Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Guincho idag

  • Guincho idag

    Publicerad av piotr på 12 juni, 2010 vid 21:39

    Har varit här sedan sista helgen i maj och stannar en vecka till. (Lör-) Dagen bjöd, till skillnad från vad windguru (och DrMasse observerat i annan tråd) prognostiserat, inte på någon nämnvärd vind utan snarare grått väder, runt 20 grader i luften och 1.5m swell utan vind i stort sett. Det trestjärniga ersattes med en långsam dag… Enligt vissa källor ska dock vinden ta sig under morgonen och även under kommande vecka. Så man hoppas på mer segling.

    Annat var det första veckan i juni då vi kom hit. Första seglingen kl 18.30 på söndagen skedde i sjunkande sol (motljus utåt), vågor runt 2-3 meter, stigande tidvatten och 5.0 segel. Vilket tryck i shorebreaket och strömmarna vid strandkanten! Skönt byig vind de första hundra meterna för att sedan bli överriggat bitvis. Hade problem med att komma ut genom bryten och även hantera nytt segel och bräda i förhållanden som i vanliga fall med hemtam utrustning hade vållat vissa huvudbryn… Tänkte efteråt att det kanske inte var helt lyckat att åka till Guincho ändå.

    Förhållanden höll sig “skapliga” under den följande veckan och våghöjden gick lite upp och ned och jag fick lite hum om hur man kan tänka om tidvattnet här. Vinden kommer (starkare <5kvm)relativt sent på dagen och även det är lite ovant. Seglingen fortsatte med fem kvm under de kommande dagarna, svår ekvation om man ska rigga ner till 4.5 och vara bekväm i vågridningen eller stå kvar på femman för att vara bekväm när man ska ut genom bryten! Tänker ännu att det senare är att föredra. Ser oxå att det är en jäkla skillnad på när man tajmar utfärden mellan setten än rätt in i dem. Efter några dagar inser jag att för att på inväg "hitta" vågorna behöver man tajma dem även på infärden i större utsträckning än jag gjort under föregående dagar. När man kör i Varberg så känns det ok att sakta av ok guppa lite för att hitta vågor som är ok, här gäller det dock att hitta en som snarare är av lagom storlek och form för min kapacitet än att hitta en våg överhuvudtaget- de stora känns inte riktigt rätt/bekväma ännu. Bara några reflektioner på seglingen här från en, som man känner sig här, våg-novis.

    Ser under de kommande dagarna att nivån på många av seglarna här är riktigt hög. Speciellt ridningen ligger många otroligt högt upp på vågorna och träffar verkligen läppen i sista stund- ibland strax efter med rejäla sköljningar som följd. Onekligen en (sand-)strand som har ihjäl material. Får även mig några fina körningar i vågorna och det är fint att känna att kraften i vågorna inte är det som begränsar utan snarare min egen kunskap. Otroligt nice att även vara åskådare när sidvinden blåser av topparna i motljuset och folk tar luft inåt stranden. Saknar tyvärr bilder från detta, måste ta några seglingsbilder framöver om tillfälle kommer.

    Vi var häromåret i Tarifa och skillnaden i infrastruktur för windsurfare är verkligen slående. Här hittar man i stort sett inga affärer eller information om var/hur man seglar (förutom stormrider och olika forum). Det finns heller nästan inga vindsurfingaffärer (en i Cascais och lite på Bar do guincho) och uthyrningar tycks i stort sett saknas utom en handfull platser som vi känner till. Men det är väl så det är helt enkelt, bara chilla.

    Återkommer ev med lite mer bilder om veckan bjuder till.
    Peder

    dr-masse svarade 13 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    13 juni, 2010 vid 19:15

    Jag flyger ner imorrn för tre veckor, kanske ses vi!

  • piotr

    Medlem
    13 juni, 2010 vid 21:34

    Idag tog vinden fart igen med besked framåt kvällen med från början 5.0 som senare blev överriggad. Orkade inte rigga ner så körde lite till och la sedan ner för kvällen. Tyvärr låg högvattnet som bäst på vid fyratiden så det var ett rejält shorebreak att ta hänsyn till vid sjösättning och landning. Blev spolad rejält första gången men lyckades sedan tajma setten bättre och med hjälp av springstart och överriggning funkade det fint.

    Vågorna bröt pga högvattnet betydligt närmare land och mht shorebreak tog jag det säkra före osäkra (lånade grejer) och gippade på behörigt avstånd från stranden eller tog mindre vågor som man kunde hantera vid strandkanten.

    Enligt säkra källor var Levi Siver även Kauli Seadi och körde på stranden. Skymtade aggresiv och högklassig vågridning (wave 360 i shorebreak i stort sett..) längre ned i vind.

    Tycks som om våghöjden stiger under morgondagen och fortsatt högvatten em/kväll är väl inte helt optimalt för min kapacitet.

    Peder

  • dr-masse

    Medlem
    14 juni, 2010 vid 03:35

    Ooooh, fina bilder! Första är verkligen Guincho för mig och skvallrar om rätt bra vågstorlek…

    Ibland är det bra att ta en liten paus när högvattnet är som värst…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Guincho idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.