Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GWC Slalom Cup 2004?

Taggad: 

  • GWC Slalom Cup 2004?

    Publicerad av swe-1 på 31 mars, 2004 vid 12:14

    Kan någon förklara hur man tänkte när man satt dessa regler?

    Material: Max 9m2 segel maxbredd 85cm i övrigt valfri vindsurfingutrustning får användas i GWC SLALOM.

    Detta innebär ju att man inte får vara med och tävla om man har en lite modernare Formula och 9.8 som minsta segel (som rätt många faktiskt har)! Varför???

    Vore det inte roligare om alla får vara med så att det blir många startanden?

    //JIMMY

    anonym-anvandare svarade 19 år, 6 månader sedan 19 Medlemmar · 86 Svar
  • 86 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 13:10

    För att det är slalom och inte formula kanske!!!!!!

  • boman

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 13:23

    hmmm ja och hur är det med längden på fenan då Makram ?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 13:31

    Hej,

    Materialbegränsningen som den ser ut nu är faktiskt helt vansinnig. Förstår inte vad de tänkte?? Slopa begränsningarna och låt alla vara med och köra!

    /gustav

  • swe-1

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 13:32

    Hmmm… Jag trodde att slalom var en diciplin och att det var typen av segling (alltså downwind elle åtta) som satte namnet och inte bredden på brädan. Innebär detta att om det blir många som ställer upp med freestylebrädor så kommer det att kallas för freestyle? Vad är äkta slalom gurra?

    //JIMMY

  • gurra1978

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 13:45

    Jag tolkar det som att det är en slalomtävling och inte en formulatävling men jag kanske har missuppfattat det. För mig är slalom smala speedbrädor men små segel i hård vind med snabba gippar och mycket action. För dig betyder det kanske något annat.

    Om alla skulle börja ställa upp med sina formulaprylar så känns det inte riktigt som äkta slalom, inte för mig iallafall. Dessutom är det ju inget kul om du skulle vara med, du skulle ju bara krossa oss andra och det vill vi ju inte wink.gif

    Angående begränsningar. Formula har ju det så varför kan inte slalom ha det?

  • swe876

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 15:51

    Formula har materialbegränsningar för att det ska bli så rättvisa tävlingar som möjligt. I lokala samanhang tittar man oftast mellan fingrarna när det dyker upp killar som inte har brädor som är med på IFCAs standardbrädeslista eller inte riktigt mäter in. För min del får du till exempel gärna ställa upp på en custom vågbräda om du tror att det blir kul… 🙂

    Slalom som du beskriver det och som jag hellst vill segla det är fullt spätt på halvvind eller slör i mycket vind. Om man nu tror att man har chans med sin Formula bräda som är gjord gjord för att kryssa och länsa så fort som möjligt borde det väl rimligtvis inte vara något problem?

    Jag förstår inte 85cm regeln, inte i GWC kuppen eller för all del i Eurocupen. Kan ingen förklara så att jag förstår? 🙂

    Det är inte troligt att jag kommer vara med i någon av GWC racen även om jag skulle tillåtas med mina prylar. Det skulle ändå vara kul att veta hur GWC har tänkt. Vi arrangerar en del tävlingar i Stockholmstrakten och all input är av värde. Det kanske finns något skäl som jag inte har tänkt på än… 🙂

    Jona – SWE876

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 april, 2004 vid 11:07

    Sätter man en begränsning är det förståss i ett syfte? Tror man formulan är så överlägsen även i slalom? Visseligen är formulan som format svår slagen, men tror det är tillskriva formulan allt för positiva egenskaper, för att den skall “diskrimineras” i en salom tävling”. Varför tror ni racing proffsen byter till en slalombräda när det är slalomtävling? Låt tävlingen vara öppen för alla. Till och men en vågbräda kan ju vara snabbare i 16-17 m/s.

  • markram

    Medlem
    1 april, 2004 vid 21:21

    Ber om ursäkt för att jag inte uppmärksammat denna tråd innan, men här kommer svaret:
    Plockade reglerna från vad som körs i europa och avsikten är att det skall vara slalom, inte formula.
    Vår tävling leder ingen vart -den är till för skoj skull.
    Just ikväll tog vi upp detta med 85cm och 9kvadrat i styrelsen ocg tyckte väl att har man större prylat så kör man i GWC´s Formula-sektion (som Staffan Jaktling basar för han gör ett stort jobb med träningsläger vm-kval osv).

