Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Habo-Ljung?
-
Habo-Ljung?
Publicerad av hans01 på 4 september, 2007 vid 10:27Går det bra att surfa i Habo-Ljung nu när vindarna börjar dra från Nordväst – Nord? Är det många som surfar där?
Hasse
ufo svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Jag ska dit och reka nu… NV funkar bra där iaf, det är väl en av de bästa riktningar t.o.m.!
Nord, som det är nu (350°) blir väl lite (?) frånlandsvind.. men jag skickar ett inlägg efter jag kollat av läget!
-
Vi som seglar speed är inte överförtjusta när det blåser NV i Habo, det blir nämligen en hel del ”vågor” (och chop) då…
-
Nordlig vind blir byig som tusan iom att det går en del över land. Det kan ge rätt ok vatten längre in men ute vid revet blir det nog som vanligt choppigt.
Värst är NV men även VNV ger mycket chopp.
Undra bara om vinden kommer hålla i sig till ikväll. Verkar inte så. :frown:
Vill ut o segla idag. -
hans01;411534 wrote:Är det många som surfar där?
Igår var det fanimej nästan fullt på båda parkeringarna!
-
Det såg ut som skit!
Blåste mycket längre ut, men knappt något alls innanför revet…
-
Någon som har testat att surfa i vikhög, ser ut som en udde som skulle kunna funka för alla vindförhållanden (och skulle kunna ge oss speedare plattare vatten vid NV). Kolla upp det på http://maps.google.com/ om ni inte vet var det är någonstans?
-
@tobhed 411578 wrote:
Någon som har testat att surfa i vikhög, ser ut som en udde som skulle kunna funka för alla vindförhållanden (och skulle kunna ge oss speedare plattare vatten vid NV). Kolla upp det på http://maps.google.com/ om ni inte vet var det är någonstans?
Beror lite på hur du tänkt dig att segla där. Det är ju en liten hamn och på vänster sida om den om man tittar inifrån land och ut finns det gott om sten och är grunt. Man får hålla sig en bit ut. Sedan så är dom som bor där nog inte så glada av en massa surfare. Lite speciella människor.
Man kan gå ner vid stora Bjärredsbryggan eller vid en båtklubb lite till höger om den inifrån land sett. En del suspekta saker i vattnet men man får fri vind en bit ut och sedan är det rätt fri vind över land från vikhög sett. Blir nog lite plattare men som sagt kan finnas sten så en bit ut är att tillråda. jag har sett en del surfare där borta ibland när jag surfat i Habo samt så har vi seglat dit när vinden är mer västlig.
Höger sida vet jag inte något om men tror inte det skulle fungera det heller. Barsebäcksverket ligger på andra sidan.
Förr så surfade man till höger om barsebäck hamn men man stängde av vägen ner med en bom så jag har inte sätt några där på länge. Kitarna går ofta ner en bit bort men man får gå en bit ner till vattnet och man orkar inte släpa surfprylar så långt.
Så tyvärr är detta inga bra alternativ. Men visst om inget annat finns så kan ju mellan Vikhög och Bjärred fungera om man går ner vid båtklubben.
-
Norr om barsäbäckshamn har jag seglat flera gåmger fast det blir lite choppigt i NW.
Funkar faktiskt i ostlig vind oxå. platt och speedigt -
Har du gjort det i modern tid? Och hur tog du dig ner i så fall. Från den allmänna parkeringen vid badet eller? Kan vara bra att veta. För vägen ner bredvid Campingen är stängd med bom.
-
Det var två år sen precis norr om badplatsen. Där finns en bom men jag kommer inte ihåg om den var öppen eller olåst.
Den var nog olåst bara. stänger man den bara igen så brukar det inte vara nån problem, så är det på många ställen 🙂 -
@joth 411744 wrote:
Har du gjort det i modern tid? Och hur tog du dig ner i så fall. Från den allmänna parkeringen vid badet eller? Kan vara bra att veta. För vägen ner bredvid Campingen är stängd med bom.
Jag var där för något år sen, vägen ner till stranden vid fd surfklubben (BWC) var stängd med bom då, men det är inte så långt att gå ner till stranden med prylarna från ”Ladan”. Har inte surfat där i ”modern tid” annars.
Men något speedställe är det väl inte på NV, om jag minns rätt kunde det bli hyfsade vågor (chop) på sandreven utanför badbryggan vid V-NV.
På ostliga vindar (NO-O) borde det nog kunna fungera bra om man har lite koll på var sandreven finns.
Logga in för att svara.