Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grepp på brädan?

  • Grepp på brädan?

    Publicerad av joschen på 3 februari, 2009 vid 09:49

    Mitt grepp på min bräda utanför padsen börjar bli rätt kass…
    Vad ska man köpa och hur lägger man på det?

    peterka svarade 15 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • endy

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 10:01

    Tjena Joshen!

    Du hittar färdigt kit på http://ohana.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=674&cat=126
    Ingår allt du behöver, inkl instruktioner.

  • joschen

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 10:04

    Tackar, grymt snabbt svar får man ju säga!

  • joschen

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 11:06

    Någon som kanske kan ge en recension på denna… nån som provat? resultat?

  • musmagneten

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 12:28

    Jag ringde ner till Uffe Larsson i Varberg och frågade hur han brukade göra. En eloge till honom då han utförligt förklarade sina yrkeshemligheter. Köp 2-komponents klarlack från International (guldfärgade burkar). Pensla på ganska tunt och strö sedan ett jämt lager salt över – låt torka. Självklart avslutades samtalet med att han bad mig skicka ner brädan från Stockholm så HAN kunde göra jobbet istället…

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 12:31

    Jag har köpt paketet från Ohana och ska applicera produkten någon dag i veckan 🙂

    Kan återkomma med resultat då

  • joschen

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 12:46

    Grymt!

  • jocke-g

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 13:39

    Vad det gäller 2 komp lack så ska man tänka på risken att det löser upp grafiken om man har otur. Det gjorde den för mig. Kanterna på grafiken sudades liksom ut ingen katastrof men det var syggare innan. Vad det gäller greppet så blir det kanon med den. Och jag kommer att använda den nästa gång jag är i behov att lägga nytt halskydd.

    Lycka till

    Jocke

  • hanlar

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 13:49

    Jag har kört med fälgklarlack, hårdare än vanlig lack. Spreja tunt så de inte rinner och salta på lite. Blev hur bra som helst, ser ut nästan ut som nytt om man inte sprejar för tjocka lager… Lacken köpte jag på OK.

  • tsss

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 16:51

    @hanlar 528535 wrote:

    Jag har kört med fälgklarlack, hårdare än vanlig lack. Spreja tunt så de inte rinner och salta på lite. Blev hur bra som helst, ser ut nästan ut som nytt om man inte sprejar för tjocka lager… Lacken köpte jag på OK.

    hej

    Var köpte du fälg-klarlack?
    Jag frågade på Mekonomen förra året men dom hade inte.

  • joschen

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 18:45

    OK står det..alltså OKQ8!

  • hanlar

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 20:13

    jepp, OKQ8…

  • jesper_b

    Medlem
    4 februari, 2009 vid 09:37

    Vet inte hur många gånger denna fråga varit uppe på konfen. Visst kan man använda allehanda kryddor, men man kan ju också göra som alla proffsen gör, många skulle kalla det för att göra på rätt sätt.

    Behöver:

    1) Kompressor, funkar med en lite plutt från t ex biltema. Har man ingen kan man låna grannens.

    2) Spruta för underredsmassa (på bilar). Brukar ingå i ett sånt där billigt set med tillbehör till nyss nämnda komressor.

    3) Lite maskeringstape

    4) 2-komp klarlack. Jag brukar köpa från en billackfirma som har lite olika lacker. Tror min är pu-baserad och hård.

    5) Deck-dust. Här finns det lite olika produkter. Glasfiberflis, acrylbaserade mfl. Jag köper min från “Fiberglass Hawaii på Maui, men det bör gå att få tag på lite överallt. Jag kollade på nätet för ett par år sedan och hittade en akrylbaserad (se bifogad pdf) dock från en australisk firma(!?).

    Någon dl klarlack räcker, blanda utan förtunning i en lämplig behållare som tål 2-komp polyuretanlack (avklippt ursköljd mjölkförpackning är ett förslag). Blanda i deck-dust tills du har en konsistens ungefär som välling, kansse rätt tjock välling, men absolut inte gröt. Maskera av de ytor du inte vill ha halkskydd på (rails och kanske pads). Tryck ner röret/slangen från din underedsmassasprutare och provspruta lite på en skiva (min garagedörr har bra halkskydd). Om du har dekaler och lack under kan du ju provsprutsa på en dekal och lack också). Kolla ytan. Är den fin spruta brädan, annars blandar du i mer dust (om ytan inte ser knottrig nog ut) eller mer lack (om ytan blir klumpig). Kommer inte ihåg hur mycket lufttryck du ska ha, men jag har för mig att det brukar vara mindre än vid vanlig lackning. Det kan du ju också ställa in när du provlackar på garagedörren.

    Sen drar du över brädan med 3-4 halvsnabba svep. Kolla om du missat någon yta. Om så kör du ett till snabbt svep med sprutan där också. Det ska INTE vara tjockt. Då kan det rinna och bli tungt. Av med tapen. Vänta tills stenhårt (hellre för länge än för kort). Ut och rippa! Om du har känsliga fötter tar du ett mediumgrovt paper och drar av nån gång försiktigt. Smart att göra framme vid nosen oavsett så sliter du mindre på huden om du kör short och trillar liksom skonar seglet.

    OK, så här gör inte Uffe, men alla andra proffscustombrädtillverkare jag känner till. Tar typ en kvart och sen har du perfekt yta.

    /JB

  • svenne

    Medlem
    4 februari, 2009 vid 10:35

    Och har man inte spruta kan man pensla eller rolla ut det.
    Har man dessutom lite epoxi hemma går det också.

  • jopi

    Medlem
    4 februari, 2009 vid 10:57

    Hur gör ni rent sprutan sedan då, hatar jobba med saker som inte är vattenbaserat…

  • jesper_b

    Medlem
    4 februari, 2009 vid 13:41

    Förtunning. Funkar med biltemas billiga för tvåkomplacker. När man lackar (lack, halkskydd behöver man inte förtunna) ska man vara mer noggrann med att välja en förtunning som passar färgen (hålla sig inom samma färgsystem/ till rekommenderad förtunning är smart). /JB

    @jopi 528661 wrote:

    Hur gör ni rent sprutan sedan då, hatar jobba med saker som inte är vattenbaserat…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grepp på brädan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.