    Fenlängdsbegränsning lär vi nog inte köra (orkar inte springa runt och mäta fenorna).
    Hoppas att ingen blir putt av detta, Ni som kör formula har ju en hel del tävligar (29-30 maj Formulatävling i Långedrag och träningsläger 1-2 maj i GWC´s regi), vi hoppas på mycket blandad freerideutrustning, kanske vi rentav kommer köra en camber och en no-cam klass om det blir mycket folk och efterfrågan på det (nämner dett för att accenturera syftet med GWC-slalom cup).

    Bojar skall förhoppningsvis komma ut i helgen, så man kan träna på tighta gippar.
    Slalomen blir ju flera varv=många gippar och en del kul, kaos och spänning.
    Det blir givetvis priser prisbord och sponsorer.
    Men var inte så säkra på att vinnaren får bästa priset, det kanske lottas ut..

  • hstrom

    Medlem
    4 april, 2004 vid 12:48

    Ville bara säga att det e’ ett riktigt kul initiativ av Markram o Co!! Ska bli kul o va med o köra lite o mäta sig med andra!

    Gött jobbat! smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 april, 2004 vid 15:27

    Håller fullständigt med Jimmy, Gustav och Jona!

    Självklart bör alla bräd- och segelstorlekar få användas i slalom, -annars är risken stor att de tyngsta seglarna diskrimineras.

    Dessutom är det väl skoj med så många deltagare som möjligt.
    I Frankrike har man 400 deltagare när den mest populära slalomtävlingen körs. Varför bromsa utvecklingen.

    Det vore väl korrekt att låta svenska vindsurfare se vilken brädtyp som är snabbast vid olika vindstyrkor i slalom.

    Om det är så att den snabbaste brädtypen förbjuds, så anser jag att man är inne på helt fel väg!

    Jag vet ganska precis vid vilka vindstyrkor och våg- / chopförhållanden som olika brädtyper går som bäst på halvvind, i gippen och vid byiga startförhållanden, -låt alla svenska vindsurfare få ta till sig den kunskapen och få njuta av den utveckling vi sett de senaste åren inom sporten.

    Framför allt, -utestäng ingen som vill vara med och tävla!

    Mvh. Ulf Å

  • swe-1

    Medlem
    6 april, 2004 vid 14:59

    Markram!

    “Plockade reglerna från vad som körs i europa och avsikten är att det skall vara slalom, inte formula.”

    Åter igen, det blir inte formula bara för att man seglar på utrustning som är några centimeter bredare än 85cm. Bara för att någon i Europa har bestämt att en slalombräda inte får vara bredare än 85 cm där så behöver väl inte ni göra samma stora misstag. Sporten är inte lika stor i Sverige som den är på många ställen i Europa. Vi måste värna om de som vill tävla så att fler upptäcker hur kul det är och framförallt hur mycket snabbare man utvecklas om man ställer upp i tävlingar. Detta med en slalomcup är en perfekt inkörsport för alla som vill prova på att tävla. Det finns många som cruisar runt på gammla formulabrädor som säkert skulle tycka att det vore kul att prova på att tävla men de vill inte ta steget upp till svenska cuppen då de känner att de redan är slagna på förhand med sin gammla formula och bara en 9.5 freeriderigg, vidare så är det inte så att alla som har en så kallad Formulabräda automatiskt tycker att det är skitkul att kryssa och av den anledningen inte vill ställa upp i en Formulatävling (De kanske har varit ute och provat lite mot Staffan eller nån annan vass farsa och när de fick tokpisk på kryssen så ruttnade dom totalt, men klämma lite halvvind är en helt annan sak, det kan alla!). wink.gif

    Som du sa själv Makram “Vår tävling leder ingen vart -den är till för skoj skull.” och just därför kan ni ju släppa på reglerna så att alla kan få vara med oavsett om de har Formula eller Lechner…

