superstar som var stenhårda som slalomsegel. Och sen så är det ju Nik Baker som testar dem. Sen att det råkar vara ett Österikist (ej tyskt) investmentföretag som äger dem är ju en annan sak. Adidas, Puma, Red Bull, Atomic kommer också från Österrike (liksom Hitler tyvärr…..). Förresten skan man nog inte klanka ner på Tyskarna vad gäller surf. 60 % av all vindsurfutrustning säljs i tyskland så vi ska nog vara jävligt glada att dom finns, utan dom ingen vindsurfingindustri.
Om man ska välja märke efter soul så blir jag mest sugen på Severne. Där har vi en kille som vet vad han gör och dessutom är en GRYM seglare.
-
Yo!
Min poäng var inte att dissa north, i synnerhet inte dess mer objektiva egenskaper som jag inte vet mycket om, jag bara tog det som ETT exempel på hur man kan känna (jag känner) kring ett märke bland andra. Min poäng är att vi har olika känsla för olika segel och olika märken som har rätt lite med produkternas mer objektiva egenskaper att göra. För mig – dvs för mig, vill inte påstå att det är det enda eller bästa sättet – är det självklart att man vill ha grejor som man kan stå för på ett lite djupare plan. Kanske är det extra viktigt då man också säljer prylar. Jag skulle inte kunna sälja prylar som kom från ett gäng idioter, dvs som jag uppfattar som ett gäng idioter. Kanske är det jag som är idiot?Ber om ursäkt till alla northfans för mitt val av exempel. Jag kanske ska fylla på med fler som handlar om andra märken… nej då får jag nog bara en massa mothugg.
Det är nog vettigare av mig (och andra) att fokusera det positiva, och i den lilla och ganska magra vindsurfingbranschen skulle nog inte mycket hända om det inte var för alla superpositiva stokade bros.
Live it up!
Jesper B
Som idag missade vindsurfa en lite större dag på Lanes i finfin konavind, men som är toppenglad ändå efter bland annat morgonsurf med älsta dottern och beställt en SUP-paddel i koa, balsa och bass, med ett blad, skaft och handtag helt anpassat för mig!
Logga in för att svara.