Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gps handhavande

  • Gps handhavande

    Publicerad av tbsurf på 7 mars, 2006 vid 08:24

    En liten genomgång kanske på hur man får bitarna att funka så bra som möjligt

    Fyll den här tråden med tips&trix så att allt är solklart inför säsongen

    Vet att bappel är på g med v1.0 av en svensk gps-speedsurfing howdido

    :tongue:

    stang svarade 18 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • tbsurf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 08:27

    får väl börja med en riktigt enkel

    Gps ska vara inställd på 2sec

    :smirk:

  • tbsurf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 08:36

    Gps ska placeras i en aquapac högt uppe på valfri arm

    Obs att detta kommer vara den enda godkända placeringen av gps from nu

    :ooo:

  • stang

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 09:45
    tbsurf wrote:
    Gps ska placeras i en aquapac högt uppe på valfri arm

    Obs att detta kommer vara den enda godkända placeringen av gps from nu

    :ooo:

    Hmmm jag brukar sätta min på masten ovanför bommen. Skulle inte detta vara ok, bättre mottagning än så kan man ju inte få?

  • c-g

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 10:36

    Ja och jag kör med den högst uppe på axeln på flytvästen, väl synlig för alla satteliter.
    Däremot inte så väl synlig för mig själv att titta på, men det är mindre viktigt på vattnet. Bara man får en bra logg.

    Den absotut bästa positionen har ni glömt här och det är naturligtvis högst uppe på sin Speedhjälm för dom kör med hjälm 🙂

    Att ha den i en Aquapack på armen är ingen garanti för en bra logg om packen vrider sig som den lätt kan göra i brutalt chop, då blir GPSen mer eller mindre hängande på undersidan av armen tittande ner mot “fiskarna i vattnat”

  • pugge

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 11:21

    Det man bör tänkta på i första hand är att ha så fri sikt uppåt som möjligt för gps-en (även vid stillastående), har man den runt rigg eller brösthöjd eller lägre så kommer den ju inte funka nått vidare när man ev. ligger i vattnet och vilar/väntar på bra vind. Har gps-en tappat signalen vilket den gör rätt fort vid u-läge så tar det en liten stund att hitta signalen igen, när den åter börjar logga kanske du har hunnit 100m och spiken är ett faktum.

    Fördelen med överarmen som tbsurf nämner är att oftast har man armarna ovan vattnet hela tiden oavsett du ligger i vattnet står på brädan eller vilar vid stranden. Har man exempelvis gps-en på riggen och den ligger i vattnet så kanske man glömmer bort att låta gps-en hitta signalerna innan man drar iväg.

    Så ett tips är att alltid slänga ett öga på gps-en innan du dra iväg efter ett fall eller liknande att den verkligen har hittat signalen igen!

    /Pugge

  • svenne

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 11:53

    Varför ha en Aquapac över huvudtaget, varför inte ha en vattentät GPS från början?

  • jester

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 12:29
    Svenne wrote:
    Varför ha en Aquapac över huvudtaget, varför inte ha en vattentät GPS från början?

    Foretrexen har ett väldigt vekt armband. Vet flera som blivit av med sin GPS pga det (är vanliga sprintar som i en armbandsklocka). Jag fäster min Aquapak med en karbinhake i flytvästens axelband, och ett litet resårband runt armen.

  • tbsurf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 13:58
    Stang wrote:
    Hmmm jag brukar sätta min på masten ovanför bommen. Skulle inte detta vara ok, bättre mottagning än så kan man ju inte få?

    Ingen aning om just det är ok, har du någon fil så man kan få se hur det ser ut?

    Det jag däremot har sett är att ett flertal alternativa placeringar har genererat filer där hastigheten fluktuerar inom ett onormalt stort område jämfört med ex den placering som jag förespråkar.

    /tb

  • tbsurf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 14:01
    C-G wrote:
    ………då blir GPSen mer eller mindre hängande på undersidan av armen tittande ner mot “fiskarna i vattnat”

    nä precis, så kan man ju inte fästa den, man får spänna åt den lite så att den inte snurrar

    😉

  • tbsurf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 14:08
    Pugge wrote:
    Så ett tips är att alltid slänga ett öga på gps-en innan du dra iväg efter ett fall eller liknande att den verkligen har hittat signalen igen!

    /Pugge

    härligt pugge, det här är ett grymt bra tips att tänka på inför säsongens alla sammankomster. det går så mycket fortare att granska filen om man tänker på detta

    🙂

  • tbsurf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 14:10
    Svenne wrote:
    Varför ha en Aquapac över huvudtaget, varför inte ha en vattentät GPS från början?

    någon speciell gps som du tänkte på ?

  • cjs

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 18:51

    någon som känner till någon armbands gps som rymmer mer än 500waypoints?

  • getwet

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 19:24
    tbsurf wrote:
    En liten genomgång kanske på hur man får bitarna att funka så bra som mögligt

    Fyll den här tråden med tips&trix så att allt är solklart inför säsongen

    Vet att bappel är på g med v1.0 av en svensk gps-speedsurfing howdido

    :tongue:

    Kalasbra om bappel, mannen som vinner i längden, gör iordning en bibel för oss fartidioter. Redan förra säsongen har det reggats 34 st Svenska seglare på gps speeds. Jag tror vi är den näst största nationen på siten i antal användare och det kommer garanterat bli fler kommande säsong, kanske en dubblering. Även de tävlingar som anordnas under året kommer att locka in ännu fler glada amatörer och den som satsar hus hem och fruar på att bli snabbast…
    Och eftersom vi blir fler och fler användare på siten så krävs det mer tid av rtk:n för att kontrollera att allt gått rätt till och att filerna är korrekta utan spikar eller andra konstigheter. Detta görs eftersom man vill från “HK” i Holland se till att siten är både seriös och trovärdig.
    Vad man då ska minnas är att rtk:n gör det här på sin fritid och gratis. Att då tillbringa flera timmar vid datorn efter en blåsig helg för att kolla filer kanske ter sig mindre lustigt, vilket kanske lätt kan bli en situation om antalet utövare blir det dubbla. Redan idag får rtk:n ofta tvätta och returnera filer som är felaktiga. Om sedan många skickat in sina filer helt otvättade, felaktiga inställningar, massor med spikar mm. så blir det till slut en ohållbar situation.
    Därför tycker jag att det är jättebra att bappel skriver en bibel till både erfaren och nybörjare på gps speedsurfing.

    Vad jag förstår så är det även på gång fler rtk:n här i Sverige, hoppas att det kanske kan bli en till för jag misstänker explosion på gps speedsurfing en bit in på denna säsong. Kanske en rtk chef Sverige, samt två rtk placerade med geografisk destination östkust och västkust.

    Förutom det så är jag skittrött på vintern nu, -17 utanför stugknuten……

  • faster

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 20:42
    tbsurf wrote:
    Gps ska placeras i en aquapac högt uppe på valfri arm

    Obs att detta kommer vara den enda godkända placeringen av gps from nu

    :ooo:
    Om nu våran RTK skriver var gps ska placeras för att en session ska vara godkänd. Varför måste ni då in å skriva var ni placerar eran gps ????????? Det är ju bara att rätta in sig i ledet, finns ingen anledning att diskutera andra placeringar när endast valfri arm är godkänd. Slutdiskuterat

  • tbsurf

    Medlem
    8 mars, 2006 vid 15:19
    cjs wrote:
    någon som känner till någon armbands gps som rymmer mer än 500waypoints?

    sorry kan inte hjälpa till där, men berätta gärna vad du ska med så många till
    jag har inte mer än 9 sparade i min just nu :laugh:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gps handhavande

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.