    //JIMMY

  • markram

    Medlem
    6 april, 2004 vid 15:40

    Alltid kul med åsikter -även om de går isär.
    Det hela är ett experimentupplägg och vi har inte “cementerat” särskilt mycket.
    Men som sagt efter första deltävlingen kommer en utvärdering att göras och det är inte läge att vela för mycket innan dess.
    Kan ju nämna som movikt att tankar på en no-cam klass(ja ni läste rätt) funnits.
    Hoppas och tror att ni som ej stöder beslutet att hålla isär Formula och slalom, respekterar det och har möjlighet att tävla ändå.
    Kanske ni har något annat som är tillräckligt smalt?
    Själv får jag hålla tillgodo med en Vivace 282Carbon -gissa om jag kommer få stryk av de med modernare grejer, men det skiter jag i.
    Tanken är att det förhoppningsvis blir kul, blåsigt, och att både ny och gammal utrustning skall mötas.
    Det blir hypersonic mot gamla needles och gammal vivace mot freestylebrädor.
    Uppslutning och deltagarnas intryck +åsikter skall kunna påverka och förändra tävlingen.
    En viktig del är att det upplevs som publikt intressant också (utan sponsorer inget prisbord).

  • speedjanne

    Medlem
    6 april, 2004 vid 15:58

    Min röst…..Inga formula med! Låt dom 2-3 sista formulaseglarna i GBG köra mot varandra på egna tävlingar!Hur gjorde dom i Tyskland förra året
    ?vilka regler gällde där?Det var kul att se dom bästa formulaseglarna mot varandra på slalombrädor.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 april, 2004 vid 12:47

    Jag hoppas visdomen hos de som vill segla, istället för att stå på land och titta på varandras småprylar, ska kunna fortsätta att leda sporten i rätt riktning.
    Man kan läsa i senaste numret av WS att massor av pro tävlingar fått ställas in historiskt pga för lite vind.
    Tänk på att de platser som åsyftas är Maui, GC mfl under de blåsigaste månaderna på året! – Vill vi tillbaka till denna landbaserade frustration.. -Tänk på att sverige har mycket sämre styrka och kvalité på vinden, låt oss anpassa utrustningen. En smal 282 planar extremt sent och dåligt genom vindhål jämfört med tex en gammal F155.
    Liknande tråd på starb. forum:
    1
    Slalom is back – what boards?
    3/18/2004 10:24:41 AM
    Dear Starboard Team,

    I found this on http://www.euro-cup.org:

    “The Windsurfing Euro-Cup brings back the most spectacular and exciting speed oriented discipline. The series has been selected as exclusive official continental tour for the discipline Slalom by the IFCA. After three years as leading Racing series in Europe the Windsurfing Euro-Cup offers now also the discipline Slalom. Here you can find some details how the coordination will be handled:
    The discipline Slalom will be added as a separate discipline without an overall ranking. So nobody is forced to enter the Slalom but we expect that many of the existing Euro-Cup competitors will welcome the attractive format. They will be challenged by new competitors who are attracted by the ease and speed of Slalom. For the manufacturers, organizers, media and sponsors Slalom is a new fresh and exciting discipline that will draw more attention to the competition scene and is a format that brings the peak of the sport closer to the normal customers.

    From 2004 onwards there can be three different types of Windsurfing Euro-Cup events:
    – “one discipline Racing only” (like in the past)
    – “one discipline Slalom only” (just another discipline)
    – “combined Racing and Slalom” (both disciplines at one regatta)

    For Racing the International Formula Windsurfing Class Rules are applied:
    – 1 production board (max. 100 cm)
    – 3 sails (max. 12,5 m²)
    – 3 fins (max 70 cm)

    Please check this link for further details: http://www.formulawindsurfing.org

    For Slalom the International Funboard Class Association Rules are applied:
    – 2 production board (max 85 cm)
    – 4 sails (max. 10,0 m²)

    Please check this link for further details:http://www.ifca.internationalwindsurfing.com

    But we have also realized the transportation problem and don’t want to return to the old times of “equipment war”. Therefore we have agreed with the chairmen of the classes that at combined events the equipment will be limited to one board and two sails for Racing and one board and three sails for Slalom. Racing should not be started over 20 knots, Slalom should not be started under 13 knots. The race committee decides if conditions are suitable for competition and, at a combined event, which discipline will be raced. The goal for the race committee is to achieve valid results in both disciplines with a 50:50 balance between them.

