Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Guincho forever

  • Guincho forever

    Publicerad av jesper-b på 28 juni, 2011 vid 19:35

    Yo!
    Efter två smärtsamma dygn på Eurodisney (snacka om överreklamerad rip off), två betydligt trevligare dygn down-town Paris (Louvren är nästan gratis, maten djädrigt god) samt några löjligt snabba mil i bussen, landade familjen i Anglet för lite strand lek och vila. Blev två glassy surfdagar i ovanligt bra size för årstiden och två dagar mer stormig surf, varav en väl saftig för min smak. Bra skateparker och Biarritz lika trevligt om alltid. Två till fantastiska surf/stranddagar i San Sebastian, sedan ställde vi in GPSen på Guincho och tryckte ner. Portugisiska inlandet lika svettigt som alltid med långt över 35 grader – i skuggan! Men inte mer än 95km San Seabastian – Guincho så en dryg natt senare var vi framme vid ett soligt och glassy Guincho. Fantastiskt fin kvällssurf när tidvattnet var lite över mellanhögt (före och efter det rätt dumpande stängande sektioner). Första morgonen bjöd på mer fin surf och efter lunch hände det där som jag minns så väl alla åren jag brukade hänga här flera månbader (87-98). Den sydliga off-shorvinden la sig, vred om till nordväst och sedan mot nord och ökade. Några stack ut på 5.3-6.5 och såg inte ut att ha kul. Efter all fin surf vara jag lite halvdant sugen. Men när en och annan 5.3a nästan planade riggade jag mitt Bolt 5.0 (grymt bottendrag). Väl nere på stranden hade det ökat till minst 5.0, jag hade nog valt 4.7 om jag valt där och då. Men lite mer nedhal och ut. SJUUUUUUUKT kul!!!!!!!!!!!! Grejerna satt som ett smäck och trots en ganska sur fot som jag vägrat röntga pga risk för fraktur så funkade allt mer än väl. Det var på dagen 20 år sedan jag träffade min fru för första gågnen, på väg ner mot Guincho, och det var på dagen (!!!!) 15 år sedan vi gifte och och spenderade största delen av smekmånaden vid Guincho. Nu är jag här med hela familjen. Hilding 5 år boggerboardar som en tok, hans två storasyrror surfar, deras mor gör det hon brukar på sin semester; har semester, och jag får veta vad min kropp tål, dvs surfar och vindsurfar så det sprutar mjölksyra ur öronen.

    Rätt mycket kring Guincho är förändrat sedan 80- och 90-talen, i synnerhet ner mot Cascais, men sandbankarna är sig förvånandsvärt lika, beachbraket hann ta livet av två master redan innan jag var på vattnet, Vinden är ljum och (jag vet att Svenne gjorde världens längsta, dyraste och längsta (?) bomkörning hit häromvåren), och fasiken så pålitlig. Berget lika vackert, solnedgången lika bedövande… jag kände mig som om jag varit där ute och seglat varenda dag, trots att det är 13 år sedan. När solen började närma sig horisonten och 4.7 vinden avta slutade en efter en att segla. Jag gjorde tvärt om, laddade hårdare, senare och på den mest grävande sektionen just ovan de stora stenarna mitt på stranden. Inga problem att ladda fullt upp på den grävande sektionen, svårare att hantera landningen då det är så otroligt mycket luft i vitvattnet att brädan inte hittar så mycket att balansera på/i. Men det spelar ju liksom ingen roll om man får till det där riktigt sena rejäla läpp-pangandet som får bräda, fötter, ben, kropp och rigg att flyga rätt handlöst in/upp. Så länga prylarna håller så blir det inget värre än en liten inspolning till grundare och säkrare vatten/sandstrand där man lätt kan få ordning på prylarna före nästa vända. Det blev lättare och lättare, seglingen tyngre, kraftigare och roligare.

