Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Haga fredag 7/5

  • mackee

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 20:58

    Jag vill bara påpeka att det kan bli kanonförhållande men likväl skitförhållande. Det är en stor chansning. om vattnet får ett mellan läge, inte tillräckligt högt för att köra långa piren så är det troligen för högt att köra på holland strippen. kan bli för mycket ost då har vi inget ställa att köra på. vill bara med detta säga att det är ingen syd- sydväst progg då man till 80% får fina repor i dammen.

    Helt klart läge att åka kan bli hur bra som helst men det vet vi på fredag morgon vi synes vid 8-9 tiden

  • mattias-j

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 05:53

    Som vattenståndproggen ser ut, så ska det bli kanonförhållanden. Kalmar hamn ska få typ 20-30 över medel, och då brukar det kunna bli 5-10 till på Haga. Om detta slår in så blir långa piren guld. Om vattnet stannar runt 20 över så blir det helt ok ändå, men kan bli lite byigt bakom landborgen.

    Tobbe, det jag skrev till BQ var vind 12-15 m/s byar 20. Vinden ska vara jämn mellan 09.00 och 17.00, och på nordost brukar detta stämma väldigt bra. Vi försöker vara på vattnet runt 09.00. Vi brukar ha med ryggsäckar med fenor och fika, typ powerbars, mackor och energidryck. Vi lägger dom i strandkanten uppe vid piren, där finns t.o.m soffor man kan sitta på. Detta för att slippa ta sig tillbaka till klubbhuset eftersom det brukar ta lite tid. Ta er in i dammen längs land från klubbhuset, dock inte på land då det är beträdnasförbud. Väl i dammen ser ni vart vi är om ni kommer lite senare. Det går att kryssa upp i dammen och om vattenståndet stämmer så är det bara att köra på. Men var lite försiktig då det kan finnas små “sandhögar” under vattnet. Det fins en sten, men den är bojjad!

    Sjögräsfena gäller!!

  • speedkenta

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 05:56
    mackee;610151 wrote:
    Jag vill bara påpeka att det kan bli kanonförhållande men likväl skitförhållande. Det är en stor chansning. om vattnet får ett mellan läge, inte tillräckligt högt för att köra långa piren så är det troligen för högt att köra på holland strippen. kan bli för mycket ost då har vi inget ställa att köra på. vill bara med detta säga att det är ingen syd- sydväst progg då man till 80% får fina repor i dammen.

    Helt klart läge att åka kan bli hur bra som helst men det vet vi på fredag morgon vi synes vid 8-9 tiden

    Om du tittar på webbcam just nu så är det lite mer vatten än normalt
    Grynnan till höger skall halva synas nu är nästan hela täckt
    Men klart allt detta kan snabbt ändras

  • p-malmkvist

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 07:04

    Har kikat på prognosen under ett par dagar för ett ev Real Deal Speed race, men nu verkar vinden komma på fre vilket gör att många inte kan deltaga.. Vi siktar på att köra race under helger..
    Kommer själv ev imorgon för lite speed..:cool2:

  • mattias-j

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 07:44
    trefyrafyra;610126 wrote:
    Jag och ett par andra speedare åker till Öland på Tor eller Fre morgon.
    Vilket är bäst Högbyfyr eller Haga?

    Har ni rekat Högby? Tror det är både stenigt och grunt…

  • benke-2

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 15:34

    Rock`n Råland kör ner till 8-9 tiden, får köra järnet med lilla slalomen.
    6,2 å 22 fena va?

  • andersbq

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 16:20

    då fattas i stort sett bara surfan

  • surfan

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 19:15
    andersbq;610304 wrote:
    då fattas i stort sett bara surfan

    jupp men han vet vad han kan 😀

  • hanko

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 19:55

    “Vanliga” SMHI sa nyss….ost nordost…och kuling men funkar det bra då? Men med alla dessa väderinstitut så blir det väl nåt mittemellan. Vad är senaste “säkra” proggen? Lycka till ni som åker!

  • tobhed

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 20:05

    Jag kommer nog dessvärre att hoppa över denna gång – lycka till allihopa

  • hanko

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 06:00

    20 m/s på ölandsbron nu enligt säkra källar Nordost!! Kör så det ryger gubbs! Förväntar mig rapporter framåt kvällen.

    HD

  • culing

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 06:26

    Lycka till!

    Ser inte så kul ut på webcamen men det verkar finnas en hel del vind en bit ut.
    Hoppas vind och vattenstånd funlkar bra.
    Hade gärna hängt på men jag råka visst stoppa in den för ca 11 månader sedan så nu får jag skylla mig själv.

    Syns till Kristihimmel!

    Pär

  • tobhed

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 11:25

    Tror jag gjorde rätt som inte åkte dit idag, men vi får se vad grabbarna säger. Vindstatistiken på webcamen visar på att det inte har varit nån kanondag i vilket fall

  • speedkenta

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 11:41
    culing;610386 wrote:
    Lycka till!

    Ser inte så kul ut på webcamen men det verkar finnas en hel del vind en bit ut.
    Hoppas vind och vattenstånd funlkar bra.
    Hade gärna hängt på men jag råka visst stoppa in den för ca 11 månader sedan så nu får jag skylla mig själv.

    Syns till Kristihimmel!

    Pär

    🙂
    Grattar

  • speedkenta

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 11:43
    tobhed;610422 wrote:
    Tror jag gjorde rätt som inte åkte dit idag, men vi får se vad grabbarna säger. Vindstatistiken på webcamen visar på att det inte har varit nån kanondag i vilket fall

    På denna riktning är mätaren lite i lä
    Men på bron flyttade sig bilen ordenligt och det rök om havet
    det blåste fan

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Haga fredag 7/5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.