    So at combined events the riders can skip the high wind racing rig, one (light wind) slalom board and one (light wind) slalom rig. This seems to be a good and practical solution and also reflects the interest of many recreational sailors. The Notice of Race and the official Windsurfing Euro-Cup Tour Calendar will announce what discipline(-s) will be run.”

    Can you please inform me what slalom equipment the Starboard team riders will use? Sonic? Hypersonic? Carve? What sizes?

    I am not sailing in the Eurocup but I would like to compete in the German Windsurf Cup this year and we have the same rules. So this might help be to decide.

    Wolfi ( )

    2
    3/18/2004 11:57:44 PM
    I will be using the 100 Sonic. This board rips. I raced the board in France and it was awesome. I think it will be hard to beat that board in slalom over 13 knots.

    Kevin Pritchard (http://www.theteam.us )

    3
    3/19/2004 2:27:55 AM
    Hi Kevin,

    thank you for the fast answer! Last year there was a big hype arround the Hypersonic, but it never really materialised in a big presence on the slalom courses or even podium positions. Is the Hyper not competitive enough? What is the target group for this board?

    Kevin, what is your weight? And what sail sizes are you using? The Sonic 100 sounds quite small to me. In Germany most slalom racers are using 9.0 and 7.5.

    Thanks, Wolfi
    Wolfi ( )

    4
    3/22/2004 4:18:32 AM
    I just wanted to move this up again as so far only Kevin found the time to answer.

    Perhaps the bulletin board forum is used more intensively!

    Wojtek, Ross, Brian and all the others! – What will you be using?

    Regards,

    Wolfi
    Wolfi ( )

    5
    3/22/2004 10:28:20 AM
    i will be using a sonic 100 and a rs4 7,8 and 6,2.
    We will normaly not do superlight wind slalom, when they are combined with formula events.

    I do not like the idea in slalom events only, where you can use two boards but 85 cm wide only. It would be nice for us, if we could use the 9,8 and 158 for light wind, and the slalomboard for more wind. That would save us, a hole lot off money, and travelling with gear.
    Brian
    ( )

    6
    3/23/2004 10:28:40 AM
    Yes Brian!

    Let´s use the FW for light wind slalom, -we already do that on the local races.

    Have fun!
    Ulf ( )

    7
    3/23/2004 3:17:37 PM
    Wolfi,

    I am around 82kg and I have only raced with the 7.6 and the 100. I have sailed with the 8.5 on it as well but didnt do any races. I think the perfect combo should be 12, 11, 7.6 6.3 with 158 and 100. That combo will work perfect if the race crew is working out what is best for the sailors.

    For me I dont have much fun getting flug around on a 98 and a formula board and when we are on 9.8’s you can easily be having tons of fun on a 7.6 and the slalom board.

    Kevin Pritchard (http://www.theteam.us )

    8
    3/24/2004 12:33:27 AM
    Kevin,

    Been using the Sonic 100 the past week with the 7.6 N5 in wind between 12 and 20 knots. Great board and great sail. Wondering where you have your footstraps since we are the same weight and height. I think you mentioned in an early post, but haven’t been able to find it.
    Ray ( )