    Ja, i slutet var jag ensam, tillsammans med den stora glödande solnedgången. Sista vågen in blev en liten backsidegrej för att komma upp till norra berget där vi parkat. Några av de andra vindsurfarna stod och njöt av solnedgången nedanför Guincho bar. Stora leenden möttes. Riggade ner i den ljumma och allt mörkare Portugal natten. Vinden hade lättat, men var klart igång för att det skulle bli mer i morgon (dvs idag). Snacket är att det ska blåsa och vara vågor i en vecka, kanske mer. Kom på att jag glömt äta både lunch och middag, men kompenserade det snabbt med några superbock och en flaska rödvin. Sofie Selmani råkade stå för underhållningen i busshögtalarna. Familjen låg och myste och nu gjorde jag detsamma…

    Vi hade inte tänkt hänga här mer en ett par dagar för att åka både söderut och norrut till andra extremt fina spots, men vi blir nog här några dar till. Guincho har liksom en lite speciell plats i mitt hjärta, liksom i min hustrus, och övriga famlijen hajar precis vad det handlar om.

    Get your f-n asses down here!

    Eder helt oromantiske utlandskorre JB

    Bildern: Morgonen dag två (idag): Hoppla idag får 4.2an visa vad det tål!

    jesper-b svarade 12 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • mats_o

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 19:46

    Underbart! Är det så där romantiskt både på vattnet o på land får man lägga om sommarplanerna låter det som. Längtar också tillbaka till Portugal nu….

  • svenne

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 21:20

    Åååh, ÄNTLIGEN lite cred!
    Fast Guincho är bra, vågsurf varje dag är nog bättre än vindsurf trots allt. 🙂

    Keep on gubbjävel!

  • creative

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 23:03

    Ja vem älskar inte Guincho… Trots brutna master pajade brädor och en hel del spolningar upp på torra land så längtar man alltid tillbaka. Njut och ha det så bra.

  • dr-masse

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 06:48

    Guincho-romantik när den är som bäst!

    Och snart är jag där igen. 😀

    (15 år sedan vi sågs därnere, med andra ord. Känns smått overkligt att läsa, samtidigt väldigt inspirerande!)

  • fastlandsguten

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 07:09

    Det finns en lucka v.29-30, ska man chansa på att åka ner? 🙂
    Vart flyger man? Drömma går alltid.

  • dr-masse

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 07:24

    Du flyger direkt med TAP till Lissabon. Visst, det går att hitta billigare flyg till Algarve (Faro), men det äts ganska lätt upp av längre bilresa och mer strul när det gäller att ta med prylar. v. 29-30 är jag där…

    TAP tar 35 € för vindsurf per väg.

  • mikaels

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 08:08

    Härligt skrivet! Känner igen beskrivningen, även om det för min del gäller Riva del Garda snarare än Guincho, men känslan av att komma tillbaka till ungdomens surfspots med hela familjen är härlig.
    Låter som en schysst sommarsemester, Biarritz/Anglet, San Sebastian och Guincho :).

  • mag

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 16:22

    Du är för mysig Jeppe!!
    🙂
    Mmmmm

    /Magnus

  • oaxen

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 17:21

    Nu får du allt avlägga rapport Jesper! Funkade 4.2:an?

  • surfgus

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 08:06

    Nice story ! var där själv sommar -95 och har också många goa minnen!
    Intressant kommetar om Eurodisney … hade den känslan också .Tänkte själv ta barnen dit i augusti… Inget spikat . Får hitta något bättre..

  • irieman

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 09:39

    Fan Jesper, då måste vi ha missat varann precis, jag åkte hem från Guincho i lördags efter två veckors boende i Cascais (Birre/Torre).
    Känner igen mig i din beskrivning, Guincho är helt suveränt, dock så hade jag inte med mig några prylar vilket var en rejäl miss då
    Paolo på uthyrningen inte hade fått sina segel förrän i mitten av vår andra vecka. Men sedan fick jag två kanondagar med
    superöverrigad 4.5 ena dagen och lite mer normaldrag 4.5 dagen efter, stora vågor som det gällde att timea rätt annars blev det
    spolning……….. Fick man testa Quatro KT 83:an också, skön bräda! En dag så var det i stort sett ingen vind på eftermiddagen men
    väldigt fint strandväder men många vindsurfare stod ändå kvar och hängde på klippan och avvaktade, en gick ner och provade men kom aldrig ut
    men efter ytterligare någon timme så började han komma ut genom vågorna och då var klockan 8 på kvällen efter det så tog det en kvart innan
    ytterligare 30 vindsurfare var i vattnet! Stora vågor, ren sideshore, solnedgång, det var magiskt!

