Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS-kännare!

  • GPS-kännare!

    Publicerad av Knatte på 6 juli, 2004 vid 19:00

    Hoppas att några av de som använder GPS:er här,(Gurra kanske??) kan ge mig några handfasta tips smile.gif
    Jag har inga problem med att föra över datan till datorn från GPS:en.
    Jag använder en Garmin 12 och mottagande program är Fugawi 3.0.

    Mitt problem är att jag inte får med fullständig info till kartprogrammet. Den enda info som jag får, är sträcka i km alt nm beroende på inställning. Sedan får jag en plottad linje enligt waypoints.
    Finns det mer att hämta i Fugawi eller finns det något bättre program för detta?? confused.gif
    Kom gärna med hjälp eller tips angående detta smile.gif

    Nästa fråga: Är att jag inte kan få någon bild över sträckan, utan måste alltid göra en skärmdump för att få något bild att visa för omgivningen. Någon som vet hur man på ett enkelt sätt kan få en BMP, GIF eller JPEG bild över det som är uppritat i kartprogrammet??
    Bifogad en skärmdump från dagens segling, som var väldigt bra!! grin.gif

    Knatte svarade 19 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • billie

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 19:29

    Försök få tag i en version av Garmin bluechart . Den fungerar perfekt till att utvärdera var man har surfat och med vilken hastighet.

  • Knatte

    Gäst
    6 juli, 2004 vid 20:22

    Är Garmin Bluechart kopplat till kartor på samma sätt som Fugawi?
    Vad är den stora fördelen med Garmin Bluechart kontra Fugawi? Kan du ge mer exempel så att jag förstår skillnaderna. Tacksam för lite mer info smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 20:52

    Jag har seglat för om masten (segelbåt) och har använt fugawi o gps ihopkopplat men jag förstår inte vilken information du är ute efter?
    cool.gif

  • the_novice

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 21:09

    Det ser ut som du fick kläm på kryssningen till slut efter “lite träning” inne i viken!!!

  • Knatte

    Gäst
    6 juli, 2004 vid 21:16

    Info jag är ute efter: Att jag kan få samma info i Fugawi, som jag har på displayen i GPS:en. Då bör jag väl se mer exakt (i efterhand) var/när jag seglar fort osv.

    Men framför allt vill jag jag kunna göra bilder av kartorna kopplade till waypointen.
    Dvs slippa skärmdumpa varje gång crazy.gif

  • Knatte

    Gäst
    6 juli, 2004 vid 21:18

    Tolka det som tvärtom wink.gif När jag är ute och seglar längre ute i viken, så är det på slalombrädan.
    Strecken fram och tillbaka inne i viken, är senare efter bytet till vågbrädan wink.gif wink.gif

  • the_novice

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 21:29

    Haha, ja nu förstår jag…
    Jag såg ngn med en F2 logga i seglet som jag tyckte tog jäkligt bra med höjd (annars var det rätt ensamt därute), var det du på slalom brädan?
    Hur fort gick det förresten på slören in?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 21:33

    waypoint lägger du före segling för att veta vart du skall hän och längd. men jag seglar oxå i björlanda kile.Arne ooo.gif

  • Knatte

    Gäst
    7 juli, 2004 vid 06:40

    Japp!
    Det var jag som seglade Tigabrädan, med det gula Arrows seglet med F2 logga, ute vid starthuset. Var det du som höll mig sällskap där ute??
    Det borde det varit, då jag inte såg någon annan där ute smile.gif
    När jag slörade in mot viken så gick det inte så fort. Jag satte mitt max för dagen inne i fågleviken. Så långsammare en 27.3 knop gick det på slören innåt landgrin.gif

  • Knatte

    Gäst
    7 juli, 2004 vid 06:49

    Ok! Då kanske jag uttryckte mig lite oklart, angående waypoints smirk.gif
    När jag har tankat av GPS:en mot Fugawi, så får jag en massa markeringar i kartprogrammet. (Det som är blått på skärmdumpen)
    Denna kartan och de blå markeringarna, vill jag kunna föra över till en bild (BMP,JPEG eller nåt) utan att skärmdumpa. Jag har ju sett att Gurra lägger ut kartor och sträckor ibland. Så uppenbarligen är det möjligt i vissa program smile.gif smile.gif
    Kan jag göra detta i Fugawi programmet???? confused.gif

  • the_novice

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 07:12

    Ja det var jag med rött arrows segel och mistral bräda. Körde 6.4 då och tyckte det gick “rätt fort” att slöra tillbaks i dom stökiga vågorna, men det stämmer nog att man får bättre fart nere i viken med plattvattnet. smile.gif

  • stang

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 08:31

    Jag använder Garmins BlueChart vilket funkar lysande!!
    Där kan du få “rådatat” för punkterna GPSen har sparat under segling, dvs i varje punkt i den blåa linjen (på din bild alltså) kan du få upp Kompas kurs (bra om man vill räkna på kryssvinklar), hastighet, position mm. Sjökorten är vektoriserade så de är smidiga att jobba med! (Man kan ställa in hur mycket info man vill se osv)

    (Om du är intresserad kanske vi kan leka lite med DC++) grin.gif

  • Knatte

    Gäst
    7 juli, 2004 vid 08:48

    Jag har redan lekt lite med DC++ och hämtat hem lite Garmingött’ därifrån smirk.gif
    Plockade även ner Oziexplorer som andra har pratat om. Nu skall jag bara utvärdera (försöka lära mig hur programmen funkar smile.gif) och se vad som händer.

  • gurra1978

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 11:40

    Svar till:


    Jag har ju sett att Gurra lägger ut kartor och sträckor ibland. Så uppenbarligen är det möjligt i vissa program

    [/ QUOTE ]

    Jag trycker printscreen och klipper till en snygg bild i Photoshop. grin.gif frown.gif

  • Knatte

    Gäst
    7 juli, 2004 vid 11:57

    Ok!
    Då gör du som mig cool.gif
    Fast jag orkar inte alltid redigera bilderna i Photoshop längre.
    Trodde att det fanns en smartare lösning, som jag inte hade fattat ännu smirk.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS-kännare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.