Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS & Windsurfing

• GPS & Windsurfing

Publicerad av anonym-anvandare på 28 april, 2000 vid 14:35

Är det nån som seglat med en GPS för att kolla fart, sträckor och dyl?

Min premiär blir i helgen med en Garmin 12XL och är tacksam för all info så man slipper göra några bedrövliga misstag.

Medelhastighet och maxhastighet lovar gått men är det tex usel noggrannhet?? Måste man segla ”7 mil” för och få rimlig noggrannhet på hastighet etc.? Har jag torskat redan innan jag börjat testa.
    Jag har hittat en vattentät Aquapack för mobiler, räcker det? Finns det bra flytvästar med fickor i??

Fungerar detta bra så är steg nr 2 en klart efterlängtad test mellan en sprillans 294 Bee 164 (widestyle) och en outdated 295 Explosion (f.d. race-freeride) i alla typer av förhållanden och under lång tid.
    Äntligen ett ”personligt svar” efter alla diskussioner på konf. Detta har jag väntat på sen i julas minst, men nu är det dags på riktigt.

Alla prylar är på plats, en riktigt schysst vindmätare + några riktigt bra riggar mm. som kan switchas, så när som på ett enda större segel (Paddy blev det ett gult?).

En sak är säker fungerar det inte med en GPS:en så är alternativen grymt dyra det har ”preliminära förhandlingar” visat klart.

Tacksam för alla svar om GPS:er + Surfing för jag har ärligt talat 0-koll.
    Mr Plask

anonym-anvandare svarade 25 år sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • tjatte

Medlem
    28 april, 2000 vid 14:45

En bra GPS har mycket bra nogrannhet. Skulle amerikanarna släppa sin
    ”störning” på signalen så hade det blivit ännu bättre.
    Fart lär fungera hyfsat, undar om det går att testa olika brädor dock.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2000 vid 15:21

Tack för infot, det lovar gått.

En sån här brädtest blir givetvis mycket personlig. men topp hastighet är en av testerna, men viktigast för mig är nog ändå livlig-bräda känslan.
    Men med ett 9.3 GTX så kanske ändå den stora brädan vinner för jag vill segla ofta, det är viktigt för mig.
    Det som jag verkligen undrar över är när stora brädan börjar bete sig underligt i chop, hur hög, hur fort osv. har läst en del om det i Boards.
    Men oavsett så är vindhastighet, seglarens vikt (min 90 kg), och hastighet, rigg, mm viktiga om man skall tycka till om dom andra egenskaperna.

Men allra viktigast är känslan och kanske är det så att de här två brädorna är en ideal kombination för den segling som jag vill ha just nu. Mao segla varje dag om det går.

Igen tack för infot
    Premiär i morgon
    Mvh//Plask

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2000 vid 17:00

Kolla in den här sidan http://www.geocities.com/denniscornhill/sailtrack.html. Där finns ett Excell-program att hämta som räknar fram en mängd intressanta seglingsdata från ett GPS-spår. Har inte provat det själv ännu.

/ Leif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2000 vid 21:17

Toppen och tack för hjälpen
    Jag lovar att återkomma, konf. är suverän.

Jag är faktiskt grymt nyfiken nu på hur mycket långsammare en Bee 294 W.S. 164L går än en X-plosion 295 130L med en och samma Diablo 7.7 rigg i olika hårda vindar och i olika hög chop. Två nästan identiskt lika långa brädor.
    30% långsammare, 20%, …… Det här ska bli kul.

Mvh//Plask (>> det är så det brukar låta när jag surfar)

• johan-s

Medlem
    28 april, 2000 vid 21:40

Hur sätter du fast GPS,en på masten, tejpar du bara eller.
    Man vill ju inte förlora den lilla dyrbara leksaken

• hellaker

Medlem
    28 april, 2000 vid 22:24

Varför gå över ån efter vatten ? Kolla här http://www.speedtech.com/spdsurf.htm istället! Den funkar alldeles utmärkt, ger mer data (inkl top speed) är gjord för att vara I vatten, och är nästan lika billig som en dålig GPS.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2000 vid 22:46

Ja den verkar perfekt, suck och suck igen. Men jag får väl trösta mig med att jag faktiskt ”sponsrat” SFOR i Bosnien med just en sån här för ett år sen och den höll i 10 månader av osannolikt grymt oöm behandling. Så kvaliteten är det inget fel på.

Vad kan man säga, jo Garminen kan ”pipa” om man kommer totalt fel. Tex upp på stranden och jag har faktiskt lyckas somna för länge, länge sen i solen på en Wing i ”1.5 knop” så det kanske inte är helt fel.
    Nä du har rätt,
    men å andra sidan kan det ju vara bra att ha en karta över Berlin inprogrammerad …………….. nä inte det heller.
    OK jag ger mig
    Torsk………….eller Soptunna som det numera heter.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2000 vid 22:50

Jag tänker ha både Garminen och Alba Windwatchen med mig i Aquapack-påsar (för mobiler egentligen)
    Jag tänker ha dom på mig, letar efter en flytväst med fickor men nu till helgen….
    …………………………..jag köper nåt på OK som vanligt men dom ska med på nåt sätt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS & Windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.