Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS-loggad fart

• GPS-loggad fart

Publicerad av Knatte på 7 juni, 2000 vid 16:16

För någon månads sedan var det mycket prat om att använda GPS, för att kunna logga upp farten när man surfar. Är det någon som har testat detta i praktiken och kan delge några resultat. Praktiska tips och framförallt vilka hastigheter som uppmättes.

anonym-anvandare svarade 25 år, 8 månader sedan 1 Medlem · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2000 vid 17:19

Spana in: Fri 26 May här på konf. för en första lågfartstest.
    Det finns nån mer test utförd av andra typ 20 knop.

GPS:n fungerar perfekt/klockrent och jag använder den konstant nu när jag
    windsurfar och det blir rätt ofta.
    Jag har skaffat en bra antenn vilket kanske innebär att man slipper ”plasta in
    den” utan ha den i ett klart vattentätt fodral. Men kom ihåg att det går att fuska
    så det gäller att placera den rätt om man ska tävla. Och när du kommer hem kan
    du tanka ned dagens segling i PC:n och kolla även bilresan hem.

Men precis som när man försöker uppskatta vindhast så tror man ofta att det
    blåser mer än det gör, på samma sätt tror man att det går fortare än det ofta gör.
    Men å andra sidan är det ju känslan som avgör helt klart jämför X2000 och en
    go-cart i 200km/tim.

Jag kommer att testa vidare med en +9 och en 295 free-race som är i det
    närmaste en perfekt kombination om man vill segla fort utan att behöva befinna
    sig på Sotavento. Det finns ett grovt vad om Riddarfjärden och jag ligger lågt tills
    jag är i hamn.

Mao köp, du blir inte besviken jag lovar. Nånstans vid 25 – 30 km/tim dvs
    moppefart börjar det bli roliga, kolla vad du tycker.

Det kanske mest intressanta är att GPS:en öppnat upp för en helt ny tävlingsform
    som innefattar rubbet, Race, freestyle, speed.
    Arbetsnamnet kanske säger något om vad det handlar om: Speed-Wave
    En klart spektakulär tävlingsform där även publiken får sitt för en betydande del
    körs i slör i chop och med flera fullfartgippar typ slalom, i max-speed, men även
    bedömning ingår. Råaste kraschen tex.
    Det är total-focus på detta just nu från flera håll inte minst därför att de som är
    intresserade av race resp. freestyle kan ”plocka ur sin del” ur tävlingsformen men
    ändå köra i samma bana. Flera kan alltså vinna på olika grunder. Och det finns
    mängder med bästa:……Just nu är stadiet att tänka ut banor.
    Det här hade inte dykt upp om inte några börjat intressera sig för GPS och
    windsurfing.

Mao igen köp och det fungerar utmärkt med enklare varianter.
    Mvh/B

• anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2000 vid 18:53

Min polare sa att han mätte sin fart till 28 knop, detta med slalom 6.4 och en 295 freeridebräda. Kanske orimlig fart ?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2000 vid 19:04

Jag körde i helgen med en Garmin eTrex (ca 1400 kr) som är vattentät. Jag hade den instoppad i överärmen i våtdräkten (med antennen uppåt/utåt förstås), men den verkade fungera bra trots detta. (Det kan dock bli lite extra dämpning av satellitsignalerna om dräkten är genomvåt, efter ett dopp.)

Denna placering gör ju att man inte ser farten ”on-line”, men man kan i lugn och ro efteråt gå igenom toppfart, seglad sträcka, medelhastighet och t.o.m. mäta kryssvinklarna. Och det är ett ganska säkert sätt att inte skada den lilla prylen.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2000 vid 05:53

Skulle 28 knop vara orimligt? Lägg av…

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2000 vid 05:56

Hur går fusk till? Visar den högre hastigheter om man placerar den på ett
    visst sätt? Vore ett utmärkt sätt att spöa min kusin i speed segling.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2000 vid 06:13

Njaaaaa eftersom det tog ett tag att lära sig fuska och framföra allt komma på hur
    man ska undvika fusk så är det låg profil som gäller. Speciellt eftersom dom
    absolut första testerna med: Speed-Wave troligtvis kommer att ske på Fuerte
    eller Lanzarote om ca en månad och skulle det bli en massa snack om
    fuskmöjligheter så skulle det döda tävlingsformen innan den ens startat. Men som
    sagt det går att fixa.

I någon mån kan det också ha att göra med vilken GPS du använder.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA