Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing haga igen… förbud spikat

  • haga igen… förbud spikat

    Publicerad av eketeket på 8 juli, 2004 vid 14:09

    från owc.nu:

    “Kiteförbud på Haga!
    Med hänsyn till kommunen och naturreservatet som finns intill surfstranden på Haga Park råder det TOTALT Kiteförbud från Sandbergen och norrut till Eriksöre, dvs. inklusive bad- och vindsurfing-området på Haga Park med hänvisning till Sandbergen och söderut.”

    med all respekt för öwc och med all sympati för reaktionerna mot kitaren/na som smurfat in på badstranden osv ifrågasätter jag ändå denna reaktion.

    och framförallt, är detta rätt väg till en gemensam och skön framtid på tillsammans på och omkring vattnet?

    guran svarade 19 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • walle

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 14:15

    Sandbergen får man åka på då alltså?
    Trodda faktiskt redan att det var förbud vid just “haga”!?

    Men hur är det om man kör långt ute i vattnet(typ 100m ut)
    då måste man få åka även där eller?

    Tycker det är vettigt med ett förbud där om det inte inskränker FÖR mycket på friheten…

  • bohm

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 14:24

    Det påverkar inte oss kitare nått igentligen eftersom det har rådigt förbud där innan också….

    Men jag skulle gärna vilja veta om det är dom själva som har dikterat upp förbudet eller om kommunen eller nån annan står bakom….

    Går det bra att sätta upp regler lite hur man vill så vill jag förbjuda tjuriga windsurfare och fågelskådare från Ystad till Kiruna. Ska man vara w-surfare eller fågelskådare och samtidigt tjurig får man hålla till söder samt norr om dessa platser….. grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 14:29

    man kan fråga sig vilken rätt en windsurfing förening har att sätta upp förbud vart man får åka.
    tveksamt om ens kommunen får göra det,trodde att det var länstyrelsen som bestämde sånt..
    nåja i och för sig verkar det ju självklart att man inte skall kita där folk badar.
    frown.gif

  • eketeket

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 14:30

    precis lite så ja tänkte, inofficiellt förbud har det ju varit sen den första kiten kom dit för nåra år sen… vi kanske ska förbjuda vindsurfare i sandbergen då, inte för att jag har nåt emot dem alls, de ser roliga ut från luften, men lite kul måste man ju få ha. eller förbjuda alla surfare med tyska överdragsbyxor på

    jaja skit samma det är ju ändå sandbergen som gäller så detta gör väl ingen varken glad eller ledsen

  • loving

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 14:47

    Svar till:


    precis lite så ja tänkte, inofficiellt förbud har det ju varit sen den första kiten kom dit för nåra år sen… vi kanske ska förbjuda vindsurfare i sandbergen då, inte för att jag har nåt emot dem alls, de ser roliga ut från luften, men lite kul måste man ju få ha. eller förbjuda alla surfare med tyska överdragsbyxor på

    jaja skit samma det är ju ändå sandbergen som gäller så detta gör väl ingen varken glad eller ledsen

    [/ QUOTE ]

    Näh exakt…Precis som du säger så har det alltid funnits ett förbud där. Det är bara att hoppas att fågelskådarna stannar vi det bara så dom inte drar upp nytt vatten för att få bort oss från Sandbergen oxå. W-surfarna skiter nog i oss så länger vi håller oss där borta men det kan säkert dra lite i ögonen på fågelskådarna

    PLUR

  • mrmille

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 15:00

    Das Allemansreight!!!

  • ola_p

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 15:13

    Det har tydligen att göra med att fågelskådarna gick i taket när fågelskrällena blev skrämda av kitarna…
    Så adet är egentligen inte öwc som man ska klaga på, det är kråkskådarna…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 16:35

    Jag tycker det där ser ut som det förbud som funnits sedan ca 2-3 år. Det förbudet är utfärdat av länsstyrelsen, även om ÖWC antagligen hejade på så mycket de orkade.
    Grejen är väl att förbudet gäller från Sandbergen, inte från och med sandbergen. Därför kan vi lugnt fortsätta hålla till på Sandbergen som jag ser det, eller?

    /Rasmus

  • loving

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 16:42

    Svar till:


    Das Allemansreight!!!

    [/ QUOTE ]

    Jojo men dom kan vara griniga för det sen kan vi ha hur mycket rättigheter på våran sida som helst….Om dom nog vill så kan dom nog tjata bort oss där ifrån oxå…Men det kommer aldrig att hända

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 17:17

    Hur långt är det i mellan sandbergen och hagapark ?
    om man är dålig att ta höjd hamnar man bland badare och windsurfare då om det blåser syd eller sydväst?

  • bohm

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 17:30

    Svar till:


    Hur långt är det i mellan sandbergen och hagapark ?
    om man är dålig att ta höjd hamnar man bland badare och windsurfare då om det blåser syd eller sydväst?

    [/ QUOTE ]

    Man kan starta några hundra meter söder om sandbergen och när man har släpats hela vägen ner till sandbergen, plockar man ihop sina grejjor och promenerar tillbaka där man började. Sen e det bara ut igen och släpas… smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 21:35

    “Förbud” ?
    Vad är det då för “straff”?
    Att gå mot röd gubbe är förbjudet men du får inget straff för det, såvida du inte klantar dig å orsakar en olycka….
    När farbror var ung var “förbjudet” att åka skateboard på 80-talet. Vem bryr sig nu?
    Va faen, spänn av.
    Ge bara faen att klanta dig!

    Farbror Joa på Gotland

  • wipeout

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 06:47

    Är det nån som har en karta så att man kan se var förbudet börjar och var det slutar så att man kan respektera det? Att sen förbudet i sig antagligen är rätt tandlöst lär ju visa sig när nån skiter i det. Jag tror dock att Haga Park camping kommer att agera mot det här förbudet eftersom om det påverkar spotens popularitet bland kitare (jaja, jag vet att det inte har blåst lika bra iår som andra år och därför är poplulariteten på väg i botten… men ändå) och då förlorar de pengar. Kitesekten (med vårt stora vita tält) kommer iallafall inte att orka gå alltförlångt från campingen till “tillåtet” område. Även om jag inte kan tala för alla sektledare så åker vi nog hellre nånannanstans…

  • loving

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 07:26

    Jadå här kommer kartmeisster och slänger upp en kazz karta…..

    Punkten är Haga park och så ser ni Sandbegen nedanför lite fint

  • walle

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 07:42

    Hur många kajters ska till Öland på Lördag?
    och vart på Ön?
    e de bara Sanbergen som gäller eller?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing haga igen… förbud spikat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.