Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Haga premiär…

  • matsd

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 21:09
    BUDDA;684021 wrote:
    Det beror säkert på deras nya segel;)

    Kan alla vi som kör på det märket räkna med samma fart när vi också är ute kör???

  • davven

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 21:10

    Känns bittert och vara på jobbet en sånhär dag, grym inledning på det nya året.
    Grattis Jilde!

  • seve1000

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 21:11
    Matsd;684037 wrote:
    Kan alla vi som kör på det märket räkna med samma fart när vi också är ute kör???

    Kanske inte Mats men sämre än med dina förra kommer det garanterat inte att gå:cool2:

  • mattias-j

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 22:22
    BUDDA;684021 wrote:
    Det beror säkert på deras nya segel;)

    Faktum är att seglet kändes extremt bra. Men det ska jag ju säga 😀 trots det så måste jag bara säga att Tomas har lyckats mycket bra. Väldigt skön acceleration, lätthanterligt och den där hala känslan man får av en riktigt skön fena. Så vi är 3 mycket nöjda Haga locals efter denna Goa första session. Det var dessutom långt ifrån de bästa förhållanden vi seglat i på Haga, så denna säsong ska bli riktigt kul :laugh:.

  • p-malmkvist

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 05:40

    F…n jag skulle vart där, grymt kört iaf..

  • swe117

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 08:57

    Ja det var minsann inga dåliga tider, och på helt nya riggar dessutom. Bra kört, Grattis!!

  • mick

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 09:39

    Imponerande, siMMMer!

  • jester

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 10:04

    Vad faen skall jag skylla på nu då? Mjo, mina är ju numera 2 år gamla! 🙂

    Bra kört!

  • davven

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 20:24

    Oj, såg Richardson’s post först nu. Kungligt, inte stora marginaler!

  • larsd

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 20:52

    Fett bra tycker jag!!!

  • marcus

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 21:38

    Måste hålla med Mattias…det var skön premiär ……
    Ingen av oss trodde det skulle kunna bli några rekordfarter …..vi tvekade på välja 7,0 eller 6,2.
    Det blev 6,2 …. Riggade som vanlig ”speedriggning”: mkt tryck i de tre nedersta lattorna, en del tryck i fjärde från botten ….knapp något tryck alls i lattorna på de tre översta.
    Mycket nedahl + lite till och inget uthal. Brukar krävas en del justeringar vid första testerna (finns ju alltid småsaker att lira med om man vill det) men kändes rätt direkt för alla oss tre…..bra bottendrag, bra acceleration men ändå mkt lätt i händerna……lite drag i sidled men mkt framåt….

    Bra vinkel på vinden o rätt vattennivå, bra tryck i vinden utan stora vindhål men inget aptryck alls ….världsrekord på svenskt vatten med avg på 41,82 (4 / 1000 skilde mellan Mattias o mig) och 2 sek på 45,99 (46.63 på max) i dessa förhållanden är minst sagt ett väldigt gott betyg för SCR 6,2 (att Hurricane weed 20 cm o Carbon Art SP 44’an är bra grejor och en bra kombo är ju känt sen innan).

  • mattias-j

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 22:15

    Jag kan inte smälta gårdagen riktigt. Allt kändes så enkelt, jag kommer ihåg att jag sa till Emanuelsson att jag behövde 2 repor till så skulle jag ha 5 st avg över 41 knop. Släppte lite extra på uthalet och vips 42,76! Så sjukt… Som ni ser var jag lite sen i starten om man jämför mina farter med Markusarna. Jag behövde hitta rätt mastposition, hängseletampar(ny bom, nya tampar), bytte fena till 22:an för mer lyft. Men sen hittade jag rätt och körde 7 repor i rad över 41 knop i avg, och det kändes så enkelt..! Hoppas på mer vind snart :laugh:
    Richardson’s fantastiska toppfarter gör att man känner att det finns mer att hämta. Både potentialen i dammen, men också att man själv har mer att lära. Om Emanuelsson bara hade bytt till 22 fenan lite tidigare så hade väl han haft 41, 815 knop…:laugh: Richardson hade 41,818 knop och jag hade 41,814 knop, sjukt efter ganska många rundor seglade. Men för min del är det underbart varje gång vi träffas och får segla ihop. Jag känner att man höjer sig själv flera snäpp genom att ha deras sparring. Emanuelsson brukar alltid börja hetsen med någon sjuk repa, sen kontrar Richardson med något ännu sjukare. Jag smyger mest med och har nästan aldrig en chans på toppfart, men brukar få till hygglig totalaverage till slut. Nu blev det en story, men har ni läst ända hit så får ni skylla er själva 😉

  • dr-masse

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 10:24

    Även för mig som inte speedseglar alls så är det här riktigt härlig läsning.

    Märkligt det där, att när det går lätt så går det ofta rätt… Mycket imponerande farter!

    Samtidigt kan man ju, som hyggligt rutinerad vindsurfare men lekman inom speedåkningen, ändå inte undgå att undra om det kanske inte behövs så satans mycket vind för att åka riktigt fort utan att vinkel, jämnt tryck i vinden och vatten ändå är det som avgör i slutändan (förutsatt hyggligt mycket vind, såklart)…

  • andersbq

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 13:15

    Ruskigt bra gobbar!
    Hur stor var felmarginalen på era repor +/- ?
    Det låter som ni i princip hade samma fart allihopa.

  • mattias-j

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 13:21
    andersbq;684183 wrote:
    Ruskigt bra gobbar!
    Hur stor var felmarginalen på era repor +/- ?
    Det låter som ni i princip hade samma fart allihopa.

    Richardson vann ju med 4/1000 knop på average och Emanuelsson var lite efter oss…
    Se bifogade fartklipp.

    MR
    MJ
    ME

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Haga premiär…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.