    Provade vågsurf ett antal gånger också, kul men fan så svårt!

    Tycker för övrigt att den där delen av Portugal är helt suverän, vi var runt på diverse andra beacher också, t ex Costa da Caparica,
    vilka vågor det var i norra delen! Ett eldorado för surfare! Vi var även norrut förbi Praia Grande upp mot Ericeira, otroliga stränder
    med grymma vågor där också. Mest surfare men såg faktiskt några vindsurfare i Ericeira också som såg ut att ha väldigt kul i 2-meters
    vågor med ca 7-8 sekunder emellan! Sedan var vi även till Ribeira d’ihla, där dom precis hade haft en ASP tour tävling, grymt fin
    beach med riktigt schyssta vågor där också.

    Måste definitivt åka tillbaka Guincho med omnejd och ta med både surf och vindsurfprylar!
    Grymt bra ställe!

  • frippe75

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 11:27

    Förlåt Jeppe för att jag semi-kapar din tråd…

    Men Guincho ser ju onekligen bra ut… om man spanar på Windguru. Windguru är ju dock lite vajig med sina prognoser fram och tillbaka och man måste nästan själv ha en översättningstabell för olika ställen… Vi drar till Marocko i år men har varit sugna på att switcha sommar spot;et till Guincho.

    Lägger med windguru för kommande vecka för marocko samt portugal (vi landar på lördag)så kan ni väl uppdatera hur det blev ….. Min översättningstabell säger TOK mycket vind i Moulay samt relativt små vindvågor och allmänt stökigt. Förmodligen bäst att vänta till 17-tiden när folk kört sig trötta och vinden minskar lite och vågorna har ordnat upp sig…

    Orkar ni hålla lite kolla närmsta dagarna så vore det toppen!

  • jesper-b

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 21:09

    Kort uppdatering pga kort uppkoppling (?). Vind och vågor varje dag i en dryg vecka. Varierande kvalite: 5.0-3.5, knä till dryg gubbe. Jävligt kul och helt utvindsurfad. Fortsätter att blåsa men nu drar vi vidare norrut till lättare vindar och bättre vågsurfing (och vågseglings) spots. Guincho vindmaskin är dock påslagen rejält… Kul med alla gamla Portugalkompisar ända tillbaka till första gången här. Hög medelålder på vindsurfaran även här, men enstaka under 30. Hyfsat låg nivå på rippandet men alla kan segla. Givet spot för alla vindälskare att dra till. Ingen nyhet direkt men gäller fortfarande i högsta grad. Annars är ju Portugal sjukt skön kultur: Sena nätter, sena mornar, gott enkelt käk, otroligt vänligt och lite funky på något sätt. Ett måste att åka till regelbundet helt enkelt.

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 18:34

    Sjukt. Efter dryg vecka i Guincho med vindsurf varje dag (3.5-5.0) så drog vi norrut för att slippa vinden (?). Ett litet favospot i närheten av Eiriceira med fina glasiga surfvågor. Lång förniddagssession. Men på eftermiddagen fyllde vinden i: Perfekt sideshore 4.7…. I’m totally surfed out!

    /JB

  • teamrider

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 01:22

    Nice Jesper,

    trots att man är nyss hemkommen från Pozo blir jag galet sugen på att testa Guincho. Det har tyvärr inte blivit av än men minns när jag i början av min surfkarriär läste om Humlan, felkörande norrmän som tyckte att Ausfahrt var en j-vligt stor stad i Tyskland och mycket mer…

    Rock On mannen!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Guincho forever

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.