    9
    4/4/2004 1:09:38 PM
    Sorry K.P.
    If slalom will be restricted to your idea of S100/ 7,6-6.3 there won´t be much slalom in the real world..
    History has shown that slaloms organised at Lake Garda and such places are won on much bigger boards than S100, -if you don´t want to sit around for days waiting for wind.
    From personal experience and statistics I can tell that FW/9,8 is faster than S100/ 7,6-6,3 9 days out of 10, on a fig. -8 slalom in the real world.
    On slalom only events, FW-racers should be able to use their gear, -Brian is totally right.
    FW/9,8 is heavy winds on a I-course, -but in gusty ( 9-22 knot) flatwaters doing fig.-8 slaloms, FW/9,8 is a nice real world alternative.
    Set up a slalom event at Lake Garda and I´d put my money on F158/rs4, 9,8 as the winner over S100/7,6-6,3.
    The FW/9,8 planes way earlier than the S100/7,6 with a 85kg sailor.
    And in the real world, with gusty winds and holes under 12 knots totally dominant, -the difference between S100/7,6 and FW/9,8 is the difference between dreaming of slalom amd actually doing it.
    In the nineties real world people where schlogging around on small gear because they had seen slaloms on 100 lit./6,3 ´s from Aruba, GC or Maui, -don´t make that misstake again please!
    Let people sail in the real world, -don´t force them to sit on the beach when they want to do slalom.
    I have a Starboard FW, all the way down to very small boards, but I´ve learned to be realistic after 24 years of windsurfing, -it´s so much more fun!
    Have in mind that M. Peréz, sailing one of the windiest places on earth, the Canaria Islands, had to schlog for hours having a superplaner (165 lit.) and a raceboard with centerboard to choose from.(SURF Mag)
    If we want slalom to grow all over the world, we can´t restrict slalom to small equipment like S100/ 7,6-6,3 for places like Germany and Poland..
    Have Fun! -Ulf

    Ulf Astrom ( )

    10
    4/6/2004 11:58:17 AM
    Hey Ulf,

    i think the euro cup guys want to see slalom as a high wind alternative to course racing, so that they can have more fun when it’s windy and carry more “fun” gear.
    i reckon if you were doing lighter wind slalom then the biggest kit you could hold would be the best , once you were ahead you could just cover the oppostion, however, i reckon organisers (ifca) are trying to restrict width to 85 cm because to most “normal” windsurfers even 85 cm of width seems crazy. perhaps in time 100 cm wide boards will be allowed for slalom when joe public sees 100 cm wide boards as normal??
    in the meanwhile i wanna see pics of kp and ross and the boys ripping on little boards to inspire me to go and burn off my mates down the beach.
    have fun this season everyone
    jo90 ( )

    11
    4/7/2004 3:40:33 AM
    Hello jo90!

    Don´t you think freedom instead of restrictions is a better way of the future?

    If we let the formula racers use their boards, and if we would see them winning slaloms on Lake Garda, in Poland, Germany and all other real world places, -don´t you think the progress of the sport in the real world would be greater, letting ordinary people understand what type of board is the fastest 9 days out of 10.
    I don´t think we should go back to glorifying small stuff, like we did in the past.
    Don´t rob people of the chance to take part of the fantastic development winsurfing has gone through the last years.
    Skip restrictions and windlimitations that no one need.
    Think BIG!
    Look at the most popular slaloms in the south of France, go for more people to the sport.

    Have a lot of TOW everyone! -Ulf

    Ulf ( )

    P.S. När jag seglar Vargas eller Pozo har jag helt andra prylar än på hemmaplan, -där mina 2 FW-brädor funkar bäst 9 dagar av 10 på slalom-8:a. (Vill jag segla även i annan riktning än halvvind är de snabbast 29 dar av 30).
    Sedan har jag en dryg handfull brädor som är mindre, men dessa kan jag aldrig räkna med att få använda ett utsatt datum i Sverige!
    Jag är hellre en lycklig realist
    än en frustrerad drömmare.. -D.S.

  • speedjanne

    Medlem
    7 april, 2004 vid 14:53

    Ulf,har du hört talas om Hypersonic,F2 SX mm,inte det?Detta är brädor som planar grymt tidig och till skillnad från formulabrädor är kul att segla halvvind med!Om det är kul att segla slalom med fw-brädorna varför ser man dom aldrig göra det?Därför att tjusningen med formula är att gå högre i vind! Formulaseglarna i GBG har sina torsdagar att segla på.Vi hade klubbmästerskap och alla tyckte det var skitkul att segla i 4manna heat med beachstart a`la Omeasaki.Detta gjorde att vi fick lust att köra klassisk slalom oftare,när vinden tillåter.
    Var kör du dina “local races”?

    Ps Väger 90kg körde en 79litare på KM,gick kanonfint!

    Förbjud formula på GWC slalomtouren!

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GWC Slalom Cup 2004?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.