• watertouch

    Medlem
    25 juni, 2002 vid 12:45

    En sån här fastspänd på armen hade ju varit riktigt fräsigt:
    http://www.garmin.com/products/gpsIIIp/

  • pete

    Medlem
    25 juni, 2002 vid 14:38

    Har just köpt en Garmin Etrex Venture à 2578:-. Liten, smidig och vattentät. Har dock inte testat den med surfning, men det borde funka utmärkt om du skaffar nån typ av mobiltelefonfodral. Finns i alla båtprylaffärer.

  • calle_b

    Medlem
    25 juni, 2002 vid 15:30

    Fan va läckert! För dom som undrar o inte vet kan jag tala om att vi seglar i farter upp mot 37 knop cirkus. Loggade oss med motorbåt förra sommarn o på kryssen låg vi på ca 30 knop. Slör och med våggrejer med stropparna som på en freeride gissar jag seriöst på 35 knop. Utan problem. smile.gif

    Ha d gott!

  • Knatte

    Gäst
    25 juni, 2002 vid 19:56

    Jag har en Garmin 12. Den är lite större än etrexen, men har likvärdiga funktioner och är billigare. Har den i en vattentät mobilpåse på bommen.
    När det gäller segla i 35 knop, så är jag inte övertygad om, att det är så lätt…
    Svenska rekordet är på 41 knop av Bringdal! Har själv som fortast seglat drygt 29 knop hitills. (har dock inget racingsegel nu) 25 knop är inga problem, men sedan blir det betydligt segare.

  • swe-1

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 16:37

    Var loggen på motorbåten kalibrerad?

    Har en Garmin eTrex Venture och bärväskan till denna något modifierad med ett band så att man har den på överarmen, funkar perfekt. Har dock aldrig lyckats komma upp i mer än 28 knop på slör med mina formulaprylar. Om dina prylar verkligen gör 30 knop på kryss dvs ganska precis dubbelt mot min formula så är jag mycket intresserad om dom är till salu. Är i stort behov av mer fart, speciellt på kryss… frown.gif

    //JIMMY

  • tomtenissen

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 17:26

    Jamen vi kan kanske dela upp alla inlägg i formula/race respektive slalom/wave/freeride. Finns ju ganska radikala skillnader, nämligen att det ena kör man i lättvind och det andra i hårdvind. I kuling slår ju en långsam wavebräda en snabb racebräda med hästlängder, eller har jag helt fel?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 18:49

    Ja du har faktiskt helt fel…

  • tomtenissen

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 20:17

    Jaha inte vet jag, är inte så hemma. Men redogör du då, istället för att leka fisförnäm besserwisser.

  • Knatte

    Gäst
    2 juli, 2002 vid 09:50

    Tillägg: Jag har som mest gjort 29.5 knop på slör/läns. Men samtidigt har jag gjort 27 knop på halvvind på gräns till kryss. Men detta innebär att det borde finnas mer att ta ut på slören.

  • calle_b

    Medlem
    2 juli, 2002 vid 13:15

    Vi har mätt med bil oxå. Kört parallelt med polarn i 60-65 km/h…. 60/1.8= 33 knop cirkus. Detta var en dag med 5.2 och Saxo (80 liter) med stropparna hyfsat långt bak med en 32 fena ny. Seglet är ett north, convertigo 5.2 uttagen camber. Neddraget ordentligt med mycket ös= perfekt överriggad.
    Jag antar att jag får ge Petter ett tack då jag för 3 år sen gick in o kollade “segla snabbare”.

    Ett litet tillägg är att jag och polarn faktiskt har seglat om minst en formula snubbe. Detta då på halvind/slör med ca 2 kvadratmeter mindre segel. En och annan fullt
    planande, ösande, snabbt gående motorbåt har man haft nöjet att segla om oxå. smile.gif

    Och nej, utrustningen är inte till salu wink.gif

    Ha d gott! Förresten! Är d nån som har sett till den så kallade kulingen i dag/tisdag 2/7 ? Inte jag……

    Ses på vattnet

  • swe-1

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 06:59

    Då jag inte är någon speedkanon och efter NM på Öland insett att jag är kass i hårdare vindar överlämnade jag GPSen och ansvaret till Per Svanberg SWE-16.

    Vi seglade i går utanför Oxnö, dvs på norra Mysingen. Vinden var S-SV 12-15 m/s och vågorna var minst sakt jobbiga. Jag och Sebastian stod på land och bevittnade hur Per lämnade Conny SWE-22 (som innehar det officiella speedrekordet i Stockholm 30.5knop) och Stefan Jeleby SWE-9 i kölvattnet. Det såg ut att gå fruktansvärt fort, så fort att Per tappade kontrollen när han fick för mycket luft under brädan och slutade i ett jätte pladask en späckhugare hade varit avundsjuk på. På´t igen! Efter ett gäng repor började trion kryssa ut igen, Jag och Sebastian tröttnade och gick tilbaka till bilarna, lagom till jag hade riggat ner, kom Per tillbaka.
    -Det är inte lätt att komma över 30 knop!
    -Det såg ut att gå grymt snabbt, va blev det?
    -28.2 knop….

    Per seglade på Starboard Formula X-186, Gaastra Nitro III 10.4 och Fin´s 66 Fena.

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 13:09

    Jimmys slör förbi startbåten var snabbast på NM. Jimmy är snabb och vet vad han snackar om.
    Killarn som snackar speed här och nu kanske skulle ställa upp mot Pascal Maka!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 13:54

    lite gps info o bilder finns på http://www.twc.nu välj sedan “spots” och GPS
    /m

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 13:56

    Håller med!! Jimmy var grymmesnabb på NM. Men att segla över 30 knop är ingen lek. När jag fick låna en GPS och körde i 30,5 knop gick det fort. Faktum är att jag går snabbare med formulabrädan än med min wavebräda.

    När vi var nere i Danmark och tränade så blåse det lite för mycket för att köra formula. Men Jona Ljungström hadde med sig sin slalomprylar och fick låna jimmys GPS. Vi trodde då att han skulle segla grymt mkt fortare med slalomprylarna, men icke 28 knop om jag inte minns helt fel.

    mvh conny

  • swe-16

    Medlem
    3 juli, 2002 vid 14:56

    Kom ihåg att Björn Dunkerbeck slog inofficiellt speedrekord i klassen “open water speed record”, dvs på öppet hav för några år sedan någonstans kring 35 knop! Det är FRUKTANSVÄRT snabbt. 30 knop på kryssen och 37 knop med vågprylar på undanvind….det finns inte!

    Köp en GPS och kolla själv! Bilar och båtar är INTE relevant att testa emot…du måste ha mätaren på dig själv om du skall få fram sanningen.
    /Per

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.